Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Kraków: Trwa postępowanie scopingowe dla nowej drogi startowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-10-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków: Trwa postępowanie scopingowe dla nowej drogi startowej
fot. Kraków Airport
Za jakiś czas dowiemy się czy krakowski port lotniczy uzyska zgodę na rozpoczęcie budowy drugiego, nowej drogi startowej. Poprzednią decyzję uchylił NSA. Budowa nowej drogi startowej jest niezbędna, aby port mógł funkcjonować w przyszłości. Obecnie trwa postępowanie scopingowe, a Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach po przeprowadzeniu procedury, zobligowana jest do wydania nowej decyzji.

W marcu bieżącego roku, po ponad sześciu latach od rozpoczęcia procedury uzyskiwania zezwoleń na rozpoczęcie budowy drugiej, niezależnej drogi startowej, Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie oddalił skargę kasacyjną złożona przez pełnomocnika prawnego Międzynarodowego Portu Lotniczego w Krakowie. Małopolskie lotnisko negowało wyrok sądu niższej instancji, który uchylał decyzję środowiskową na wybudowanie nowej drogi startowej. Wyrok NSA nie podlegał zaskarżeniu. W praktyce oznaczało to wstrzymanie wszystkich procedur w tym także pozyskania środków z resortu infrastruktury na realizację
tej inwestycji. Poprzednia decyzja została unieważniona, gdyż RDOŚ powołał się nieprecyzyjne analizy środowiskowe urzędu.

Obecnie użytkowany pas startowy w najbliższej przyszłości musi zostać poddany pracom remontowym. Jeśli do tego czasu nie zostanie wybudowany nowy pas, konieczne będzie zamknięcie operacyjne portu lotniczego i wstrzymanie obsługi samolotów na co najmniej pół roku. Z lotniskowej infrastruktury technicznej cywilnego portu korzysta także 8. Baza Lotnictwa Transportowego Wojska Polskiego oraz samoloty państw NATO. W obecnej sytuacji geopolitycznej i trwającej wojny na Ukrainie trudno sobie wyobrazić czasową relokację samolotów transportowych oraz śmigłowców. Budowa drogi  startowej wymaga decyzji środowiskowej, wydawanej przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska. W takich dokumentach bada się między innymi oddziaływanie lotniska na okolicę.

– Postępowanie w sprawie budowy nowej drogi rozpoczęliśmy w 2016 roku. Po dwóch latach, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska przeniosła sprawę z Krakowa do Kielc, po kolejnych dwóch latach wydano decyzję, która została zaskarżona przez stronę społeczną. Sprawa z GDOŚ (Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska) trafiła do sądu, w tym roku Naczelny Sąd Administracyjny uchylił decyzję środowiskową nowego pasa i sprawa wróciła do RDOŚ w Kielcach. W sierpnia RDOŚ w Kielcach wydał postanowienie scopingowe, czyli postanowienie określające zakres raportu dla tej inwestycji – powiedziała Rynkowi Lotniczemu Natalia Vince, rzecznik prasowy Kraków Airport. Prowadzenie sprawy zostało przekazane Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach, po tym jak, jak okazało się, że żona dyrektora oddziału posiada działki na terenie objętym postępowaniem.

Planowana nowa droga startowa miała zostać ulokowana po północnej stronie obecnie wykorzystywanej drogi startowej i obrócona o 4,7 stopnia w taki sposób, aby poprawić pojawiające się przeszkody w przypadku funkcjonowania dwóch dróg startowych. Nowa droga startowa miałaby mieć długość 2 800 metrów, a szerokość wynosiłaby 45 m plus 7,5 m poboczy po jednej jak i drugiej stronie.

W ramach programu inwestycyjnego Kraków Airport planował stworzenie dróg szybkiego zjazdu oraz połączenie z już istniejącymi drogami kołowania. Nowa droga startowa miała być wyposażona w system obserwacji meteorologicznych AWOS, niezbędne urządzenia nawigacyjne oraz oświetlenie. Port chciał zainstalować radiowy system nawigacyjny ILS CAT3, który pozwoliłby lądować samolotom w przypadku trudnych warunków atmosferycznych tj. mgły, która często utrudnia funkcjonowanie lotniska w Krakowie.

– Jesteśmy w trakcie procedowania raportu i konsekwentnie realizujemy plany inwestycyjne, aby uniknąć najgorszego scenariusza, czyli zamknięcia lotniska na wiele miesięcy i tym samym pozbawienia Krakowa i Małopolski dostępu do obsługi ruchu lotniczego. Od początku byliśmy także świadomi, że proces przygotowań do tej inwestycji będzie trudny, zarówno pod względem planistycznym i technicznym jak i społecznym. Mamy jednak nadzieję, że wszystkie inwestycje rozbudowy infrastruktury lotniskowej ujęte w Planie Generalnym tak istotne dla południowej części Polski zostaną jak najszybciej zrealizowane – dodaje w rozmowie z naszą redakcją Vince.

Procedura będzie taka sama jak poprzednia, jednak jak informuje Radio RMF FM, bardziej uszczegółowione mają być kwestie analizy środowiskowej. Postępowanie dotyczące decyzji środowiskowej potrwa najprawdopodobniej kilka miesięcy. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wydała postanowienie o zakresie raportu. Od 7 września z raportem mogą zapoznać się wszystkie zainteresowane postępowaniem strony.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Poznań: Enter Air poleci do Dubaju

Pasażer i linie lotnicze

Poznań: Enter Air poleci do Dubaju

Redakcja 28 listopada 2022

Enter Air uruchomi dla TUI bazę operacyjną w Karlsruhe

Pasażer i linie lotnicze

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

LOT: Wraca połączenie Kraków – Nowy Jork (Newark)

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Wraca połączenie Kraków – Nowy Jork (Newark)

simetra 04 czerwca 2022

Terminal cargo wielką szansą dla odbudowy gospodarki Krakowa

Infrastruktura i lotniska

Małopolska: Kolejarze planują nowe linie. Co zyska Kraków Airport?

Infrastruktura i lotniska

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Poznań: Enter Air poleci do Dubaju

Pasażer i linie lotnicze

Poznań: Enter Air poleci do Dubaju

Redakcja 28 listopada 2022

Enter Air uruchomi dla TUI bazę operacyjną w Karlsruhe

Pasażer i linie lotnicze

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

LOT: Wraca połączenie Kraków – Nowy Jork (Newark)

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Wraca połączenie Kraków – Nowy Jork (Newark)

simetra 04 czerwca 2022

Terminal cargo wielką szansą dla odbudowy gospodarki Krakowa

Infrastruktura i lotniska

Małopolska: Kolejarze planują nowe linie. Co zyska Kraków Airport?

Infrastruktura i lotniska

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5