Lotnisko Krywlany będzie lotniskiem publicznym o ograniczonej certyfikacji. Plan zakłada m.in. rozbudowę pasa startowego i płyty postojowej dla samolotów. Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Białymstoku, radni dyskutowali o zasadności tej inwestycji.
Lotnisko dla Białegostoku - tak, ale niewielkie
Lotnisko obsługiwałoby małe samoloty, maksymalnie do 60 osób na pokładzie. Koszt całej inwestycji sfinansowałoby miasto - to 31 mln. zł. W przyszłym roku wydatki na tę inwestycję zaplanowano na poziomie 3 mln zł.
Władze miasta chcą złożyć do końca grudnia wniosek o pozwolenie na rozbudowę pasa startowego. Realizacja inwestycji może się jednak opóźnić - radni PiS chcą zmniejszyć pieniądze zapisane na rozbudowę pasa startowego w projekcie budżetu na 2016 r.
Jednak debata na temat Krywlan dotyczyła nie tyle finansowania przedsięwzięcia, co jej realizacji w ogóle. Radni wszystkich klubów biorący udział w dyskusji podkreślali, że lotnisko jest potrzebne. Nie było zgody co do tego czy ma być to lotnisko lokalne czy jednak walczyć o regionalny port lotniczy.
Małe lotnisko pogrzebie szansę na budowę tego z prawdziwego zdarzenia?
Radni Prawa i Sprawiedliwości twierdzili m.in., że budowa lokalnego, małego lotniska może na zawsze pogrzebać szanse na powstanie regionalnego portu lotniczego. Innego zdania byli radni PO i Klubu Tadeusza Truskolaskiego.
- Propozycja prezydenta to jedyna realna szansa, aby lotnisko powstało. Unia Europejska nie będzie już finansować budowy lotnisk regionalnych, samorząd województwa nie ma na tak olbrzymią inwestycję pieniędzy – mówił Zbigniew Nikitorowicz z PO - Lokalne lotnisko, to lotnisko na miarę naszych potrzeb i możliwości – parafrazował słynne powiedzenie z „Misia” Stanisława Barei radny.
"Ten pociąg już odjechał"
Wtórował mu Marcin Szczudło (Klub Truskolaskiego): - Byłem zwolennikiem budowy portu regionalnego, ale ten „pociąg już odjechał”. Nie ma alternatywy dla lokalnego lotniska – mówił. Radny PiS Paweł Myszkowski zaprzeczył jakoby szans na finansowanie inwestycji nie było. - Sprawa przeprowadzenia referendum nie jest jeszcze przesądzona. Uważam, że jest duża szansa, że do niego dojdzie. Jeśli będzie odpowiednia frekwencja i mieszkańcy opowiedzą się za budową portu regionalnego możemy starać się o dofinansowanie portu regionalnego – mówił.
Kazimierz Dudziński z Prawa i Sprawiedliwości zaapelował o zorganizowanie spotkania, w którym wzięliby udział radni miejscy, przedstawiciele zarządu województwa podlaskiego i eksperci z zakresu lotnictwa. - Jestem całym sercem za budową lotniska, ale chcę, przed głosowaniem nad budżetem miasta dowiedzieć się jak najwięcej o planowanej inwestycji i jej zasadności – mówił Kazimierz Dudziński – Mam wrażenie, ze jeśli teraz nie uda nam się tej inwestycji realizować, to nie uda nam się już nigdy.
7 grudnia odbyło się pierwsze czytanie projektu budżetu Białegostoku na 2016 r. Za tydzień głosowanie nad budżetem. Wtedy radni podejmą decyzję czy 3 mln na rozbudowę pasa startowego zapisane w projekcie budżetu znajdą się w jego ostatecznej wersji czy będzie to kwota mniejsza o dwa miliony.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.