Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Konsultacje nowych opłat nawigacyjnych. "Chcemy odrobinę ulżyć portom regionalnym"


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-09-15 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Konsultacje nowych opłat nawigacyjnych. "Chcemy odrobinę ulżyć portom regionalnym"
fot. PAŻP
Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała ujawnił, że trwają konsultacje propozycji nowych opłat dot. służby żeglugi powietrznej w Polsce. Rozmowy dotyczą "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020–2024".
Ostatniego dnia sierpnia 2021 roku w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie w sprawie tego projektu. Konsultacje to jeden z elementów złożonego procesu ustalania wysokości stawek opłat nawigacyjnych na lata 2020-2024. – Zasady opracowania tego planu to nie jest to, co my sobie w Polsce wymyślamy, to są uregulowania na poziomie europejskim i zasadniczo wszędzie wyglądają tak samo. Podstawową zasadą jest to, że agencje zajmujące się kontrolą przestrzeni powietrznej mają się tymi opłatami zbilansować – powiedział Horała w kuluarach XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa, czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku, oraz opłata trasowa pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego. Zdaniem branży lotniczej, w tym m.in. przedstawicieli lotnisk regionalnych, w wystosowanym liście otwartym zaadresowanym do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, przedłożone propozycje w tym planie "w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny" podwyższają od 1 stycznia 2022 roku opłatę terminalową i trasową. Pismo w tej sprawie do premiera Polski wysłał także Michael O’Leary, szef linii lotniczych Ryanair, które realizują rejsy z większości portów regionalnych w Polsce. 

– PAŻP zmaga się z sytuacją kryzysu covidowego oraz ogromną dziurą w swoim budżecie. Wpływy raptownie zmalały, bo liczba operacji lotniczych zmalała, a koszty PAŻP są w miarę stałe. Podjęte zostały trudne i budzące również niepokój decyzje np. obniżenie kwoty bazowej. Obecnie trwają negocjacje nowego regulaminu wynagradzania, ale koniec końców, te koszty nie są proporcjonalne – tłumaczył Horała. Wiceminister przyznał, że na razie pracuje nad tym ULC, w stałym kontakcie z PAŻP. – Trwają konsultacje z liniami i innymi podmiotami. Ostateczny kształt może się trochę zmienić. Prosiłem prezesa ULC, żeby w miarę możliwości spróbować, choć odrobinę ulżyć portom regionalnym. Ostatecznie to jest zatwierdzane na poziomie europejskim – wyjaśnił wiceminister.

W przedłożonej propozycji zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 roku opłat: terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Lotniska Chopina z 343,08 zł w roku 2021 do 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (o 53 proc.); dla Portów Lotniczych Regionalnych z 791,12 zł dla roku 2021 do 1347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc) oraz trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc).

Szef PAŻP Janusz Janiszewski podkreślił, że podwyższenie stawek terminalowych i trasowych jest konsekwencją m.in. sytuacji covidowej, która dotknęła wszystkich. Wskazał, że kryzys covidowy tak samo dotknął PAŻP, jak i inne instytucje lotnicze. Jak mówił, kolejną przyczyną zmiany stawek jest mechanizm, w jaki sposób Unia Europejska rozlicza cały okres COVID-19 i strat wywołanych przez pandemię.

PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5