Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Laser zestrzeliwujący drony? To już możliwe


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-08-18 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Army Recognition/ rp.pl/ konflikty.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Laser zestrzeliwujący drony? To już możliwe
fot. itv.com
W Libii po raz pierwszy w historii miało dojść do zestrzelenia w warunkach bojowych bezzałogowego statku powietrznego przy użyciu lasera. Informację podał serwis amerykański serwis Army Recognition. Gdyby to była prawda, to może to też oznaczać nowe możliwości do walki z dronami dla lotnictwa cywilnego.
Wedle medialnych doniesień, 3 sierpnia w Libii siły podległe rządowi w Trypolisie zestrzeliły bezzałogowiec chińskiej produkcji Wing Loong II. Maszyna należała do finansowanej i zaopatrywanej przez Zjednoczone Emiraty Arabskie strony konfliktu ciągnącego się od śmierci Muammara Kadafiego w 2011 roku.

Turcy wyprzedzili konkurencję?

Według Army Recognition dron bojowy został zestrzelony przy pomocy tureckiego lasera bojowego, zamontowanego na opancerzonym pojeździe terenowym. Laser wyposażony był w turecki system naprowadzania optoelektronicznego. – System pozwala precyzyjnie zidentyfikować cel i wybrać jego wrażliwy punkt, a następnie utrzymywać promień lasera w wybranym miejscu aż do całkowitego zniszczenia celu – twierdzi autor tekstu zamieszczonego na portalu. Podkreślił również, że wykorzystana w Libii broń nie jest już eksperymentalną technologią, lecz w pełni funkcjonalnym systemem bojowym wykorzystanym przeciw zaawansowanemu technologicznie celowi wojskowemu.

Mamy do czynienia z bardzo istotnym wydarzeniem. Prace nad laserami bojowymi prowadzone są przez wiele państw, jednak najbardziej zaawansowane są w Stanach Zjednoczonych i Niemczech. W obu państwach założono, że w pierwszej kolejności lasery bojowe trafią na pokłady okrętów, gdzie jest dostatecznie dużo miejsca, aby pomieścić nową broń, a okrętowe siłownie zapewniają odpowiednie zasilanie. Dalej znalazły się stacjonarne lasery naziemne, nad którymi pracują także Rosja i Chiny. Dopiero na końcu wdrożone miały zostać mobilne zestawy towarzyszące wojskom lądowym. Tymczasem Turcja, niezaliczana do grona laserowych potentatów, może się pochwalić pierwszym zestrzeleniem laserem w warunkach bojowych. Wykorzystała do tego znacznie prostszy system niż ten, nad którym pracują konkurenci.

Lasery ochronią lotniska?

Jeżeli doniesienia amerykańskiego serwisu specjalistycznego okażą się prawdą, to staniemy przed możliwością zestrzeliwania dronów nie przy użyciu rakiet, działek przeciwlotniczych czy broni ręcznej, ale lasera.

To o tyle istotne, że taki sposób zwalczania pojazdów latających może zostać wykorzystany do ochrony lotnisk przez dronami, które w rękach osób nieodpowiedzialnych czy terrorystów mogą sparaliżować działanie lotniska, a nawet doprowadzić do katastrofy. Przeprowadzone w Wielkiej Brytanii i zamówione przez tamtejsze Departament Transportu, Wojskowy Urząd Lotniczy oraz Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych testy wykazały, że drony mogą powodować zdecydowanie poważniejsze szkody, aniżeli zderzenie statku powietrznego z ptakiem w locie.

Również z Wysp mamy przykład, gdy nieradzący sobie z zakłóceniami działania port lotniczy musiał sięgnąć po pomoc wojska. W okresie ostatnich Świąt Bożego Narodzenia na lotnisko Gatwick przeprowadzono serię skrajnie nieodpowiedzialnych, lub też w pełni zaplanowanych "ataków dronowych". Spowodowało to nawet czasowe zamknięcie drugiego najruchliwszego lotniska Wielkiej Brytanii.

By poradzić sobie z sytuacją, wojsko wykorzystało zakupiony od Izraela system Drone Dome, który wyposażony jest w radar mający pokrycie pełnych 360 stopni. Pozwala to na prowadzenia obserwacji całej przestrzeni powietrznej. Niszczenie drona polega na tzw. „miękkim zabójstwie", kiedy Drone Dome namierza cel, zakłóca sterujący nim sygnał radiowy i przejmuje nad nim kontrolę, pozwalając swobodnie wylądować we wskazanym miejscu. Jest też możliwość unicestwienia drona, ale Brytyjczycy się na nią nie zdecydowali.

Trzeba się jednak liczyć z taką ewentualnością. Terroryzm jest niestety codziennością i jest kwestią czasu, gdy drony zostaną wykorzystane do zamachów. Wtedy z pomocą może przyjść system pozwalający zniszczyć obiekt. System, który sprawdził się w warunkach wojennych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Stereotypy w lotnictwie. Warto je zwalczać

Biznes i przemysł

Stereotypy w lotnictwie. Warto je zwalczać

Emilia Derewienko 17 sierpnia 2019

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze inwestuje w lotnisko Katowice

Infrastruktura i lotniska

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze inwestuje w lotnisko Katowice

inf. pras. oprac. ad 17 sierpnia 2019

Systemy antydronowe coraz bardziej zaawansowane. Mają walczyć z przemytnikami

Biznes i przemysł

Systemy antydronowe coraz bardziej zaawansowane. Mają walczyć z przemytnikami

Emilia Derewienko 11 września 2018

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5