Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: Lepszy ILS pod znakiem zapytania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków Airport: Lepszy ILS pod znakiem zapytania
fot. Piotr Bożyk
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej otwarła koperty w przetargu na instalację w krakowskim porcie lotniczym wyższej klasy systemu naprowadzania samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych. Instalacja ILS cat. II/III może się jednak opóźnić, gdyż dwie złożone oferty znacząco przekraczają budżet przeznaczony na realizację inwestycji.

Kilka dni temu Rynek Lotniczy informował, że uzyskanie decyzji środowiskowej, która pozwoli na rozpoczęcie długo wyczekiwanej przez Kraków Airport inwestycji (nowa droga startowa) staje się coraz większą iluzją, albowiem Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wyznaczyła nowy, kolejny już termin na wydanie decyzji środowiskowej, a okoliczni lotnisku mieszkańcy już ślą zastrzeżenia.

Pod znakiem zapytania stoi także realizacja drugiej, kluczowej inwestycji w Kraków Airport, choć w tym przypadku za realizację odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Problemy Balic z mgłą znane są nie od dziś, więc państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym postanowił wesprzeć małopolskie lotnisko, rozpisując przetarg na instalację wyższej kategorii systemu naprowadzania samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Głównym kierunek podejścia do lądowania (RWY25) na starej drodze startowej w porcie im. Jana Pawła II miał zostać wyposażony w system ILS/DME w kategorii II z możliwością rozbudowy do kategorii III (konfiguracja jak dla CAT. III bez FFM), wraz z wyposażeniem, niezbędnymi urządzeniami i akcesoriami umożliwiającymi kompletną instalację i uruchomienie systemu.

Instalacja w Balicach systemu ILS cat. II/III stoi jednak pod znakiem zapytania, gdyż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej otworzyła koperty w rozpisanym przetargu. Budżet zaplanowany na sfinansowanie zamówienia wynosił 9 840 000 złotych, podczas gdy dwie złożone oferty znacząco przekraczają zaplanowany budżet. Ofertę nr 1 złożyła firma BARTUS Aviation, której oferta opiewa na aż 18 766 979,78 złotych, prawie dwukrotnie więcej niż PAŻP planowała wydać. Drugą ofertę złożyła firma MBMT sp. z o.o., która zaproponowała realizację inwestycji za 11 610 616,64 złotych.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewne rozpisze nowy przetarg w tym celu, zwiększając finansowanie. Pierwotnie operacyjność systemu ILS cat. II/III zaplanowano na zimę 2026, lecz lepsza technologia może okazać się bezużyteczna. Łukasz Strutyński w ostatniej rozmowie z Rynkiem Lotniczym wskazał, że lotnisko musi zweryfikować, czy tak duża ingerencja w nawierzchnię obecnie drogi startowej nie generuje zbyt dużego ryzyka w postaci powiększenia się uszkodzeń obecnej infrastruktury.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Piotr Bożyk 25 września 2025

Air France-KLM i SAS z transatlantycką umową code-share

Pasażer i linie lotnicze

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kraków: Przebudowa i rozbudowa terminalu w kierunku zachodnim T6

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Przebudowa i rozbudowa terminalu w kierunku zachodnim T6

inf. pras. 19 września 2025

„Opcja atomowa”. Lotnisko Kraków może być zamknięte trzy miesiące

Infrastruktura i lotniska

Będzie nowy Plan Generalny dla Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Będzie nowy Plan Generalny dla Kraków Airport

Mateusz Kieruzal 08 września 2025

Pozostałe z wątku:

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Piotr Bożyk 25 września 2025

Air France-KLM i SAS z transatlantycką umową code-share

Pasażer i linie lotnicze

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kraków: Przebudowa i rozbudowa terminalu w kierunku zachodnim T6

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Przebudowa i rozbudowa terminalu w kierunku zachodnim T6

inf. pras. 19 września 2025

„Opcja atomowa”. Lotnisko Kraków może być zamknięte trzy miesiące

Infrastruktura i lotniska

Będzie nowy Plan Generalny dla Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Będzie nowy Plan Generalny dla Kraków Airport

Mateusz Kieruzal 08 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij