Partner serwisu
Biznes i przemysł

Kolejne złe prognozy IATA. Wzrost cen paliwa i niski wskaźnik wypełnienia samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Kolejne złe prognozy IATA. Wzrost cen paliwa i niski wskaźnik wypełnienia samolotów
fot. Heathrow Airport
22 mld dolarów stracą linie lotnicze w Europie do końca bieżącego roku - przewiduje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). To dwa razy więcej niż zakładano jeszcze w grudniu 2020 roku.

Niepewność związana z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 ma nadal wpływ na popyt na podróże powietrzne na Starym Kontynencie. Niektóre państwa wciąż utrzymują restrykcje, ograniczające możliwość swobodnego przemieszczania się z jednego kraju do innego.

Zapaść międzynarodowych połączeń, odrodzenie krajowych tras

Według prognozy IATA do końca 2021 roku z usług europejskich linii lotniczych skorzysta 2,4 mld pasażerów. To o 600 mln więcej w odniesieniu do poprzednich dwunastu miesięcy, ale niemal dwukrotnie mniej w porównaniu z 2019 rokiem, kiedy obsłużono 4,5 mld podróżnych. To głównie efekt zapaści połączeń międzynarodowych. Popyt odradza się zdecydowanie szybciej na krajowych trasach.

Niepokojący jest też dużo niższy wskaźnik wypełnienia samolotów. Jeszcze przed dwoma laty osiągnął poziom bliski 83 proc. Przewidywania na 2021 rok zakładają średnio 67,3 proc. To tylko nieznacznie więcej niż w ubiegłym roku, kiedy to wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 65,1 proc.

Złą wiadomością dla linii lotniczych ze Starego Kontynentu jest również wzrost cen paliwa lotniczego. Cena baryłki osiągnie 68 dolarów. To niemal 90 proc. jej wartości z 2019 roku. Jeszcze przed rokiem natomiast baryłkę paliwa lotniczego można było nabyć za 46,4 dolarów. To znacznie zwiększy koszty operacji lotniczych i być może pogrąży kolejnych przewoźników.

Rejsy cargo ratują przychody przewoźników 

Zdecydowanie więcej powodów optymizmu mają zarządzający przewoźnikami powietrznymi w Ameryce Północnej. W tym przypadku prognoza IATA przewiduje stratę 5 mld dolarów. Wcześniej zakładano niemal dwa więcej, bowiem 11 mld dolarów.

Najlepiej sytuacja wygląda w sektorze cargo. Przychody z transportu ładunków wzrosną bowiem nawet o 47 proc. w odniesieniu do 2019 roku. Wpływy z rejsów cargo mogą osiągnąć ponad 30 proc. dochodów linii lotniczych. Przed wybuchem kryzysu wywołanego wirusem COVID-19 były na poziomie od 10 do 15 proc. Zyskają na tym przede wszystkim przewoźnicy z solidnymi flotami frachtowców, tacy jak Korean Air, które mogą się już pochwalić pozytywnymi wynikami operacyjnymi.

Mimo tych sygnałów linie lotnicze na całym świecie nadal walczyć będą głównie o przetrwanie. Wiele z nich będzie musiało liczyć na kolejne wsparcie rządowe. Skorzystać na tym mogą najwięksi wśród niskokosztowców. Ryanair czy Wizz Air niemal w każdym tygodniu ogłaszają nowe trasy i zakładają coraz więcej baz w Europie. Tani przewoźnicy z Irlandii oraz Węgier zamawiają również bez większych obaw kolejne samoloty i powiększają swoje floty.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Roman Czubiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

IATA. Prognozy jeszcze gorsze, zyski za rok. Cały 2021 na minusie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Roman Czubiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

IATA. Prognozy jeszcze gorsze, zyski za rok. Cały 2021 na minusie

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5