Partner serwisu
Prawo i polityka

Kolejny międzynarodowy partner CPK: Porozumienie przy budowie KDP

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kolejny międzynarodowy partner CPK: Porozumienie przy budowie KDP
fot. CPK
Przedstawiciele Polski i Hiszpanii zawarli dziś porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Dokument przewiduje współdziałanie obu krajów, które będzie dotyczyło przede wszystkim rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Kluczowe rozmowy toczyły się w ramach XIII Polsko-Hiszpańskich Konsultacji Międzyrządowych. Efektem spotkania było podpisanie Porozumienia o Współpracy (Memorandum of Understanding) w obecności premiera Mateusza Morawieckiego. Ze strony polskiej dokument podpisał wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, a ze strony hiszpańskiej - José Luis Ábalos, minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.

– Współpraca międzynarodowa to strategiczny element budowy CPK. Duże zainteresowanie zagranicznych podmiotów postrzegamy nie tylko jako możliwość wymiany know-how, ale potwierdzenie słuszności kierunku, w którym zmierzamy – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. - Podpisane dziś porozumienie to wyraźny sygnał ze strony zachodnich partnerów, że CPK to potrzebna, opłacalna i bardzo wartościowa inwestycja dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Zawarte porozumienie w szczególny sposób koncentruje się na współpracy w zakresie rozwoju polskiego systemu Kolei Dużych Prędkości. Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze rozwoju i zarządzania systemem szybkich kolei, a strona polska jest zainteresowana czerpaniem z ich doświadczeń w tym zakresie.

– CPK stwarza już teraz nowe powiązania gospodarcze Rzeczypospolitej. Zawarte dziś porozumienie umożliwia Hiszpanii aktywne uczestnictwo w tworzeniu systemu KDP w Polsce, a jednocześnie – promocję swojego przemysłu – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. – Dla nas natomiast to niezobowiązująca okazja na wykorzystanie przeszło 30-letniego doświadczenia Hiszpanii w tej dziedzinie, a tym samym poszerzenie możliwości wyboru na kolejne spośród najlepszych z europejskich rozwiązań technologicznych w dziedzinie Kolei Dużych Prędkości.

Hiszpańska szybka kolej

Obecnie długość hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości wynosi 3402 km, a pociągi osiągają prędkość do 310 km/h. KDP w Hiszpanii stanowią 22% całej sieci kolejowej w kraju. Dla porównania: we Francji to 10%, a w Niemczech 4%. W przyszłości planowane jest połączenie hiszpańskiej sieci KDP z francuską.

Hiszpańska szybka kolej Alta Velocidad Española (AVE) funkcjonuje od 1992 roku (budowa rozpoczęła się cztery lata wcześniej) i w ciągu niespełna 30 lat stała się największą siecią KDP w Europie, a wciąż jest rozbudowywana. Hiszpanie zaczęli budować sieć dużych prędkości jako ostatni z dużych krajów Unii Europejskiej, a w tej chwili jest ona o 700 km dłuższa niż francuska, którą budowano od lat 70. Zarządcą infrastruktury kolejowej w Hiszpanii (w tym torów kolei dużych prędkości) jest państwowe przedsiębiorstwo ADIF, a operatorem pociągów dużych prędkości AVE spółka RENFE.

Współpraca międzynarodowa CPK

Grono międzynarodowych partnerów CPK się powiększa. W 2020 roku rozpoczęła się współpraca z rządem Wielkiej Brytanii, zaś w lutym 2021 r. – z rządem Korei Południowej. W tym drugim przypadku ministrowie zawarli współpracę równolegle z umową na doradztwo strategiczne, które dla CPK realizuje koreańskie lotnisko Incheon w Seulu. Na horyzoncie pojawiają się kolejne kraje, które chcą dołączyć do grona partnerów CPK.

W ramach przyznanego CPK grantu Komisji Europejskiej od końca 2020 r. prowadzone są również warsztaty z francuskimi kolejami SNCF. Celem jest wsparcie polskich instytucji i podmiotów odpowiedzialnych za realizację KDP w ramach CPK w zakresie przekazania wiedzy i doświadczenia, które pozwolą stworzyć i zarządzać systemem kolei dużych prędkości w Polsce.

XIII Polsko-Hiszpańskie Konsultacje Międzyrządowe dotyczyły współpracy strategicznej obu krajów w takich obszarach, jak: transformacja energetyczna, infrastruktura, transport, rozwój technologii cyfrowych i synergia krajowych planów odbudowy. Zacieśnianie współpracy w tych obszarach to istotny element przezwyciężania negatywnych skutków pandemii COVID-19, z której zarówno Polska, jak i Hiszpania mają nadzieję wyjść silniejsze, bardziej odporne i bardziej nowoczesne. Elementy te widoczne są w KPO obu państw – w obu przypadkach ich kluczowymi filarami są zielona transformacja, cyfryzacja oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i terytorialnemu. Program Kolejowy CPK zakłada budowę nowego ogólnokrajowego systemu transportu pasażerskiego opartego o szybkie połączenia. W ramach kolejnych etapów programu do końca 2034 r. powstanie 1789 km nowych linii kolejowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5