Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport na fali

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków Airport na fali
fot. Kraków Airport
Krakowskie lotnisko może się pochwalić nie lada sukcesem. W tym roku nowe połączenia do Stanów Zjednoczonych zapowiedziały zarówno American Airlines, jak i PLL LOT. O tym, jak Kraków Airport poradzi sobie z obsługą nowych pasażerów oraz o roli małopolskiego lotniska w rozwoju lotnictwa w Polsce rozmawiamy z Radosławem Włoszkiem, prezesem zarządu portu.

Łukasz Malinowski, Rynek Lotniczy: Mamy wysyp nowych połączeń. Co sprawiło, że tyle linii chce latać z Krakowa?

Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport: Małopolska jest bardzo ważnym elementem na mapie gospodarczej nie tylko Polski, ale całej Europy Środkowo-Wschodniej. Robimy wszystko, żeby Kraków i region były jak najlepiej dostępne, a ruch lotniczy w naszym porcie się rozwijał. Mam nadzieję, że w opinii Państwa idzie nam to bardzo dobrze.

Po nowych połączeniach spodziewacie się raczej większej liczby turystów, ruchu polonijnego czy może biznesu?

Małopolska przyciąga. Jest sam Kraków, Zakopane, Wieliczka, Ziemia Oświęcimska ze swoją złożoną historią i muzeum byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego w KL Auschwitz Birkenau oraz tradycyjny ruch pielgrzymkowy, związany z naszym patronem Janem Pawłem II. To jednak nie wszystko. Po uruchomieniu bezpośredniego połączenia z Dubajem, pojawili się także goście z krajów z regionów Zatoki Perskiej. Istotnym elementem są podróże związane z rosnącą obecnością Ukraińców na lokalnym rynku pracy i na krakowskich uczelniach. Widzimy też osoby latające z i do Krakowa na różnego rodzaju spotkania czy sympozja naukowe.

Chciałbym jednak podkreślić znaczenie ruchu biznesowego, który osiąga już poziom ok. 25 proc. W Krakowie swoje siedziby zlokalizowały firmy ze Stanów Zjednoczonych czy naszych europejskich sąsiadów. Nie możemy też zapominać o ruchu krajowym – całkiem dobrze sprawdzają się połączenia ze Szczecinem i Olsztynem.

Wiele można się chyba też spodziewać po Chicago i Nowym Jorku?

Rozmowy z PLL LOT o uruchomieniu połączeń do Chicago zaczęliśmy z prezesem Rafałem Milczarskim w roku 2016. Doprowadziły one do tego, że 3 lipca 2017 roku po wielu latach ta trasa powróciła na mapę krakowskiego lotniska. To, że na tej trasie będzie teraz więcej lotów i pojawią się jeszcze American Airlines, potwierdza słuszność podjętych wcześniej decyzji. To atrakcyjny kierunek nie tylko dla Polonii, ale też dla biznesu i tamtejszych turystów.

Jak wyglądały rozmowy z American Airlines?

Nie mogę rozmawiać o żadnych szczegółach. Nowe połączenie wpisuje się w strategię tego przewoźnika, który rozszerza swoją obecność w naszej części świata.

Wzrost liczby połączeń i pasażerów musi pociągnąć za sobą inwestycje. Czy nie będzie z nimi problemów?

Mamy już przygotowany plan inwestycyjny, ale nie ukrywamy, że z jego realizacją wiążą się pewne wyzwania. Specyfika naszej sytuacji polega na tym, że jeden z udziałowców – gmina Zabierzów – jest zagorzałym krytykiem zatwierdzonego przez Zgromadzenie Wspólników planu inwestycyjnego. Zwracam uwagę na to, że lotnisko staje się coraz bliższe ludziom, co przejawia się także w dyskusjach na temat jego oddziaływania środowiskowego. Normy hałasowe, odszkodowania za obszar ograniczonego użytkowania – to uwarunkowania, w ramach których musimy się poruszać.

To są wyzwania, na które odpowiedź przynieść może nowa strategia rozwoju dla polskiego lotnictwa i lotnisk. Wystarczy powiedzieć, że samo lotnisko w Poznaniu wypłaciło ok. 70 mln zł odszkodowań. Pokazuje to skalę odpowiedzialności portu w świetle dziś obowiązującego prawa. Lotnisko w Krakowie ma część cywilną i wojskową, ale to zarządca cywilny jest odpowiedzialny za kwestię odszkodowań i środowiskowe. Podobne wyzwania stają przed wszystkimi portami i staną także przed CPK.

