Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Lotnisko Warszawa-Radom ma już oświetlenie nawigacyjne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotnisko Warszawa-Radom ma już oświetlenie nawigacyjne
fot. PPL
Pół tysiąca różnego rodzaju lamp oświetlenia nawigacyjnego jest gotowych i zainstalowanych na Lotnisku Warszawa-Radom. Oświetlenie na radomskim lotnisku umożliwia wykonywanie operacji lotniczych dla podejść precyzyjnych CAT 1 dla kierunku 25.

Z wyłączeniem wskaźnika PAPI na kierunku 07, całość oświetlenia nawigacyjnego oraz podświetlane oznakowanie pionowe zostało wykonane w technologii LED z wykorzystaniem urządzeń firmy OCEM. Na kierunku 07 zainstalowany jest prosty system świateł podejścia.

Dla kierunku 25 zastosowano układ świateł podejścia precyzyjnego ALPA-ATA składający się z poprzeczek (baretek) z 4 oprawami jednokierunkowymi białymi oraz oprawą błyskową (w osi podejścia) na odcinku 900 m od progu, w odstępach co 30 m. Oprawy zainstalowane są na masztach rurowych oraz kratowych, z których najwyższy ma ok 15 m. Maszty kratowe posiadają możliwość składania górnej części, co umożliwia serwisowanie opraw bezpośrednio z ziemi.

Co ciekawe – EASA wymaga zachowania równych odstępów pomiędzy rzędami opraw systemu podejścia. W Radomiu, na kierunku 25, którego oś podejścia przecina się z ulicą Lubelską, zachowanie odległości, wynoszących w tym przypadku 30 metrów nie byłoby możliwe. Dlatego zastosowano tu maszt typu „L” z wysięgnikiem, który pozwala na zachowanie wymaganych odstępów pomiędzy rzędami opraw i ominięcie przeszkód terenowych uniemożliwiających posadowienie „tradycyjnego” masztu.

Na kierunku 25 zainstalowany też jest precyzyjny wskaźnik ścieżki schodzenia (PAPI) składający się z 8 opraw LED jednolampowych pogrupowanych w pary (dwie oprawy stanowią pojedyncze źródło światła). Takie rozwiązanie w Radomiu zostało zastosowane po raz pierwszy w Polsce.

Na drodze startowej zainstalowane są oprawy krawędziowe naziemne i zagłębione oraz lampy zagłębione progów i końców drogi startowej. Oprawy dróg startowych oraz podejść ustawia się kątowo w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej. Ustawienie kątowe opraw wykonuje się za pomocą specjalistycznych narzędzi dostarczanych przez producenta. Na drogach kołowania zainstalowane są oprawy krawędziowe naziemne LED dookólne koloru niebieskiego.

Całość oświetlenia nawigacyjnego zasilana jest z wykorzystaniem regulatorów stałej wartości prądu 6,6A. Oświetleniem nawigacyjnym steruje wieża kontroli ruchu lotniczego. System, po wyborze przez kontrolera odpowiedniego scenariusza (start lub lądowanie) oraz kierunku, z którego operacja będzie wykonana (07 lub 25), włącza odpowiednią grupę opraw.

System w trybie ciągłym monitoruje pracę poszczególnych elementów. W przypadku wystąpienia awarii wszystkie informacje są wyświetlane w odrębnej zakładce widocznej dla służb technicznych lotniska. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, a także urządzeniom najnowszej generacji, system nawigacyjny lotniska Warszawa-Radom należy do najnowocześniejszych w tej części Europy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Jakie lotnisko w Polsce jest najlepszą bazą wypadową na daleką podróż?

Pasażer i linie lotnicze

Jakie lotnisko w Polsce jest najlepszą bazą wypadową na daleką podróż?

art. sponsorowany 31 stycznia 2023

Airbus Helicopters podsumował rok 2022

Biznes i przemysł

Airbus Helicopters podsumował rok 2022

Avgeek 29 stycznia 2023

Lufthansa rozważa zmianę siedziby z Kolonii na Monachium

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

PPL: Inauguracja Radomia nie jest zagrożona

Infrastruktura i lotniska

PPL: Inauguracja Radomia nie jest zagrożona

Mateusz Kieruzal 24 stycznia 2023

Baltona operatorem duty-free w Radomiu

Infrastruktura i lotniska

Baltona operatorem duty-free w Radomiu

Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023

Warszawa – Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu

Biznes i przemysł

Warszawa – Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu

Mateusz Kieruzal 13 stycznia 2023

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Jakie lotnisko w Polsce jest najlepszą bazą wypadową na daleką podróż?

Pasażer i linie lotnicze

Jakie lotnisko w Polsce jest najlepszą bazą wypadową na daleką podróż?

art. sponsorowany 31 stycznia 2023

Airbus Helicopters podsumował rok 2022

Biznes i przemysł

Airbus Helicopters podsumował rok 2022

Avgeek 29 stycznia 2023

Lufthansa rozważa zmianę siedziby z Kolonii na Monachium

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

PPL: Inauguracja Radomia nie jest zagrożona

Infrastruktura i lotniska

PPL: Inauguracja Radomia nie jest zagrożona

Mateusz Kieruzal 24 stycznia 2023

Baltona operatorem duty-free w Radomiu

Infrastruktura i lotniska

Baltona operatorem duty-free w Radomiu

Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023

Warszawa – Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu

Biznes i przemysł

Warszawa – Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu

Mateusz Kieruzal 13 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5