Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Warszawa-Radom ma już oświetlenie nawigacyjne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotnisko Warszawa-Radom ma już oświetlenie nawigacyjne
fot. PPL
Pół tysiąca różnego rodzaju lamp oświetlenia nawigacyjnego jest gotowych i zainstalowanych na Lotnisku Warszawa-Radom. Oświetlenie na radomskim lotnisku umożliwia wykonywanie operacji lotniczych dla podejść precyzyjnych CAT 1 dla kierunku 25.

Z wyłączeniem wskaźnika PAPI na kierunku 07, całość oświetlenia nawigacyjnego oraz podświetlane oznakowanie pionowe zostało wykonane w technologii LED z wykorzystaniem urządzeń firmy OCEM. Na kierunku 07 zainstalowany jest prosty system świateł podejścia.

Dla kierunku 25 zastosowano układ świateł podejścia precyzyjnego ALPA-ATA składający się z poprzeczek (baretek) z 4 oprawami jednokierunkowymi białymi oraz oprawą błyskową (w osi podejścia) na odcinku 900 m od progu, w odstępach co 30 m. Oprawy zainstalowane są na masztach rurowych oraz kratowych, z których najwyższy ma ok 15 m. Maszty kratowe posiadają możliwość składania górnej części, co umożliwia serwisowanie opraw bezpośrednio z ziemi.

Co ciekawe – EASA wymaga zachowania równych odstępów pomiędzy rzędami opraw systemu podejścia. W Radomiu, na kierunku 25, którego oś podejścia przecina się z ulicą Lubelską, zachowanie odległości, wynoszących w tym przypadku 30 metrów nie byłoby możliwe. Dlatego zastosowano tu maszt typu „L” z wysięgnikiem, który pozwala na zachowanie wymaganych odstępów pomiędzy rzędami opraw i ominięcie przeszkód terenowych uniemożliwiających posadowienie „tradycyjnego” masztu.

Na kierunku 25 zainstalowany też jest precyzyjny wskaźnik ścieżki schodzenia (PAPI) składający się z 8 opraw LED jednolampowych pogrupowanych w pary (dwie oprawy stanowią pojedyncze źródło światła). Takie rozwiązanie w Radomiu zostało zastosowane po raz pierwszy w Polsce.

Na drodze startowej zainstalowane są oprawy krawędziowe naziemne i zagłębione oraz lampy zagłębione progów i końców drogi startowej. Oprawy dróg startowych oraz podejść ustawia się kątowo w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej. Ustawienie kątowe opraw wykonuje się za pomocą specjalistycznych narzędzi dostarczanych przez producenta. Na drogach kołowania zainstalowane są oprawy krawędziowe naziemne LED dookólne koloru niebieskiego.

Całość oświetlenia nawigacyjnego zasilana jest z wykorzystaniem regulatorów stałej wartości prądu 6,6A. Oświetleniem nawigacyjnym steruje wieża kontroli ruchu lotniczego. System, po wyborze przez kontrolera odpowiedniego scenariusza (start lub lądowanie) oraz kierunku, z którego operacja będzie wykonana (07 lub 25), włącza odpowiednią grupę opraw.

System w trybie ciągłym monitoruje pracę poszczególnych elementów. W przypadku wystąpienia awarii wszystkie informacje są wyświetlane w odrębnej zakładce widocznej dla służb technicznych lotniska. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, a także urządzeniom najnowszej generacji, system nawigacyjny lotniska Warszawa-Radom należy do najnowocześniejszych w tej części Europy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Norwegian: Loty Belgrad – Oslo z międzylądowaniem w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian: Loty Belgrad – Oslo z międzylądowaniem w Krakowie

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lotnisko w Radomiu wraca do gry: Ponad 13 tys. pasażerów w czerwcu 2025

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Radomiu wraca do gry: Ponad 13 tys. pasażerów w czerwcu 2025

Łukasz Malinowski 02 lipca 2025

Radom: Będą nocne loty. Jest decyzja!

Prawo i polityka

Radom: Będą nocne loty. Jest decyzja!

Łukasz Malinowski 13 czerwca 2025

Lotnisko Warszawa-Radom: Pasażerów ubywa. O 1/3 mniej niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Norwegian: Loty Belgrad – Oslo z międzylądowaniem w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian: Loty Belgrad – Oslo z międzylądowaniem w Krakowie

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lotnisko w Radomiu wraca do gry: Ponad 13 tys. pasażerów w czerwcu 2025

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Radomiu wraca do gry: Ponad 13 tys. pasażerów w czerwcu 2025

Łukasz Malinowski 02 lipca 2025

Radom: Będą nocne loty. Jest decyzja!

Prawo i polityka

Radom: Będą nocne loty. Jest decyzja!

Łukasz Malinowski 13 czerwca 2025

Lotnisko Warszawa-Radom: Pasażerów ubywa. O 1/3 mniej niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij