Partner serwisu
Prawo i polityka

Łatwiejsze podróże do USA? Polska delegacja rozmawiała o preclearance w Waszyngtonie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Łatwiejsze podróże do USA? Polska delegacja rozmawiała o preclearance w Waszyngtonie
Fot. Ronie/ goodfreephotos.com
Preclearance to rozwiązanie polegające na prowadzeniu amerykańskiej procedury imigracyjnej na lotnisku wylotowym, a nie na obszarze USA. Oznacza to, że osoby podróżujące do Ameryki nie są narażone na odmowę wpuszczenia na terytorium USA na lotnisku położonym w tym kraju. Rozwiązanie, podobnie jak inne skracające czas podróży i procedur wjazdowych, miałoby zostać wprowadzone na CPK.

W trakcie trzydniowej wizyty w Waszyngtonie delegacja z udziałem m.in. pełnomocnika rządu ds. CPK Mikołaja Wilda, prezesa LOT-u Rafała Milczarskiego oraz przedstawicieli spółki CPK uczestniczyła w szeregu spotkań z przedstawicielami amerykańskiej administracji, m.in. Departamentów: Stanu, Handlu i Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Homeland Security). Rozmowy dotyczyły wpływu CPK na połączenia transportowe w ramach Trójmorza oraz na wzrastający ruch lotniczy między USA a tym regionem.

Delegacja spotkała się także z przedstawicielami organizacji pozarządowych, CEPA (Center for European Policy Analysis) i IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych). Spotkania były poświęcone znaczeniu projektu CPK dla rozwoju tzw. infrastruktury podwójnego zastosowania oraz rozwoju rynku lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej i połączeń CEE-USA.

Preclerance na CPK

– Rynek amerykański posiada istotne znaczenie, zarówno z punktu widzenia CPK, jak również LOT-u. USA może stać się istotnym partnerem przy realizacji CPK oraz nowej sieci kolejowej integrującej RP oraz region całej CEE – mówi Mikołaj Wild, sekretarz stanu i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dodał przy tym, że rozmowy w Departamencie Bezpieczeństwa Krajowego (m.in. w Biurze Preclearance) poświęcone były współpracy polsko-amerykańskiej w zakresie standardów bezpieczeństwa (safety&security) i ewentualnemu wdrażaniu na polskich lotniskach programów ułatwiających podróże lotnicze.

W przypadku CPK analizowane jest utworzenie Strefy Preclearance. Rozwiązanie polegałoby na tym, że dzięki przejściu amerykańskiej procedury imigracyjnej już na lotnisku wylotu (w tym przypadku CPK) pasażerowie przylatujący do Stanów Zjednoczonych byliby traktowani jak podróżni z lotów krajowych. Oznacza to, że po przylocie nie musieliby tracić czasu w kolejkach do stanowisk kontroli imigracyjnej.

– Żeby latanie było bardziej dostępna w Stanach Zjednoczonych wprowadzono bowiem innowacyjne programy upraszczające procedury bezpieczeństwa i procedury imigracyjne. Wśród nich są procedury wprowadzane w drodze współpracy linii lotniczych (Pre-Check) oraz międzyrządowej (Preclearance i Global Entry) z partnerami USA – podkreśla Wild.

LOT może tylko zyskać

O chęci ułatwienia podróży na ocean mówił już dwa lata temu prezes LOT. – Chciałbym, żeby na nowym lotnisku była możliwość odprawiania się bezpośrednio na amerykańskie lotniska krajowe. To byłoby wielką zachętą dla podróżnych oraz znacząco ułatwiło podróżowanie do USA – zaznaczał Rafał Milczarski.

Proces ten ma na celu usprawnienie procedur granicznych. Obecnie preclearance stosowany jest na głównych lotniskach kanadyjskich. Istnieją również porozumienia z niektórymi portami lotniczymi na Bermudach, Bahamach, Arubie, w Irlandii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pasażerowie podróżujący z lotniska, na którym stosuje się preclearance, przybywają do Stanów Zjednoczonych jako podróżni z amerykańskich tras krajowych, ale nadal podlegają ponownej inspekcji według uznania służb celnych i ochrony granic.

Programy Global Entry i Pre-Check

Program Global Entry to inne potencjalne ułatwienie dla pasażerów na trasach transatlantyckich. Polega ono na tym, że uprzednio sprawdzeni i zatwierdzeni przez amerykańskie służby graniczne tzw. podróżni niskiego ryzyka otrzymają możliwość każdorazowej przyspieszonej odprawy po przybyciu do Stanów Zjednoczonych

Pokrewnym programem jest Pre-Check, w ramach którego często podróżujący, po obowiązkowej weryfikacji, otrzymają status zaufanego podróżnika. Dzięki temu proces kontroli bezpieczeństwa można przyspieszyć, umożliwiając mu pominięcie szczegółowych kontroli.

– Powyższe rozwiązania były analizowane podczas spotkań ze Scottem Johnsonem, szefem bezpieczeństwa Portu Lotniczego Waszyngton-Dulles, a także z kierownictwem Urzędu Bezpieczeństwa Transportu (Transportation Security Administration). Wszystkie wymienione procedury zakładają wykorzystanie najnowszych technologii stanowiąc miarodajny punkt odniesienia przy poszukiwaniu równowagi między bezpieczeństwem a wygodą podróżowania – wyjaśnia Konrad Majszyk, dyrektor Komunikacji i PR w CPK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Prawo i polityka

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Redakcja 19 stycznia 2024

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura i lotniska

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 18 stycznia 2024

Stolica Kambodży buduje lotnisko podobne do CPK (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Ruszył przetarg na system obsługi bagażu dla lotniska CPK

Infrastruktura i lotniska

Ruszył przetarg na system obsługi bagażu dla lotniska CPK

Redakcja/inf. pras. 09 stycznia 2024

NIK skontroluje CPK. Wyniki za rok. Wild: To dobra wiadomość

Prawo i polityka

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Prawo i polityka

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Redakcja 19 stycznia 2024

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura i lotniska

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 18 stycznia 2024

Stolica Kambodży buduje lotnisko podobne do CPK (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Ruszył przetarg na system obsługi bagażu dla lotniska CPK

Infrastruktura i lotniska

Ruszył przetarg na system obsługi bagażu dla lotniska CPK

Redakcja/inf. pras. 09 stycznia 2024

NIK skontroluje CPK. Wyniki za rok. Wild: To dobra wiadomość

Prawo i polityka

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5