Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Radom ze stratą 47 milionów złotych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotnisko Radom ze stratą 47 milionów złotych
fot. Lotnisko Warszawa-Radom
Blisko 47 milionów złotych straty wygenerowała działalność portu lotniczego Warszawa-Radom w roku 2024. Obsłużenie jednego pasażera wiązało się ze stratą 415 złotych. Zakończył się audyt dot. inwestycji PPL w Radom, a wnioski posłużą do wdrażania zmian operacyjnych i ewentualnych rozliczeń – także na ścieżce karnoprawnej.

Gruntownie zmodernizowane lotniska – koszt inwestycji to ponad 800 milionów złotych – miało odciążyć Lotnisko Chopina, przejmując ruch niskokosztowy i czarterowy. W czasie inauguracji Mateusz Morawiecki, wówczas premier Rzeczypospolitej Polskiej, wskazywał, że „klątwa Radomia została zdjęta”, a lotnisko czeka dynamiczny rozwój.

Zapowiedzi okazały się słowami rzuconymi na wiatr, albowiem w 2023 roku, czyli pierwszym i niepełnym roku „nowej” działalności, Sadków obsłużył jedynie 103 418 pasażerów. W kolejnym roku podróżnych było więcej o 9 192. Tak niskie wyniki pasażerskie oznaczały, że końcowy wynik finansowy będzie ujemny.

Każdy pasażer to wysoka strata

Przychody radomskiego lotniska ze sprzedaży w roku 2024 wyniosły 11 294 000 złotych, o 3 572 000 złotych więcej niż w roku wcześniejszym. Działalność lotniskowa wygenerowała jedynie 22 proc. przychodów (2 571 000 złotych). Usługi pozalotniskowe przyniosły 8 722 000 złotych. Wzrost przychodów to efekt całorocznej działalności trzeciego lotniska dla Warszawy.

Koszt działalności operacyjnej urosły 5,19 proc. (3 286 000 złotych), osiągając wartość 66 629 000 złotych. Najwięcej pochłonęły wynagrodzenia – prawie 25 milionów złotych i usługi obce – 17 451 000 złotych. Amortyzacja wyniosła 8 982 000 złotych – nie uwzględniono amortyzacji od środków trwałych objętych odpisem w kwocie 36,4 miliona złotych.

Pozostałe przychody operacyjne zamknęły się w kwocie 17 618 000 złotych – na tę kwotę składa się zwrot części nakładów poniesionych na budowę nowej infrastruktury w radomskim porcie lotniczym. Pozostałe koszty operacyjne wyniosły 9 063 000 złotych. Suma kosztów przekracza sumę przychodów, więc strata brutto (i netto) lotniska w Sadkowie za rok 2024 to 46 780 000 złotych. Każdy pasażer wygenerował stratę 415 złotych.

Nowa strategia biznesowa

Radom przegrywa walkę z głównym konkurentem – portem lotniczym w Modlinie, który porozumiał się z Ryanairem, oczekuje na debiut linii Air Arabia i powita z powrotem Wizz Aira. Dlatego Polskie Porty Lotnicze prowadzą prace nad nową strategią biznesową. – Zależy nam na dopasowaniu działań do aktualnych realiów rynkowych i potrzeb przewoźników, touroperatorów oraz pasażerów. Jesteśmy na finiszu postępowania na wsparcie promocji wśród touroperatorów, przewoźników i lokalnych społeczności – jesteśmy przekonani, że to pomoże lepiej wykorzystać potencjał portu – wskazuje Piotr Rudzki, Kierownik Działu Komunikacji w lotniczym gigancie.

Operator Lotniska Chopina, jak i portów w Radomiu i Zielonej Górze prowadzi rozmowy z inwestorami z rynku cargo, logistyki i obsługi technicznej samolotów (MRO). – Aktywnie zachęcamy również władze samorządowe do promocji portu oraz regionu – widzimy tu przestrzeń do wspólnych działań i współfinansowania nowych połączeń. Jednym z naszych priorytetów jest też zwiększenie elastyczności i otwartości na niestandardowe modele współpracy z przewoźnikami – wskazuje Rudzki.

Zakończył się audyt dotyczący inwestycji w radomskim porcie lotniczym. Jego wnioski będą podstawą do wdrażania zmian operacyjnych oraz ewentualnych rozliczeń – także na ścieżce karnoprawnej, jeśli zajdzie taka potrzeba. Rekomendacje audytu, po akceptacji Rady Nadzorczej, posłużą do dalszego usprawnienia procesów zarządczych i lepszej kontroli kosztów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Piotr Bożyk 25 września 2025

Air France-KLM i SAS z transatlantycką umową code-share

Pasażer i linie lotnicze

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Dopłaty do lotów z Radomia. Nowy przetarg na „promocję”

Infrastruktura i lotniska

Dopłaty do lotów z Radomia. Nowy przetarg na „promocję”

Mateusz Kieruzal 24 września 2025

Radom: Wznowienie operacji z ograniczonymi parametrami drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Radom: Wznowienie operacji z ograniczonymi parametrami drogi startowej

PPL/Lotnisko Warszawa-Radom 02 września 2025

Wojsko nie rozwiąże problemów lotniska w Radomiu

Infrastruktura i lotniska

Wojsko nie rozwiąże problemów lotniska w Radomiu

Łukasz Malinowski 05 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Piotr Bożyk 25 września 2025

Air France-KLM i SAS z transatlantycką umową code-share

Pasażer i linie lotnicze

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Dopłaty do lotów z Radomia. Nowy przetarg na „promocję”

Infrastruktura i lotniska

Dopłaty do lotów z Radomia. Nowy przetarg na „promocję”

Mateusz Kieruzal 24 września 2025

Radom: Wznowienie operacji z ograniczonymi parametrami drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Radom: Wznowienie operacji z ograniczonymi parametrami drogi startowej

PPL/Lotnisko Warszawa-Radom 02 września 2025

Wojsko nie rozwiąże problemów lotniska w Radomiu

Infrastruktura i lotniska

Wojsko nie rozwiąże problemów lotniska w Radomiu

Łukasz Malinowski 05 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij