Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Koniec epoki Tupolewów. Tu-154 odbył w Rosji swój ostatni lot


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-10-29 13:32
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koniec epoki Tupolewów. Tu-154 odbył w Rosji swój ostatni lot
fot. Alrosa
Ponad 50 lat po pierwszym locie, zakończyła się eksploatacja samolotu pasażerskiego Tu-154. Ostatnim rejsem komercyjnym było połączenie z Mirny do Nowosybirska, wykonywane przez Alrosa Airlines. Rosyjskie media i obserwatorzy informowali o ostatnim locie Tu-154 z pasażerami w mediach społecznościowych.
Środowy (28 października), ostatni już rejs Tu-154, był wykonywany przez 28-letni samolot o rejestracji RA-87757, na pokładzie którego znajdowało się 140 pasażerów. Trzysilnikowa maszyna pozostanie na razie w Nowosybirsku, ale jej przyszłość nie jest jeszcze przesądzona. Ciekawostką jest, że jeden z samolotów Tu-154, znajduje się – jako eksponat – w lokalnym muzeum w tym mieście.

Wycofanie Tu-154 z eksploatacji nastąpiło 52 lata po pierwszym starcie tej maszyny. Loty komercyjne rozpoczęto w lutym 1972 roku w barwach Aerofłotu. Rosyjskie linie zdecydowały się wycofać Tu-154 z eksploatacji na początku 2010 roku. Do tej pory dla rosyjskiego wojska lata jeszcze kilka maszyn tego typu. Do zakończenia działalności Tu-154 przyczyniły się hałaśliwe silniki i duże zużycie paliwa. Nie zmienia to jednak faktu, że Tu-154 był najpopularniejszym odrzutowcem w Rosji. Latał także jako maszyna rządowa w Czechach, gdzie można go teraz oglądać w Muzeum Lotnictwa w Kunovicach.

W Polsce Tu-154 został okryty złą sławą, po tragicznej katastrofie 10 kwietnia 2010 roku pod Smoleńskiem, z delegacją państwową na pokładzie. W wypadku zginęło 96 osób, w tym prezydent Lech Kaczyński z małżonką Marią, Ryszard Kaczorowski – ostatni prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie oraz liczni przedstawiciele instytucji państwowych. Po katastrofie, drugi samolot Tu-154 wycofano ze służby w 2011 roku.

Katastrofa Tu-154 pod Smoleńskiem to najbardziej znany wypadek tego samolotu, jednak w całym okresie eksploatacji było ich więcej – łącznie aż 110 katastrof, w których zginęło w sumie ponad 3 tysiące osób (!). Pierwszy wypadek tego samolotu miał miejsce w 1973 roku w Pradze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Nowa oferta MARR dla firm z sektora lotniczo-kosmicznego

Biznes i przemysł

Nowa oferta MARR dla firm z sektora lotniczo-kosmicznego

Redakcja/inf. pras. 29 października 2020

Warszawskie lotnisko dołącza do elity. Pełne uruchomienie systemu A-CDM

Infrastruktura i lotniska

Warszawskie lotnisko dołącza do elity. Pełne uruchomienie systemu A-CDM

Redakcja/inf. pras. 29 października 2020

LOT. Przewozy ładunków rosną! Kolejne rekordowe cargo z Delhi

Biznes i przemysł

LOT. Przewozy ładunków rosną! Kolejne rekordowe cargo z Delhi

Łukasz Malinowski 29 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5