Coraz więcej przewoźników tradycyjnych wdraża rozwiązania, które niegdyś były domeną „tanich” linii lotniczych. Opłata za przewóz bagażu podręcznego czy wybór miejsca w samolocie stały się nową rzeczywistością. LOT prowadzi prace nad nową polityką przewozową – możliwa jest implementacja dodatkowych opłat, w tym za wybór miejsca, aby zwiększyć przychody.
Narodowy przewoźnik koncentruje się na wdrażaniu „innowacyjnych rozwiązań w zakresie sprzedaży, personalizacji oferty oraz rozwoju usług dodatkowych” – wynika ze sprawozdania finansowego Polskich Linii Lotniczych LOT za rok 2024, a jednym z kierunków nowej polityki handlowej operatora znad Wisły jest m.in. dynamiczne ustalanie cen – zarówno w obszarze przewozów pasażerskich, jak i cargo. Wprowadzenie zmian – jak twierdzi przewoźnik – przyczyniło się do odnotowania dobrych wyników finansowych w latach 2023-2024.
Dynamic pricing ma na celu „lepsze dopasowanie oferty do zmiennych warunków rynkowych i oczekiwań pasażerów, a tym samym maksymalizacja przychodów”. Ze sprawozdania polskiego flagowca wynika także, że polskie linie lotnicze planują opracowanie mechanizmu dynamicznych cen dla usług dodatkowych, aby lepiej reagować na zmiany rynkowe, zwiększając poziom przychodów. W praktyce takie zmiany oznaczają zmianę polityki przewozowej o implementację nowych opłat, tak jak np. zrobiły Grupa Lufthansa czy holding Air France-KLM.
Jak wskazuje Biuro Prasowe PLL LOT, w zakresie usług dodatkowych dla pasażerów, od marca 2024 roku systematycznie wdrażane są rozwiązania umożliwiające różnicowanie cen w zależności od parametrów konkretnej podróży – takich jak klasa rezerwacyjna, czas do wylotu, liczba osób w rezerwacji czy obecność dzieci. Od początku 2025 roku tymi zasadami objęte zostały wszystkie własne usługi dodatkowe dostępne w ofercie przewozowej LOT-u, w której znalazły się ostatnio posiłki pre-paid dla pasażerów klasy ekonomicznej na trasach krótkiego zasięgu oraz możliwość podniesienia standardu posiłku do klasy premium na dalekich trasach.
LOT, w odpowiedzi na nasze pytania, potwierdza, że prowadzone są prace nad nową polityką przewozową. – Dalszy rozwój usług, takich jak różnicowanie opłat za wybór miejsca czy dostęp do rozrywki pokładowej premium, jest przedmiotem prac projektowych – wprowadzanie tych funkcjonalności będzie ogłaszane sukcesywnie po podjęciu stosownych decyzji – zaznacza Biuro Prasowe Polskich Linii Lotniczych LOT. Z kolei wdrożenie systemu Revenue Management, umożliwiającego dynamiczne zarządzanie cenami frachtu i pojemnością samolotów, stanowi element naszej strategii na lata 2024–2028. Wdrożenie pierwszego etapu tego systemu planujemy na wrzesień 2025 roku. Pełne uruchomienie rozwiązania przewidywane jest na sezon 2027.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.