Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Krawczyk: Centralny Port Komunikacyjny uderzy w siłę polskiego lotnictwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Krawczyk: Centralny Port Komunikacyjny uderzy w siłę polskiego lotnictwa
fot. Pixabay
– Uważam, że Warszawa potrzebuje rozwiązania lotniskowego. Pytanie, czy Polska potrzebuje centralnego hubu, który byłby konkurencyjny wobec lotnisk regionalnych i lotniska warszawskiego – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczo-Społecznym i sprawozdawca EKES w tematyce lotnictwa.

Maj rozpoczął się pierwszym czytaniem projektu ustawy o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ministerstwo Infrastruktury bardzo liczy na sfinalizowanie projektu do roku 2027. Inwestycja zakłada nie tylko budowę wielkiego lotniska, którego docelowa przepustowość szacowana jest na nawet 100 mln pasażerów rocznie, ale i kompatybilnych z portem sieci kolei. W tym celu ma powstać spółka celowa, która zajmie się koordynowaniem prac podmiotów, takich jak PKP PLK czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Tymczasem pomysł CPK nie wszystkim się podoba. Zawiedzeni i zaniepokojeni planami jego budowy są mieszkańcy gminy Baranów, w której najprawdopodobniej zostanie zlokalizowany Port Solidarność. Obawiają się oni ewentualnych wywłaszczeń i konieczności wyprowadzki w ciągu 120 dni. Na połowę czerwca zapowiedzieli już referendum w tej sprawie.

Sceptyczni pozostają również niektórzy eksperci. Jacek Krawczyk, przewodnicy Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczo-Społecznym i sprawozdawca EKES, w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy wyraził obawę, że megalotnisko może nadszarpnąć sytuację polskiego rynku lotniczego i uderzyć w porty regionalne. – To, co udało się Polsce zbudować w lotnictwie przez ostatnie 25 lat, czyli odejście od jednego, najważniejszego lotniska, jakim jest Okęcie, może zostać zniweczone. Dzisiaj Lotnisko Chopina obsługuje 40% rynku, a więc do tej liczby będzie musiała się dostosować cała reszta – argumentuje.

Ekspert dodaje, że Warszawa potrzebuje rozwiązania lotniskowego, ale nie jest pewien czy na pewno kraj potrzebuje wielkiego hubu, który byłby konkurencyjny wobec lotnisk regionalnych i lotniska stołecznego. – Widzę zagrożenie dla lotnisk regionalnych, w szczególności dla lotnisk w Mazowieckiem, które przestaną w ogóle funkcjonować, ale także tych, które są w kraju dość silnie wzrostowe – Kraków, Katowice, Gdańsk, Wrocław, Poznań – one wszystkie mogą znaleźć się w trudnej sytuacji – tłumaczy Krawczyk. I dodaje, że to właśnie w te porty należy inwestować.

– Siłą polskiego rynku jest przede wszystkim pasażer polski – twierdzi ekspert, choć, jak przyznaje, należy starać się, żeby pasażerów tranzytowych było jak najwięcej. – Polski potencjał pasażerski jest duży. Nie dlatego, że jesteśmy zlokalizowani w centrum Europy – to jest kompletny nonsens – mówi Krawczyk Rynkowi Lotniczemu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

Etihad: Loty Abu Zabi – Warszawa codziennie

Pasażer i linie lotnicze

Etihad: Loty Abu Zabi – Warszawa codziennie

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Sejm nie odrzucił prezydenckiego projektu o CPK

Prawo i polityka

Sejm nie odrzucił prezydenckiego projektu o CPK

Redakcja 26 września 2025

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

Etihad: Loty Abu Zabi – Warszawa codziennie

Pasażer i linie lotnicze

Etihad: Loty Abu Zabi – Warszawa codziennie

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Sejm nie odrzucił prezydenckiego projektu o CPK

Prawo i polityka

Sejm nie odrzucił prezydenckiego projektu o CPK

Redakcja 26 września 2025

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij