Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

LOT: Różnorodność floty to możliwość szybkiej reakcji na zmiany popytu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
LOT: Różnorodność floty to możliwość szybkiej reakcji na zmiany popytu
fot. Piotr Bożyk
Flota Polskich Linii Lotniczych LOT jest bardzo różnorodna. Jak przyznają obecne władze przewoźnika, wynika to w dużej mierze z decyzji podjętych przez ich poprzedników, a obecna strategia flotowa zakłada pewne działania upraszczające. Tym niemniej wielość eksploatowanych typów traktowana jest jako szansa na szybką reakcję na zmiany popytu.

– Każdy przewoźnik szuka idealnego balansu pomiędzy elastycznością dopasowania samolotu do popytu a uproszczeniem modelu biznesowego – mówił podczas Kongresu Rynku Lotniczego Robert Ludera, dyrektor Biura Siatki Połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT. Podkreślał, że różnorodność floty, którą utrzymuje obecnie przewoźnik, wynika po części z decyzji podjętych przez poprzednie zarządy firmy (np. najstarsze embraery pochodzą z roku 2007). Obecne władze spółki starają się jednak wykorzystać potencjał najlepiej, jak to możliwe.

Popyt może radykalnie zmieniać się z dnia na dzień

Tym niemniej obecna strategia rozwojowa zakłada docelowe uproszczenie floty posiadanych samolotów, przy czym przedstawiciel LOT-u podkreślił, że możliwość elastycznego doboru samolotu do zapotrzebowania w danym dniu jest traktowana jako zaleta. – Posiadamy pewne narzędzia informatyczne i określone kompetencje, dzięki czemu staramy się błyskawicznie reagować na zmiany popytu. Może zdarzyć się, że jednego dnia popyt na dane połączenie jest minimalny, więc powinniśmy podstawić najmniejszy samolot, by oszczędzać koszty, ale kolejnego dnia w danym porcie lotniczym czy mieście jest jakiś event i jesteśmy w stanie podstawić samolot o np. 50 miejsc większy – tłumaczył.

Zauważył przy tym, że rodzina samolotów Embraera jest ze sobą spójna, dzięki czemu zamiana maszyny na większą często nie powoduje konieczności zmiany załogi, zakresu jej szkolenia itp. Mówił jednak, że elastyczność w przypadku LOT-u należy rozpatrywać także w kategorii możliwości zamiany samolotu na wyprodukowany przez innego producenta. Jako przykład korzystania z dostępnych zasobów w zależności od potrzeb wskazywał on połączenie do Zielonej Góry, które obsługiwane było maszynami różnej pojemności.

Pasażer zawsze wybierze odrzutowiec zamiast turbośmigłowca

– Popyt jest analizowany przez szereg analityków i na jego zmiany reagujemy każdego dnia – zapewniał Robert Ludera. – Flota, jaką dziś posiadamy, umożliwia nam taką elastyczność – podkreślił. Dodał przy tym, że regionalne samoloty odrzutowe nie mogą być traktowane w pełni zamiennie z turbośmigłowcami z uwagi na preferencje pasażerów, którzy zawsze wybiorą pierwszy z wymienionych rodzajów maszyn.

– Z punktu widzenia linii lotniczej koszt eksploatacji turbopropa jest jednak znacznie niższy, chyba że mówimy o samolotach nowej generacji takich jak Embraery rodziny E2, w przypadku których koszty mogą być zbliżone – ocenił. Zauważył także, że istotna dla linii jest także przestrzeń, do której załadować można przesyłki nadawane w ramach cargo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Piotr Bożyk 26 września 2025

Trzeci A350 we flocie Edelweiss. Linia pozyska kolejne A320neo

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Piotr Bożyk 24 września 2025

Zobacz również:

LOT: Już 7,7 mln pasażerów w 2025

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Już 7,7 mln pasażerów w 2025

Mateusz Kieruzal 23 września 2025

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Roman Czubiński 26 września 2025

Litwa chce więcej rejsów LOT

Pasażer i linie lotnicze

Litwa chce więcej rejsów LOT

Mateusz Kieruzal 20 września 2025

Pozostałe z wątku:

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Piotr Bożyk 26 września 2025

Trzeci A350 we flocie Edelweiss. Linia pozyska kolejne A320neo

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Piotr Bożyk 24 września 2025

Zobacz również:

LOT: Już 7,7 mln pasażerów w 2025

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Już 7,7 mln pasażerów w 2025

Mateusz Kieruzal 23 września 2025

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Roman Czubiński 26 września 2025

Litwa chce więcej rejsów LOT

Pasażer i linie lotnicze

Litwa chce więcej rejsów LOT

Mateusz Kieruzal 20 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij