Warszawskie Lotnisko Chopina wystosowało oficjalny komunikat skierowany do wszystkich pasażerów powracających w ramach operacji #LOTdoDomu i oczekujących na odprawę graniczną.
"Działania prowadzone w ramach operacji #LOTdoDomu są działaniami nadzwyczajnymi, często jest to wyścig z czasem, aby zdążyć przed zamknięciem granic danego kraju i uratować jak najwięcej polskich obywateli przed niebezpieczeństwem pozostania za granicą bez środków do życia i bez jakiejkolwiek możliwości powrotu" - rozpoczęto w oświadczeniu.
"Jednocześnie w związku z zamknięciem granic Rzeczpospolitej Polskiej wszyscy przylatujący muszą przejść procedurę kontroli granicznej i sanitarnej, po której zostają skierowani do kwarantanny domowej. Procedura ta zajmuje więcej czasu niż dotychczasowe odprawy realizowane w miesiącach przed epidemią. Powoduje to zgromadzenie większej liczby osób oczekujących na odprawę, które motywowane chęcią jak najszybszego opuszczenia lotniska po długiej podróży, nie zawsze respektują wskazówki dotyczące zachowania bezpiecznych odstępów w kolejce" – podkreślono w komunikacie.
"W celu zmniejszenia liczby oczekujących w jednym pomieszczeniu na terminalu konieczne bywa także spowolnienie przemieszczania się pasażerów, w wyniku czego oczekują dłużej na wyjście z samolotu lub na wyjście z autobusu. Aby zminimalizować zagrożenie wynikające ze skumulowania dużej liczby osób oczekujących na odprawę graniczną służby lotniska wspólnie z LOT Polish Airlines i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadzają nowe rozwiązania:
1) Koordynację rozkładów lotów i bieżącej kolejki przylotów w taki sposób, aby minimalizować ryzyko ich kumulacji.
2) Koordynację przewożenia pasażerów do Terminalu (stąd może zaistnieć konieczność oczekiwania w samolocie, lub autobusie) oraz rozdzielenie lotów pomiędzy różne strefy odprawy granicznej.
3) Ograniczenie liczby osób transportowanych w autobusach o ponad połowę – do maksymalnie 50 osób.
4) Specjalne oznakowanie na podłodze wskazujące kolejkowanie do kontroli paszportowej w celu zachowania odległości między pasażerami.
5) Komunikaty graficzne i głosowe przypominające o konieczności zachowania odległości.
6) Na terenie terminala znajdują się również dozowniki z płynem dezynfekującym, które są na bieżąco uzupełniane.
7) Pasażerowie mają dostęp do wody do picia i wydzielone poczekalnie z miejscami do siedzenia (z zachowaniem odstępu), które pozwalają w spokoju poczekać na swoją kolej do odprawy.
"Wszystkie wprowadzone działania nie będą skuteczne bez współpracy i dyscypliny z Państwa strony. Dlatego bardzo prosimy o stosowanie się do następujących zaleceń" – zaapelowano.
1) Bezwzględne i szybkie stosowanie się do poleceń wydawanych przez załogi pokładowe, służby lotniska i funkcjonariuszy Straży Granicznej.
2) Spokojne oczekiwanie bez opuszczania miejsca siedzącego, od momentu, gdy samolot wylądował i stoi na płycie, aż do momentu przekazania informacji przez załogę samolotu, że można rozpocząć opuszczanie samolotu.
3) Spokojne oczekiwanie w autobusie stojącym przy terminalu. Zajmowanie miejsca w kolejce do odprawy granicznej z zachowanie odstępów minimum 1 metra.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.