Linie Kuwait Airways, narodowy przewoźnik Kuwejtu, odebrały wczoraj (14 maja) w Tuluzie pierwszego airbusa A321neo (9K-AQA). Pierwsza z dziewięciu maszyn tego typu dla przewoźnika jest własnością linii, a napędzają ją najnowsze silniki CFM LEAP-1A.
Nowo dostarczony samolot jest pierwszym z dziewięciu A321neo, w tym trzech A321LR, zamówionych przez Kuwait Airways. Dostawa ta stanowi także kluczowy element strategii transformacji Kuwait Airways, która koncentruje się na ulepszaniu i modernizacji floty w celu przyszłego wzrostu.
A321neo numer jeden dla kuwejckiej linii, to samolot o oznaczeniu MSN 12345, napędzany CFM LEAP-1A i rejestracji 9K-AQA oraz nazwie/imieniu Mutla na cześć wzniesienia w Kuwejcie, w muhafazie Al-Dżahra, które jest najwyższy punktem w kraju, położonym na wysokości 306 metrów n.p.m. To także nazwa nowego miasta, które znajduje się obecnie w budowie. Jest to największy projekt mieszkaniowy w historii Kuwejtu, który docelowo ma zapewnić domy dla 400 tys. osób w 12 dzielnicach wraz ze szkołami, meczetami, mini-marketami i ośrodkami zdrowia.
Na pokład nowa maszyna zabierze 166 pasażerów w bardzo wygodnej konfiguracji dwóch klas podróży: 16 w klasie biznes oraz 150 w klasie ekonomicznej. Warto dodać, że klasa biznes posiada konfiguracje czterech rzędów w pełni rozkładanych foteli w układzie 2-2, natomiast klasa ekonomiczna z 25 rzędami w klasycznym układzie 3-3.
Nowy A321neo posiada także kabinę znaną pod nazwą
Airspace, która ma wiele do zaoferowania m.in. nowe, duże schowki na bagaże nad głową mają o 40 proc. większą pojemność i mogą pomieścić nawet o 60 proc. więcej walizek, ponieważ można je układać w pionie (na dłuższym boku). Wystrój kabiny i wejście zostały gruntownie przeprojektowane i wydają się teraz jaśniejsze i bardziej przyjazne. System Human Centric Lighting, specjalnie zaprogramowany, elastyczny system oświetlenia, oświetla kabinę ciepłym czerwonym światłem, stopniowanymi odcieniami pośrednimi do zimniejszego niebieskiego światła. W zależności od pory dnia lub nocy, światło w kabinie samolotu jest w ten sposób dostosowane do biorytmów pasażerów. Komfort siedzenia został również poprawiony: boczne ściany kabiny Airspace zapewniają pasażerom więcej miejsca w obszarze ramion. Ponadto nowoczesne toalety są jeszcze bardziej przydatne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Flota liniiObecnie flota Kuwait Airways składa się z 26 samolotów:
dziewięciu airbusów A320neo, jednego A321neo,
czterech A330-800neo,
dwóch A330-900neo oraz 10 boeingów B777-300ER. Przewoźnik oczekuje na dostawę kolejnych 16 airbusów: trzech A321LR, pięciu A321neo, pięciu A330-900neo oraz dwóch A350-900.
Linie Kuwait Airways eksploatują także samoloty na potrzeby oficjeli państwowych. Flota posiada barwy inspirowane Kuwait Airways z napisem State of Kuwait i składa się z jednego airbusa A319, jednego A320, dwóch A340-500, jednego boeinga B737-900BBJ oraz jednego B747-8 BBJ.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 poprzedniej generacji.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 11 128 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 065 A320neo, 7 006 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 914 maszyn z rodziny A320neo: 31 A319neo, 2 182 A320neo oraz 1 701 A321neo.