Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Singapurskie lotnisko Changi prezentuje Terminal 5. Ma być odporny na COVID-19

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
27-08-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Singapurska grupa lotnicza Changi ujawniła swój najnowszy projekt Terminala 5. W projekcie zaplanowano wykorzystanie wszystkich doświadczeń z czasu ostatniej pandemii COVID-19, więc nowy terminal będzie niemal całkowicie zautomatyzowany. Z możliwością obsługi 50 mln pasażerów rocznie, podniesie to z pewnością konkurencyjność kraju w dziedzinie lotnictwa na najwyższy poziom.

Po raz pierwszy ogłoszony w 2013 roku, Terminal 5 (T5) lotniska Changi to projekt podjęty przez Ministerstwo Transportu (MOT), Urząd Lotnictwa Cywilnego Singapuru (CAAS) i Changi Airport Group (CAG). Z powodu pandemii koronawirusa projekt T5 został wstrzymany na dwa lata. W tym czasie MOT, CAAS i CAG dokonały ponownej oceny rozwoju lotnictwa i dokonały przeglądu projektu T5, aby uczynić go bardziej modułowym oraz zwiększyć jego odporność i trwałość w świetle obecnych trendów rynkowych w lotnictwie.

Ponowna mobilizacja inżynierów i konsultantów T5 rozpoczęła się w związku z tym, że Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przewiduje, że region APAC (Azja-Pacyfik) będzie najszybciej rozwijającym się regionem podróży lotniczych w ciągu najbliższych 20 lat. Dlatego budowa nowego kompleksu terminalowego ma się rozpocząć za 2 lata i zakończyć w połowie 2030 r.

T5 będzie zlokalizowany w obrębie 1.080-hektarowego Changi East, które jest prawie tak duże jak powierzchnia obecnego lotniska Changi. Terminal będzie w stanie obsłużyć około 50 milionów pasażerów rocznie i zostanie zaprojektowany w sposób umożliwiający jego budowę w dwóch fazach, zgodnie ze wzrostem ruchu. Ta dodatkowa przepustowość z T5 wzmocni pozycję lotniska Changi jako głównego węzła lotniczego w regionie i poza nim, a także zapewni, że przyszłe pokolenia Singapurczyków i nie tylko będą mogły nadal korzystać z globalnej łączności Changi.



Najważniejsze cechy nowego T5

W oparciu o wnioski wyciągnięte z pandemii koronawirusa, T5 zostanie zaprojektowany tak, aby w razie potrzeby mógł funkcjonować jako mniejszy subterminal, z przestrzenią, którą można przekształcić do użytku w sytuacjach awaryjnych, takich jak testy czy segregacja pasażerów wysokiego ryzyka.

W T5 zastosowane zostaną również specjalistyczne rozwiązania mające na celu ograniczenie przenoszenia chorób. Obejmuje to systemy bezkontaktowe w punktach kontaktowych dla pasażerów, a także ulepszone systemy wentylacyjne, które mogą być aktywowane podczas pandemii, aby zwiększyć wykorzystanie świeżego powietrza i zminimalizować jego mieszanie.

Zrównoważony budynek

Nowy T5 będzie wizytówką zrównoważonego budownictwa w Singapurze, ponieważ będzie certyfikowany przez Building and Construction Authority jako Green Mark Platinum Super Low Energy Building. Terminal będzie posiadał zainstalowane na dachu panele słoneczne, z bezpośrednim chłodzeniem i inteligentnym systemem kontroli magazynowania energii cieplnej.

Projekt będzie również w stanie zaspokoić potrzeby zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) i zapewnić stałe zasilanie naziemne oraz dostarczanie energii dla samolotów zaparkowanych na stanowiskach postojowych.

Automatyka i technologia

T5 wykorzysta technologię do automatyzacji i cyfryzacji operacji lotniskowych, aby poprawić wrażenia pasażerów i zwiększyć wydajność siły roboczej. Np. T5 może być świadkiem wdrożenia autonomicznych pojazdów wspierających transport bagażu i ładunków w strefie lotniczej, a także robotyki do obsługi bagażu. Terminal zostanie zaprojektowany tak, aby pomieścić i ułatwić wdrożenie takiej technologii na dużą skalę.

Te wysiłki zapewnią lokalnym singapurskim przedsiębiorstwom możliwość budowania zdolności w nowych, wschodzących obszarach, takich jak robotyka i sztuczna inteligencja, a ostatecznie stworzą wysokiej jakości miejsca pracy dla Singapurczyków w ekosystemie lotniska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Singapur: Terminal 5 lotniska Changi opóźniony o dwa lata

Infrastruktura i lotniska

Singapur: Terminal 5 lotniska Changi opóźniony o dwa lata

Rafał Dybiński 17 czerwca 2020

Singapurskie Changi z wodospadem

Infrastruktura i lotniska

Singapurskie Changi z wodospadem

inf. pras./ Redakcja 15 kwietnia 2019

Singapurskie lotnisko z kolejnym, imponującym rekordem

Infrastruktura i lotniska

CPK ma szansę stać się drugim Changi Airport?

Infrastruktura i lotniska

CPK ma szansę stać się drugim Changi Airport?

Magdalena Wosińska 25 maja 2018

Singapurskie lotnisko z 5. terminalem - znamy wykonawcę inwestycji

Infrastruktura i lotniska

Singapur: Nowy terminal Changi Airport w pełni zautomatyzowany

Infrastruktura i lotniska

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Singapur: Terminal 5 lotniska Changi opóźniony o dwa lata

Infrastruktura i lotniska

Singapur: Terminal 5 lotniska Changi opóźniony o dwa lata

Rafał Dybiński 17 czerwca 2020

Singapurskie Changi z wodospadem

Infrastruktura i lotniska

Singapurskie Changi z wodospadem

inf. pras./ Redakcja 15 kwietnia 2019

Singapurskie lotnisko z kolejnym, imponującym rekordem

Infrastruktura i lotniska

CPK ma szansę stać się drugim Changi Airport?

Infrastruktura i lotniska

CPK ma szansę stać się drugim Changi Airport?

Magdalena Wosińska 25 maja 2018

Singapurskie lotnisko z 5. terminalem - znamy wykonawcę inwestycji

Infrastruktura i lotniska

Singapur: Nowy terminal Changi Airport w pełni zautomatyzowany

Infrastruktura i lotniska

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5