We flocie PLL LOT pozostają wciąż uziemione, ze względu na problemy z silnikami Rolls-Royce'a, trzy Dreamlinery: dwa B787-8 i jeden B787-9. Sytuację operacyjną na pewno uratuje kolejny, nowy B787-9 (SP-LSF), który przyleci na początku czerwca.
Kolejny B787-9 już niebawem we flocieSzósty boeing B787-9 dla PLL LOT wykonał w minionych dniach pierwsze loty techniczne i przechodzi ostatnie przygotowania do dostawy i przebazowania do Warszawy. Dostawa najnowszego 787 zaplanowana jest na początek czerwca. Ze wstępnych informacji wynika, że już w pierwszym tygodniu czerwca 14. B787, a szósty B787-9 Dreamliner o rejestracji SP-LSF dołączą do floty LOT-u. Informację potwierdziło nam biuro prasowe przewoźnika.
– 7 czerwca rano planowane jest lądowanie na Lotnisku Chopina nowego, już 6. we flocie B787-9, o numerach rejestracyjnych SP-LSF. LOT-owska flota Dreamlinerów zwiększy się więc do 14 – powiedział nam Jakub Panek z działu prasowego PLL LOT.
Uziemione DreamlineryW związku z problemami silników Rolls-Royce’a w boeingach 787, nie latają trzy Dreamlinery PLL LOT o numerach rejestracyjnych SP-LRD, SP-LRH oraz SP-LSA. Wszystkie maszyny mają powrócić do obsługi regularnych połączeń narodowego przewoźnika za kilka tygodni.
– W związku z trwającą weryfikacją silników Rolls-Royce'a z floty LOT-u jeszcze przez kilka tygodni wyłączone będą trzy z 13 samolotów boeing B787 Dreamliner o rejestracjach SP-LRD, SP-LRH oraz SP-LSA. Sytuacja jest na bieżąco przez nas monitorowana, cały czas pozostajemy w kontakcie z producentem silników, jak i samolotów – możemy przeczytać w mailu przesłanym do naszej redakcji.
Problemy z silnikami Rolls-Royce Trent 1000 mają charakter globalny i polegają na wcześniejszym, niż zakładał producent zużywaniu się łopatek silnika. Problem ten dotknął kilkunastu linii lotniczych na świecie i kilkudziesięciu maszyn. W przyszłości może on potencjalnie dotyczyć każdego przewoźnika, posiadającego we flocie samoloty z silnikami Rolls Royce’a. Dlatego trwa globalna wymiana silników, która kosztowała już brytyjskiego producenta ponad 4 mld dolarów amerykańskich.
Obecnie we flocie LOT-u, wraz z flotą Nordica, znajduje się ponad 80 maszyn, w tym 13 boeingów 787 Dreamliner: osiem B787-8 i pięć B787-9. Do końca tego roku linia oczekuje na dostawę kolejnych dwóch B787-9.
A340-300 Air Belgium do końca wrześniaLOT w ramach umowy ACMI pozyskał w lutym airbusa A340-300 od linii Air Belgium. Samolot lata od 28 lutego m.in. na trasie Warszawa – Nowy Jork (JFK). Początkowo miał latać tylko do końca czerwca, a zostanie w Warszawie do 30 września.
– PLL LOT dokłada wszelkich starań, by zaplanowane w sezonie letnim rejsy odbywały się zgodnie z rozkładem. W tym celu do 30 września naszą flotę wzmacnia samolot A340-300 linii Air Belgium z 2008 roku. Samolot – który spełnia nasze wszystkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa i komfortu – wykorzystujemy do obsługi połączeń na trasie Warszawa – Nowy Jork (JFK) – Warszawa i Rzeszów – Newark – Rzeszów. W razie potrzeby jesteśmy gotowi pozyskać dodatkową maszynę od linii Air Belgium – dodał Panek.
Airbusy A340-300 Air Belgium są w konfiguracji dwuklasowej i na pokład zabierają 257 pasażerów: 45 w klasie biznes oraz 212 w klasie ekonomicznej. Warto dodać, że wśród personelu pokładowego Air Belgium jest też spora grupa polskojęzyczna. To byli pracownicy polskiego oddziału Small Planet Airlines, którzy zostali zatrudnieni po upadłości przewoźnika.