Dwa nowe samoloty LET Aircraft Industries L410 UVP E-20 trafiły w ostatnim czasie do Straży Granicznej. Z końcem października br. konsorcjum JB Investments Sp. z o.o. (JB Aviation) oraz Aero Club Sp. z o.o. zakończyło dostawę dwóch wspomnianych samolotów dla SG. Samoloty posiadają najnowocześniejsze w Polsce i jedno z najnowocześniejszych w Europie wyposażenie patrolowo-rozpoznawcze. Koszt zakupu samolotów to prawie 120 mln zł.
Samoloty LET L 410 UVP-E20 to dwusilnikowe maszyny turbośmigłowe przystosowane do realizacji zadań patrolowo-rozpoznawczych oraz transportowych. Pozwalają na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania oraz przeszukiwanie rozległych powierzchni lądowych i morskich przy korzystnej prędkości patrolowej. W przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi i statku powietrznego.
Nowe samoloty wyposażono w m.in. w nowoczesną głowicę optoelektroniczną dalekiego zasięgu, system łączności satelitarnej, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych (AIS) oraz sprzęt ratowniczy umożliwiający poszukiwanie rozbitków. Nowe statki powietrzne zwiększą możliwości operacyjne Straży Granicznej w zakresie monitorowania i ochrony granicy państwowej. Będą również wykorzystywane podczas międzynarodowych misji koordynowanych przez Agencję Frontex, wspierając ochronę zewnętrznych granic Unii Europejskiej.
- Zobaczenie tych pięknych samolotów na niebie to wyjątkowa chwila zarówno dla mnie jak i całego zespołu, który w ostatnim czasie pracował na 101 proc. by domknąć ten niebywale złożony projekt - powiedziała Magdalena Karska, dyrektor działu sprzedaży, członek zarządu JB Investments Sp. z o.o.
To nie pierwsze maszyny tego typu we flocie Straży Granicznej.
W 2020 r. formacja odebrała już dwa samoloty LET L 410 UVP-E20, które od tamtej pory wykorzystywane są zarówno w kraju, jak i w misjach międzynarodowych. Po dostawie dwóch kolejnych maszyn flota Turboletów Straży Granicznej liczy obecnie cztery samoloty, co oznacza znaczące zwiększenie zdolności operacyjnych formacji.
- Jestem dumny z całego zespołu JB Aviation & Aero Club zaangażowanego w to zadanie. Był to jeden z najtrudniejszych projektów w historii firmy. Setki godzin pracy i nieprzespane noce. Pragnę z tego miejsca wszystkim podziękować za zaangażowanie - powiedział Stanisław Borowski-Wilczyński dyrektor zarządzający Aero Club, członek zarządu.
Nowe samoloty pozwolą Straży Granicznej na skuteczniejsze monitorowanie granic państwowych oraz szybsze reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Umożliwią prowadzenie akcji ratowniczych i efektywne uczestnictwo w operacjach międzynarodowych. Rozbudowa floty lotniczej wspiera również proces modernizacji infrastruktury i rozwój zaplecza technicznego, przyczyniając się do wzmocnienia zdolności operacyjnych państwa. Samoloty LET L 410 UVP-E20 stacjonować będą w bazie operacyjnej na lotnisku Gdańsk-Rębiechowo.
Co oznacza dostawa w praktyce? To m.in. precyzyjny nadzór nad granicą lądową i morską, przeprowadzanie specjalnych operacji w każdych warunkach zarówno w dzień jak i w nocy, bezpośrednia reakcja na potencjalne zagrożenia czy doskonała koordynacja działań wraz z innymi służbami.
Flota lotnicza SG
Straż Graniczna dysponuje obecnie 20 statkami powietrznymi. W skład floty SG wchodzą: cztery samoloty L 410 UVP-E20, samolot PZL-M28, samolot M-20 Mewa, dwa ES-15 Stemme, cztery PZL-104MF Wilga 2000, śmigłowiec W-3AM Anakonda, śmigłowiec R44 Robinson, śmigłowiec airbus H135 oraz pięć śmigłowców PZL-Kania.