Wydaje się, że saga dotycząca kupna ITA Airways przez Lufthansę dobiega końca, a proces jest na dość zaawansowanym etapie. Niemieckie linie rozpoczęły sprzedaż na swojej stronie internetowej biletów na loty obsługiwane przez włoskiego flagowca, który zastąpił pogrążoną w długach AlItalię. Oferta jest ograniczona do niektórych włoskich lotów krajowych, a żeby zarezerwować lot włoskimi liniami, trzeba skorzystać z wieloetapowego wyszukania lotów.
Fakt, że Lufthansa była zainteresowana kupnem Alitalii, a teraz ITA Airways, nie był przez niemieckie linie ukrywany. Rynek włoski jest dla Lufthansy bardzo ważny, zwłaszcza dla feedowania lotów transatlantyckich z Frankfurtu nad Menem czy Monachium. Na początku wydawało się, że najbliżej przejęcia włoskich flagowych linii jest holding lotniczy Air France-KLM wraz z amerykańskimi liniami lotniczymi Delta Air Lines. Negocjacje z francusko-holendersko-amerykańskimi interesariuszami ostatecznie się nie powiodły.
Lufthansa wielokrotnie rezygnowała z dalszych rozmów, lecz najwyraźniej tym razem obie strony prowadzą negocjacje, które są na dość zaawansowanym poziomie. Nawet jeśli przejęcie wciąż nie zostało oficjalnie ogłoszone, wydaje się, że Lufthansa jest bliżej zakupu ITA Airways, niż jest to powszechnie znane. Jak podaje serwis „frankfurtflyer”, rozpoczęła się już integracja ITA Airways z innymi liniami w ramach Grupy Lufthansy. W związku z tym pasażerowie mogą rezerwować za pośrednictwem oficjalnych kanałów sprzedaży Lufthansy przeloty obsługiwane przez włoskie linie.
Oczywiście, możliwość rezerwacji lotów w jednej linii lotniczej za pośrednictwem strony internetowej innej linii lotniczej nie jest niczym nowym, a umowy code-share pomogły w zwiększeniu światowej łączności w tym zakresie. Jednak obecność lotów ITA Airways w systemie rezerwacyjnym Lufthansy i zasady wyznaczania tras pokazują, że przez kanały sprzedażowe Lufthansy można rezerwować podróż z Niemiec do Włoch, z przesiadką np. w Rzymie-Fiumicino. Drugi lot obsługiwany jest już przez ITA Airways.
Wynika to z faktu, że w przeciwieństwie do partnerstwa Lufthansy z innymi członkami Star Alliance, niemiecki przewoźnik nie ogłosił jeszcze formalnie żadnego partnerstwa z ITA. Obiektywnie mówiąc, współpraca dwóch linii należących do konkurencyjnych sojuszy jest dość niecodziennym rozwiązaniem.
Na razie wyszukanie lotu obsługiwanego przez ITA Airways nie jest takie proste. Zwykłe wyszukanie biletu lotniczego tam i z powrotem nie pokaże, że loty są obsługiwane przez narodowego przewoźnika Włoch. Wyszukiwarka połączeń w ramach strony internetowej niemieckich linii pokazuje rejsy obsługiwane przez samą Lufthansą lub Air Dolomiti – włoską spółkę córkę przewoźnika. Skorzystanie z wyszukiwania wieloetapowego dostarcza więcej informacji. W taki sposób pojawia się możliwość rezerwacji lotu obsługiwanego przez włoskie linie.