Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Łódzki tunel KDP: Umowa na projekt w sierpniu? [AKTUALIZACJA]


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-07-19 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódzki tunel KDP: Umowa na projekt w sierpniu? [AKTUALIZACJA]
Zachodnia głowica stacji Łódź Fabryczna - w tym miejscu zacznie się tunel KDPfot. Roman Czubiński
Projektowanie tunelu kolei dużych prędkości na zachód od dworca Łódź Fabryczna może rozpocząć się jeszcze latem tego roku – twierdzi pełnomocnik rządu do spraw CPK Marcin Horała. Warunkiem jest jednak brak odwołań od rozstrzygnięcia przetargu. Niewykluczone, że podczas budowy tunelu uda się ponownie wykorzystać pracujące już w Łodzi maszyny TBM.
– Przetarg na projekt budowy tunelu KDP pod Łodzią jest już rozstrzygnięty – przypomniał Horała (o wyborze najkorzystniejszej oferty pisaliśmy pod koniec maja). Za najlepszą CPK uznał ofertę konsorcjum Biura Projektów Metroprojekt i SUD-Architekt Polska. Zaproponowana cena to 73,616 mln zł brutto.

Czy uda się wykorzystać tarcze z tunelu konwencjonalnego?

Według pełnomocnika od podpisania kontraktu dzieli nas już niewiele czasu. – Czekamy, aż upłyną terminy odwołań. Myślę, że umowa będzie podpisana w sierpniu – stwierdził Horała. – Projektowanie potrwa dwa lata [w rzeczywistości, o czym niżej, nieco ponad rok – przyp. RC]. Środki na budowę tunelu są zabezpieczone w wieloletnich prognozach finansowych – dodał.

Nie wszyscy zgadzają się jednak z przewidywaniami Horały. Pozostałe dwie propozycje – najtańsza Multiconsult Polska i najdroższa konsorcjum Egis Poland, Egis Structures&Environnement oraz SWS Engineering – zostały wprawdzie odrzucone przez zamawiającego, jednak ich przywrócenie nakazała Krajowa Izba Odwoławcza. - Prawdopodobnie po następnym wyborze znów ktoś odwoła się do KIO. Dlatego nie byłabym pewna, czy umowa zostanie podpisana w sierpniu - mówi Rynkowi Kolejowemu dyrektor pionu transportu i członek zarządu Multiconsult Renata Mordak.

Prawdopodobnie koszty budowy tunelu można byłoby znacznie ograniczyć w razie użycia tarcz TBM sprowadzonych już do Łodzi i drążących obecnie tunel średnicowy Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Rozwiązanie takie ma być rozważone na etapie projektowania. – Możliwe, że uda się wykorzystać tarcze TBM z obecnie drążonego tunelu dla kolei konwencjonalnej. Zależy to zarówno od rozwiązań przyjętych na etapie projektowania, jak i od stopnia zużycia samych tarcz po zakończeniu drążenia – zastrzegł Horała.

Pierwsze pociągi KDP pod Łodzią za 6 lat?

W procesie projektowania zostanie wykorzystana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych pozyskana wcześniej przez PKP PLK. CPK wymaga dostarczenia dokumentacji tunelu KDP wraz z uzyskanymi decyzjami do końca października 2022 r. Wcześniej, w ciągu czterech miesięcy od zawarcia umowy, ma zostać opracowana koncepcja programowo-przestrzenna. Budowę zaplanowano na lata 2023-2027. Tunel ma liczyć ok. 4 km długości. Prędkość maksymalna ma wynosić od 160 do 200 km/h (dokładna wartość będzie określona w toku projektowania). Tunel ma być częścią „szprychy” nr 9 – linii kolei dużych prędkości z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz do Wrocławia i Poznania. Z tego powodu linia ma zostać zelektryfikowana napięciem 25 kV AC, przewidzianym do zasilania całego systemu KDP w Polsce.

Tunel KDP, choć nie zaczął jeszcze powstawać, zdążył już wywołać burzę w łódzkim środowisku samorządowym i transportowym. Kwestia jego przebiegu była na początku ubiegłego roku przedmiotem burzliwej debaty. Władze oraz mieszkańcy Łodzi i Konstantynowa opowiedzieli się wtedy za zgodnym z wcześniejszym studium dla linii „Y” wariantem południowym (z wyprowadzeniem wzdłuż linii 14), podczas gdy zarząd CPK niespodziewanie zaproponował w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym przebieg północny przez Złotno i Konstantynów Łódzki. Ostatecznie w czerwcu 2020 r. argumenty samorządów wygrały.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CPK wybrał wykonawcę studium dla KDP Łódź – Wrocław

Infrastruktura i lotniska

CPK wybrał wykonawcę studium dla KDP Łódź – Wrocław

Witold Urbanowicz 11 czerwca 2021

CPK wybrał wykonawcę studium dla linii przez Świdnicę i Wałbrzych do Czech

Infrastruktura i lotniska

CPK wybrał wykonawcę studium dla linii przez Świdnicę i Wałbrzych do Czech

Witold Urbanowicz 07 czerwca 2021

Podpisano umowę w sprawie linii dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź

Infrastruktura i lotniska

Podpisano umowę w sprawie linii dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź

Redakcja/inf. pras. 07 czerwca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5