Jako trzecia w Europie linia Air France (AF) odebrała wczoraj (27 września) A350-900 (F-HTYA), który jest samolotem numer jeden tego typu we flocie. Po ceremonii przekazania maszyny w Tuluzie, gdzie nadano mu nazwę miasta Tuluza, samolot odleciał na paryskie lotnisko de Gaulle'a, gdzie w najbliższych dniach nastąpi jego uroczyste powitanie, a także inauguracja na pierwszych trasach dalekodystansowych.
Linia Air France zamówiła 28 airbusów w czerwcu 2013 r. podczas Paris Air Show z opcją na 20 dodatkowych samolotów. Pierwsze 15 samolotów zastąpi istniejącą flotę dalekodystansową jak airbusy A330-200 i A340-300, natomiast reszta maszyn pozwoli rozbudować flotę dalekodystansową przewoźnika. Według najnowszego harmonogramu dostaw pięć airbusów A350-900 dotrze do linii w tym roku, a na 2020 r. zaplanowano dostawy 10 takich maszyn. Początkowo zamówienie zawierało także dostawy A350 dla KLM, jednak w tym roku koncern zdecydował, że
Air France będzie jednym użytkownikiem A350-900, a KLM przejmie sześć Dreamlinerów dla AF.
Kabina A350 AF z nowym produktem w każdej klasie
Nowe samoloty Air France zabiorą na pokład 324 pasażerów w trzyklasowej konfiguracji pokładu: 34 w klasie biznes (1-2-1), 24 w ekonomicznej premium (2-4-2) oraz 266 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Na pokładzie na pasażerów będzie czekać nowy wystrój kabiny Airspace by Airbus, Wi-Fi z trzema planami: darmowym "Message" i płatnymi "Surf" i "Stream" oraz najnowszy system IFE firmy Panasonic z ponad 1400 godzinami rozrywki pokładowej.
Według linii już sam Airbus A350 zapewni pasażerom lepsze warunki podróży poprzez większą przestrzeń i ciszę dzięki zmniejszonemu poziomowi hałasu, wysokim sufitom oraz oświetleniu LED, które można konfigurować w zależności od potrzeb i pory dnia. Pasażerowie będą mieli także większy komfort dzięki wyższemu poziomowi wilgotności, a ciśnienie w kabinie A350 będzie równe wysokości zaledwie 6000 stóp (1820 m). Latanie najnowocześniejszym samolotem Airbusa przyniesie także korzyści dla środowiska, ponieważ 25-30 proc. niższe zużycie paliwa przełoży się na zmniejszoną emisję CO2.
Obecnie flota przewoźnika składa się z 223 samolotów: 18 airbusów A318, 33 A319, 43 A320, 20 A321, 15 A330, czterech A340-300, jednego A350-900, 10 A380, 70 boeingów B777-200/300ER oraz dziewięciu B787-9 Dreamliner. Przewoźnik oczekuje na dostawę 30 samolotów szerokokadłubowych: trzech boeingów B787-9 oraz 27 airbusów A350-900,
a także 60 wąskokadłubowych airbusów A220-300.
Gdzie polecą najnowsze samoloty AF?
A350 Air France pojawią się początkowo na następujących trasach dalekodystansowych do:
- Abidżanu (Wybrzeże Kości Słoniowej): 7.10 - 8.12.2019 r. oraz od 10.02.2020r. do końca sezonu letniego 2020
- Bamako (Mali): 7.10 - 8.12.2019 r. oraz od 10.02.2020r. do końca sezonu letniego 2020
- Toronto (Kanada): od 27.10.2019 r.
- Kairu (Egipt): od 9.12.2019 r.
- Seulu (Korea Południowa): od 9.12.2019 r.
- Bangkoku (Tajlandia): przez cały sezon letni 2020
A350 – najnowocześniejszy samolot w rodzinie Airbusa
A350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 913 samolotów A350, w tym na 783 maszyny w wersji A350-900 i 180 A350-1000. Do tej pory zostało dostarczonych 315 A350: 278 A350-900 oraz 27 A350-1000 (stan na 1.09.2019).