Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Lubelskie: Lotnisko straci dotację bo pasażerów jest za mało

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
16-12-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl/ Rzeczpospolita

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Lubelskie: Lotnisko straci dotację bo pasażerów jest za mało
fot. lubelskie.pl
Port Lotniczy Lublin ma zbyt rozbudowaną infrastrukturę jak na potrzeby województwa – uznała Bruksela i domaga się zwrotu części unijnego dofinansowania inwestycji. Jak podaje „Rzeczpospolita” – chodzi o niemal 24 mln zł.

Lubelski Urząd Marszałkowski chce, żeby kwota została przesunięta na obszar transportu, a dokładnie rozbudowę fragmentu drogi wojewódzkiej nr 808 łączącej Kock z Łukowem.

Budowa lotniska w Świdniku kosztowała blisko 474,5 mln zł, z czego pierwotne dofinansowanie to 144,39 mln zł, w tym 124,96 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 19,43 mln zł z budżetu państwa. Obecnie swoje usługi na nim prowadzi trzech przewoźników, którzy oferują loty w 11 kierunkach.

W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło 265,1 tys. pasażerów, a prognoza na rok bieżący to ok. 380 tys. pasażerów.

Mimo, że lotnisko działa od czterech lat, to jeszcze nie zostało do końca rozliczone. Wszystko za sprawą zamieszania z dotacjami unijnymi. – W sierpniu 2015 roku Komisja Europejska wydała decyzję o zmniejszeniu poziomu wydatków na budowę portu lotniczego. Chodzi o koszty kwalifikowane projektu, czyli takie, które można dofinansować z funduszy unijnych, a które możemy certyfikować do Brukseli w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 (RPO 2007-2013) – tłumaczy Beata Górka, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Dodaje, że po przeanalizowaniu decyzji Komisji Europejskiej i przepisów krajowych oraz po rozmowach z Ministerstwem Rozwoju samorząd województwa musiał przesunąć z projektu budowy lotniska w Świdniku ok. 5 mln euro dofinansowania, czyli 23,66 mln zł. Zrobiono to w listopadzie. – Korekta finansowa jest wynikiem przewidywania, że do 2032 roku lotnisko nie osiągnie zakładanego wskaźnika liczby pasażerów – tłumaczy urzędniczka.

Jak podaje Beata Górka – KE uznała pas startowy w Świdniku za zbyt szeroki w stosunku do specyfiki lotów wykonywanych na lotnisku, które ma być przeznaczone na operacje krótko- i średniodystansowe, a parametry pasa w Świdniku dopuszczają obsługę dużych, szerokokadłubowych samolotów, które mogą wykonywać połączenia transoceaniczne.

Urzędniczka przyznaje, że w ocenie KE Port Lotniczy Lublin jest lotniskiem typowo regionalnym, dlatego nie musi posiadać tak szerokiego pasa. W rezultacie Komisja zarzuciła PLL, że w nie spełnia on celów programu regionalnego, ponieważ infrastruktura lotniska jest za duża w stosunku do potrzeb województwa.

– Nie możemy zgodzić się z powyższą argumentacją, ponieważ lotnisko rozwija się najbardziej dynamicznie ze wszystkich portów lotniczych i rokuje bardzo dobrze. W wyniku negocjacji z KE udało nam się obniżyć planowaną pierwotnie kwotę korekty z 40 na 23,66 mln zł. Nie składamy broni, jesteśmy gotowi do rozmów i merytorycznej obrony naszego stanowiska – mówi Sławomir Sosnowski, marszałek województwa.

Jak tłumaczą urzędnicy wycofane środki wróciły do budżetu RPO 2007-2013, który trzeba rozliczyć, ale chcą, by pieniądze zostały przeznaczone na dofinansowanie rozbudowy fragmentu drogi wojewódzkiej nr 808 łączącej Kock z Łukowem.

Źródło
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czartery Zielona Góra – Egipt będą dotowane?

Prawo i polityka

Czartery Zielona Góra – Egipt będą dotowane?

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

CPK dofinansuje drogi wokół planowanego lotniska

Infrastruktura i lotniska

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Pasażer i linie lotnicze

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Przemysław Farsewicz 18 czerwca 2022

Słowenia przeznaczy 7 mln euro na dotacje dla linii lotniczych

Prawo i polityka

Furgalski: Dla PLL LOT to bardziej odszkodowanie niż pomoc

Prawo i polityka

Furgalski: Dla PLL LOT to bardziej odszkodowanie niż pomoc

Rafał Dybiński 02 października 2020

Zobacz również:

Czartery Zielona Góra – Egipt będą dotowane?

Prawo i polityka

Czartery Zielona Góra – Egipt będą dotowane?

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

CPK dofinansuje drogi wokół planowanego lotniska

Infrastruktura i lotniska

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Pasażer i linie lotnicze

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Przemysław Farsewicz 18 czerwca 2022

Słowenia przeznaczy 7 mln euro na dotacje dla linii lotniczych

Prawo i polityka

Furgalski: Dla PLL LOT to bardziej odszkodowanie niż pomoc

Prawo i polityka

Furgalski: Dla PLL LOT to bardziej odszkodowanie niż pomoc

Rafał Dybiński 02 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5