Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Linia Zawiercie – Katowice Airport – Tarnowskie Góry pod nadzorem


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-02-18 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Informacja prasowa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Linia Zawiercie – Katowice Airport – Tarnowskie Góry pod nadzorem
fot. Katowice Airport
Budowa połączenia kolejowego między Zawierciem, Pyrzowicami i Tarnowskimi Górami ma zapewniony nadzór. Umowę na pełnienie nadzoru wartą ponad 9 mln zł podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Budowa linii do lotniska w Pyrzowicach to jedna z najważniejszych inwestycji PLK w województwie śląskim.
Pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska „Katowice Airport” w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około godziny. Dzięki inwestycji zwiększą się możliwości podróży oraz dostęp do kolei w regionie. Poprawi się skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego oraz sprawność kolei aglomeracyjnej i przewozy ładunków ekologicznym transportem kolejowym.

– Podpisana umowa na nadzór powinna zapewnić sprawną realizację przedsięwzięcia. Projekt łączy środki komunikacji i umożliwia dojazd koleją do portu lotniczego „Katowice Airport”. Zwiększamy dostępność do kolei. To także impuls do rozwoju gospodarczego regionu. Do realizacji projektu wykorzystujemy środki unijne. Tworzymy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Umowa na pełnienie nadzoru nad opracowaniem projektów wykonawczych i budową jest istotnym krokiem w realizacji inwestycji. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, sprawność kolei aglomeracyjnej, a także połączenia dalekobieżne. Projekt ma również istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei w przewozach towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dla sprawnej realizacji tak dużego przedsięwzięcia - właściwego zarządzania, sprawnego nadzoru i terminowego wykonania, w tym koordynacji wszystkich kontraktów zawartych w ramach projektu oraz prowadzenie nadzoru środowiskowego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na pełnienie nadzoru nad opracowaniem projektów wykonawczych i wykonaniem robót budowlanych.

Zadaniem inżyniera kontraktu będzie czuwanie nad procesem inwestycyjnym – nadzór techniczny nad wykonywanymi robotami, dbałość o odpowiednią jakość wykonywania, uwzględnianie stosowanych rozliczeń finansowych Unii Europejskiej, która współfinansuje projekt.

Umowa na „Zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad opracowaniem projektów wykonawczych i wykonaniem robót budowlanych” w ramach projektu „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” ma wartość 9,6 mln zł netto. Wykonawcą jest firma TPF sp. z o.o. Projekt jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Umowa o nadzór dotyczy ważnego społecznie projektu, którego wartość wynosi 660 mln zł, a dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane już się rozpoczęły i planowane są do II kwartału 2023 roku. Dostęp do kolei zwiększą nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów oraz stacja Pyrzowice Lotnisko. W Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy, aby ułatwić podróże osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Perony będą oświetlone i wyposażone w wiaty, ławki, nagłośnienie i monitoring oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Na stacji Zawiercie będzie nowy peron. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba.

W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h. Projekt ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, linią pojadą też cięższe składy. Inwestycja obejmie 59 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice. Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Katowice-Pyrzowice: 91,4 proc. mniej pasażerów, duży wzrost cargo

Infrastruktura i lotniska

Katowice-Pyrzowice: 91,4 proc. mniej pasażerów, duży wzrost cargo

Rafał Dybiński 16 lutego 2021

GTL ogłosiło przetarg na budowę hangaru w Katowicach

Infrastruktura i lotniska

GTL ogłosiło przetarg na budowę hangaru w Katowicach

Rafał Dybiński 09 grudnia 2020

Lufthansa Cargo zwiększa zakres działalności na lotnisku Katowice

Infrastruktura i lotniska

Lufthansa Cargo zwiększa zakres działalności na lotnisku Katowice

Rafał Dybiński 07 grudnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5