Cobalt Air, największa linia lotnicza na Cyprze, zawiesiła dziś (18 października) działalność i zgłosiła upadłość po tym jak nie udało się zawrzeć porozumienia z potencjalnym europejskim inwestorem. Chiński właściciel linii postanowił przerwać finansowanie cypryjskiej firmy.
Pasażerowie, którzy za rezerwacje płacili bezpośrednio na stronie Cobalt Air za pomocą karty kredytowej lub debetowej, mogą wystąpić z roszczeniem wobec swojego operatora kart lub banku. Warto dodać, że to kolejny powód, dla którego zawsze bezpieczniej jest rezerwować loty za pomocą karty kredytowej.
Linie Cobalt Air nie były objęte żadnym programem ochrony lotnictwa, jak to ma w przypadku rejsów zorganizowanych (wycieczkowych) i czarterowych, dlatego pasażerowie, którzy posiadają bilet na rejsy przewoźnika muszą powrócić na swój koszt.
Blue Air oferuje pomoc klientom linii Cobalt
Blue Air oferuje specjalne taryfy pod nazwą "Rescue Flight" z Larnaki do i z Aten, Salonik oraz Londynu. Od października 2018 do marca 2019 Blue Air zaoferuje specjalne taryfy na lotach Larnaka – Ateny, Saloniki – Larnaka, Larnaka – Saloniki, Ateny – Larnaka, Londyn (Luton) – Larnaka i Larnaka – Londyn (Luton). Ceny biletów z Aten i Salonik wynoszą 69 euro w jedną stronę, natomiast z/do Londynu Luton cena to 99 euro w jedną stronę.
Pasażerowie posiadający anulowaną rezerwację z numerem lotu linii Cobalt, na wyloty z Aten, Larnaki i Londynu mogą zarezerwować bilety po obniżonej cenie tylko poprzez infolinię Blue Air pod numerem 0151 230 1590.
Problemy finansowe linii
Media cypryjskie podały, że firma ma jedynie 15 milionów euro na swoich rachunkach bankowych, które posłużą do wypłaty pensji pracowników. Wcześniej w tym miesiącu zaczęły krążyć plotki, że linie lotnicze borykają się z problemami z płynnością finansową. Raporty ujawniły, że Cobalt nie zapłacił miesięcznej raty amerykańskiej firmie leasingowej, która jest właścicielem dwóch samolotów A320. Źródła firmowe informowały cypryjskie media, że problemy z płynnością spowodowane są przez chińskich inwestorów (największego inwestora Cobalt), które wstrzymują przyszłe inwestycje, w związku z wojną handlową na linii Chiny – USA.
Cobalt posiadał flotę sześciu samolotów z rodziny A320: dwa A319 oraz cztery A320. Przewoźnik oferował pasażerom prawdziwą kabinę klasy biznes (4 fotele w rzędzie) coś już bardzo rzadko spotykanego w Europie. Linia zatrudniała około 200 osób i pojawiła się w miejsce Cyprus Airways, które zbankrutowały w styczniu 2015 r.
Warto dodać, że Cobalt, który uzyskał wsparcie chińskich inwestorów, posiadał codzienne sloty na lotnisku Heathrow w Londynie. To bardzo nietypowe jak na tak małego przewoźnika, ponieważ uzyskanie slotów na lotnisku Heathrow jest niezwykle trudne, zarówno ze względu na długą listę oczekujących linii lotniczych, które chcą dodać nowe rejsy, jak i ze względu na ogromne koszty związane z ich zakupem. Nie tak dawno temu Oman Air zakupił sloty na lotnisku Heathrow za 75 mln dolarów amerykańskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.