Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Lufthansa ma plan B na uniknięcie niewypłacalności


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-06-24 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lufthansa ma plan B na uniknięcie niewypłacalności
fot. Piotr Bożyk
Lufthansa opracowała plan B, który ma zapobiec niewypłacalności, gdyby czwartkowe zgromadzenie akcjonariuszy nie zatwierdziło rządowej pomocy w wysokości 10 mld euro – informuje Agencja Reutera.
Sytuacja narodowego przewoźnika powietrznego Niemiec komplikuje się mocno od początku bieżącego tygodnia. Nie osiągnięto bowiem porozumienia ze związkami zawodowymi w sprawie pakietu mającego na celu obniżenie kosztów wynagrodzenia pracowników. Swoje zastrzeżenia do rządowego pakietu ratunkowego zgłosił z kolei Heinz Hermann Thiele, główny udziałowiec linii lotniczej.

Lufthansa prowadzi nadal rozmowy z dwoma związkami zawodowymi (pilotów oraz personelu pokładowego, odpowiednio VC i UFO) i próbuje zawrzeć z nimi ugodę jeszcze przed czwartkowym nadzwyczajnym zgromadzeniem akcjonariuszy. Z kolei związek pracowników usług (Verdi) zaplanował kolejne negocjacje dopiero w piątek. Według przewoźnika to dowód na to, że druga strona nie była wystarczająco przygotowana na kompromis.

Narodowy przewoźnik powietrzny Niemiec mocno ucierpiał w wyniku przedłużającego się załamania podróży z powodu kryzysu wywołanego wirusem COVID-19 i był zmuszony do szukania pomocy ze strony państwa. Komisja Europejska zatwierdziła rządowy pakiet ratunkowy dla linii lotniczej w wysokości 9 mld euro. Zakłada on oddanie decydentom z Berlina dwóch miejsc w radzie nadzorczej oraz 20 proc. udziałów. Taki układ nie odpowiada jednak Thiele. Miliarder posiada 15 proc. akcji przewoźnika i wciąż szuka alternatywnych opcji rozwiązania sytuacji, która jeszcze dwa tygodnie wcześniej wydawała się już opanowana.

Lufthansa ostrzegła w zeszłym tygodniu, że brak zabezpieczenia zgody głównego akcjonariusza do przyjęcia rządowego pakietu ratunkowego może zmusić narodowego przewoźnika do złożenia wniosku o ochronę przed wierzycielami na mocy niemieckiego prawa upadłościowego. Zatwierdzenie państwowej pomocy wymaga 2/3 głosów udziałowców podczas nadzwyczajnego zgromadzenia akcjonariuszy, które odbędzie się w czwartek.

Kolejne z najnowszych rozwiązań przewiduje oddanie 20 proc. udziałów decydentom z Berlina, tak jak wcześniej planowano, ale w dwóch etapach i bez zgody zgromadzenia akcjonariuszy lub głównego inwestora. Decydenci z Berlina najpierw otrzymaliby 10 proc. udziałów z podwyższenia kapitału, bez prawa poboru, do wysokości 2,56 euro za akcję. Druga połowa uzgodnionych udziałów dla rządowej strony pochodziłaby z regularnego podwyższenia kapitału, w czym mogliby partycypować wszyscy akcjonariusze linii lotniczej.

Obecnie w powietrzu jest 160 z 760 samolotów Lufthansy. Według prognoz w przyszłym roku pozostać uziemionych może nawet 300 maszyn. Za około trzy lata po zapowiadanych redukcjach, flota liczyć będzie 100 samolotów mniej niż w 2019 roku. Każda „uziemiona godzina” to obecnie strata około miliona euro. Tylko w pierwszym kwartale roku firma odnotowała stratę niemal 2 mld euro, głównie poprzez redukcję połączeń dalekiego zasięgu. W drugim kwartale strata ta będzie nieporównywalnie większa. Redukcja floty oznacza mniej pracy nie tylko dla personelu samej linii lotniczej, ale też mniej pracy w warsztatach, cateringu i innych spółkach i firmach zależnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lufthansa wciąż bez porozumienia ze związkami zawodowymi

Prawo i polityka

Lufthansa wciąż bez porozumienia ze związkami zawodowymi

Rafał Dybiński 23 czerwca 2020

Eurowings zwiększa oferowanie z Niemiec nad Morze Czarne

Pasażer i linie lotnicze

Eurowings zwiększa oferowanie z Niemiec nad Morze Czarne

Rafał Dybiński 23 czerwca 2020

Spadek cen akcji Lufthansy. Trudne rozmowy z głównym udziałowcem

Prawo i polityka

Spadek cen akcji Lufthansy. Trudne rozmowy z głównym udziałowcem

Rafał Dybiński 22 czerwca 2020

 

Emirates: W lipcu połączenia do ponad 50 miast

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: W lipcu połączenia do ponad 50 miast

29 czerwca 2020

ULC: Formalnie do Wielkiej Brytanii można latać

Prawo i polityka

ULC: Formalnie do Wielkiej Brytanii można latać

29 czerwca 2020

Schoenefeld i Tegel zwiększą latem do 70 liczbę destynacji

Infrastruktura i lotniska

Schoenefeld i Tegel zwiększą latem do 70 liczbę destynacji

29 czerwca 2020

British Airways odebrały pierwszego boeinga B787-10 Dreamliner

Pasażer i linie lotnicze

British Airways odebrały pierwszego boeinga B787-10 Dreamliner

29 czerwca 2020

Airbus na dwa lata zmniejszy produkcję o 40 proc.

Biznes i przemysł

Airbus na dwa lata zmniejszy produkcję o 40 proc.

29 czerwca 2020

Ryanair połączy w sierpniu Gdańsk z Pafos

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair połączy w sierpniu Gdańsk z Pafos

29 czerwca 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5