Skoro jesteśmy przy CPK. Jak poradzicie sobie z nowym lotniskiem?

Nie mamy się czego obawiać. Porty regionalne są i będą ważnym elementem rynku lotniczego. Wzorce europejskie i światowe pokazują, że mogą one istnieć obok wielkich hubów. Oczywiście odgrywana przez nie rola może ulegać pewnym modyfikacjom. Nie uciekamy od rozmów w sprawie CPK, także z udziałem samorządów i organizacji pozarządowych. Jeśli chcemy, jako kraj, odnieść sukces, to nie ma nic za darmo. Rynek jest twardy, to twarda gra o duże pieniądze – nie ma prezentów, a przestrzeń lotnicza jest naszym bardzo cennym aktywem.

Trzeba też jasno mówić społeczeństwu o tym, czym jest CPK, jaką rolę będzie pełnił. Czym innym jest port przesiadkowy, czym innym – porty regionalne. Trzeba jednocześnie dostrzegać dynamiczny rozwój technologii, który umożliwi latanie z portów regionalnych także w najdalsze zakątki świat. Potrzebujemy nowego portu centralnego i silnych lotnisk regionalnych. Branża lotnicza to zwierciadło siły gospodarczej Polski.

Co do uruchomienia CPK – bardzo ważnym aspektem jest jeszcze pytanie: jak wytrwać, w świetle obserwowanego wzrostu popytu na transport lotniczy, do momentu jego uruchomienia? O tym cała branża dyskutuje, bo przyrosty liczby pasażerów liczone rok do roku potrafią – jak w sierpniu – sięgnąć nawet 32 proc. Odpowiedź Kraków Airport to nasz wieloletni plan inwestycyjny zawarty w Planie Generalnym Lotniska.

CPK ma iść w parze z rozwojem transportu kolejowego. Czy to nie będzie zagrożeniem dla ruchu krajowego?

CPK to ambitny projekt. Zanim wszystkie związane z nim inwestycje zostaną zakończone, minie jeszcze kilka lat. Dla nas najważniejsze jest to, żeby oferować pasażerowi jak największą jakość usług dopasowanych do jego potrzeb i oczekiwań. Oczywiście jest konkurencja między branżami, ale to coś naturalnego, coś co pcha nas do bycia lepszymi. W przypadku rozwoju branży lotniczej i kolejowej mamy jednak do czynienia z komplementarnością, wzajemnym uzupełnianiem się sektorów transportowych. Nie widzę tu zagrożenia dla naszego lotniska czy regionu, dostrzegam raczej szansę związaną z dywersyfikacją oferty dla pasażerów. Małopolska jest, była i będzie atrakcyjnym miejscem do inwestowania, pracy, nauki czy wypoczynku. Kraków Airport zapewnia do tego wszystkiego wygodny dostęp.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

B737 MAX 9 Alaska Airlines nie mógł latać przez ocean

Pasażer i linie lotnicze

B737 MAX 9 Alaska Airlines nie mógł latać przez ocean

Mateusz Kieruzal 08 stycznia 2024

Lufthansa likwiduje dwie trasy do Wielkiej Brytanii

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa likwiduje dwie trasy do Wielkiej Brytanii

Rafał Dybiński 09 stycznia 2024

Poleciałem najbardziej popularną trasą świata. Seul – Czedżu

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Włoszek (Kraków): Strategia LOT jest ambitna, a jej cele są realne

Infrastruktura i lotniska

Włoszek (Kraków): Strategia LOT jest ambitna, a jej cele są realne

Rafał Dybiński 10 października 2023

Włoszek: Moim obowiązkiem jest dbanie o Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Włoszek (Kraków): O lotach do Stambułu zdecydowała ekonomia

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

B737 MAX 9 Alaska Airlines nie mógł latać przez ocean

Pasażer i linie lotnicze

B737 MAX 9 Alaska Airlines nie mógł latać przez ocean

Mateusz Kieruzal 08 stycznia 2024

Lufthansa likwiduje dwie trasy do Wielkiej Brytanii

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa likwiduje dwie trasy do Wielkiej Brytanii

Rafał Dybiński 09 stycznia 2024

Poleciałem najbardziej popularną trasą świata. Seul – Czedżu

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Włoszek (Kraków): Strategia LOT jest ambitna, a jej cele są realne

Infrastruktura i lotniska

Włoszek (Kraków): Strategia LOT jest ambitna, a jej cele są realne

Rafał Dybiński 10 października 2023

Włoszek: Moim obowiązkiem jest dbanie o Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Włoszek (Kraków): O lotach do Stambułu zdecydowała ekonomia

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5