Port Lotniczy Lublin zamknął maj bieżącego roku wynikiem 1805 obsłużonych podróżnych – poinformował Związek Regionalnych Portów Lotniczych.
Lotnisko nad Bystrzycą obsłużyło w sumie 8062 pasażerów w trakcie pięciu pierwszych miesięcy 2021 roku. Zrealizowano 66 operacji lotniczych. To o 77 proc. mniej niż w maju 2019 roku, kiedy było ich 281.
Do Lublina latają aktualnie
Polskie Linie Lotnicze LOT z Warszawy, a od 19 czerwca również z Gdańska. Poza tym nad Bystrzycę wykonują rejsy tanie linie lotnicze Ryanair i Wizz Air.
Przewoźnik z Irlandii oferuje od początku czerwca połączenie do Dublina.
Niskokosztowiec z Węgier obsługuje natomiast trasy do holenderskiego Eindhoven, a także angielskich portów Londyn-Luton i Doncaster-Sheffield. Jeszcze w czerwcu Wizz Air powiększy jednak ofertę ze wschodniej Polski o rejsy do bułgarskiego Burgas, chorwackiego Splitu oraz norweskiego Oslo-Torp Sandefjord.
Port Lotniczy Lublin, był jednym z trzech krajowych, który
nie otrzymał żadnego rządowego wsparcia na pokrycie strat spowodowanych kryzysem wywołanym wirusem COVID-19, chociaż wnioskowano o przyznanie 984 tys. zł. Lotnisko nie wykazało żadnej straty, ponieważ jego władze starały się już wcześniej obniżać koszty. Oprócz obiektu nad Bystrzycą pomocy nie uzyskały porty w Łodzi oraz Olsztynie. – Strata w ustawie została zdefiniowana jako różnica pomiędzy wynikiem działalności operacyjnej w okresie od 15 marca 2020 roku do 30 czerwca 2020 roku, a wynikiem z analogicznego okresu 2019 roku – wyjaśnił Piotr Jankowski, rzecznik portu w Lublinie.
– W procesie uzgadniania programu pomocowego Komisja Europejska wskazała, że rekompensata dla portów lotniczych, zgodnie z warunkami udzielania pomocy, może dotyczyć wyłącznie faktycznej szkody odnotowanej w okresie całkowitego zakazu ruchu lotniczego w okresie 15 marca – 30 czerwca 2020 roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego – tłumaczył rzecznik obiektu nad Bystrzycą. - W okresie zamknięcia władze lotniska podjęły w spółce szereg działań oszczędnościowych, uzyskano też zewnętrzne wsparcie finansowe, co miało wpływ na zminimalizowanie straty w rozumieniu ustawy. Przy takiej definicji straty Port Lotniczy Lublin nie mógł otrzymać pomocy – dodał Jankowski.
Lotnisko nad Bystrzycą będzie oferować kompleksową obsługę ładunków lotniczych oraz przewożonych drogą kołową w zakresie przesyłek importowanych i eksportowanych z i do lotniska.
Uruchomiony został w tym celu magazyn cargo, a jeszcze w tym roku spółka chciałaby otworzyć nowoczesny terminal cargo. Oznacza to stworzenie nowych możliwości do rozwoju i aktywizacji gospodarczej województwa lubelskiego.
Port Lotniczy Lublin ma status międzynarodowego i dostępnego przez 24 godziny na dobę. Wyposażone jest w urządzenia nawigacyjne (ILS kat. 2) umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych. Port może obsługiwać samoloty do kodu D, a więc wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310. Ponadto jest świetnie skomunikowany z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych i koleją.