Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Kloskowski: Mamy przed sobą ostatnie pół roku stanu "niepewności"


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2021-10-08 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kloskowski: Mamy przed sobą ostatnie pół roku stanu "niepewności"
fot. Gdańsk Airport
– Nie oczekujmy cudów. Nigdy nie będzie między portami bardzo szczegółowej współpracy, bo to są konkurenci – wyznał Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego Gdańsk w rozmowie z Rynkiem Lotniczym.
Gość drugiej debaty podczas Kongresu Rynku Lotniczego nie zaprząta sobie na razie głowy tematem obowiązkowych szczepień u pracowników ze względu na brak możliwości prawnych i jest przekonany, że powrót do normalności po pandemii to już kwestia najbliższych kilku miesięcy. Prezes trójmiejskiego lotniska wyraził również stanowczą opinię na temat znaczącej roli niskokosztowców w portach między Bugiem a Odrą.

Przed rokiem był pan jednym z niewielu prezesów portów lotniczych optymistycznie nastawionych do najbliższych miesięcy. Jak to wygląda teraz i jak długo jeszcze terminy "niepewność" i "odporność" będą obowiązywać w branży?

Dalej jestem optymistą. Jeżeli mówimy o "niepewności", to na pewno już nie na kilka lat. Myślę, że mamy przed sobą ostatnie pół roku takiego stanu. Jestem przekonany, że od przyszłego roku będziemy już stabilni, jeśli chodzi o państwa na świecie i przewidywalni, jeśli chodzi o zachowania sanitarne. A jeśli tacy będziemy też w poszczególnych krajach, to przed branżą stoi powrót do normalności, czyli stopniowe wracanie do tego, co mieliśmy w 2019 roku.

Czy pan jako prezes zdecyduje się na wprowadzenie wśród swoich pracowników obowiązku szczepień przeciwko COVID-19?

Jak prawo w Polsce się zmieni i będę mieć takie możliwości prawne, to się będę nad tym zastanawiał. Na razie nie ma powodów, by o tym dyskutować. Póki rząd nie powie "a", to lepiej nie tracić nad tym czasu.

Co pan sądzi o coraz mocniej pojawiającym się w lotnictwie terminie neutralności klimatycznej?

Na pewno jest to kierunek wyznaczony przez Unię Europejską i świat. W tym kierunku będziemy podążać, natomiast pamiętajmy, że za tym musi również iść technologia, a ona jest jeszcze daleko w polu. W związku z tym my na pewno będziemy dochodzić do tego i to jest kierunek, w którym płyniemy, tak jak w dawnych czasach Krzysztof Kolumb płynął w poszukiwaniu Ameryki. Tak samo my będziemy szukać w tym kierunku, natomiast według mnie to są odległe lata. Nie oczekiwałbym tutaj cudów. My nie jesteśmy jeszcze na to gotowi.

Ilu pasażerów spodziewacie się obsłużyć do końca bieżącego roku?

Niestety mało, ale to jest ten ostatni aspekt niepewności, o której wcześniej mówiliśmy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, a już na pewno nie rządzący, że branża lotnicza ten 2021 rok będzie miała gorszy niż pandemiczny 2020 rok. Przypomnę, że wówczas nie lataliśmy tylko przez trzy miesiące, wcześniej mieliśmy trzy miesiące fajnego latania w szczycie koniunktury, były też dobre wakacje i jesień, ale już pandemiczna. Natomiast w bieżącym roku przez pół roku praktycznie staliśmy. Dopiero od dwóch miesięcy latamy i mamy niepewną jesień, a dodatkowo nie mamy żadnych tarcz, więc z punktu widzenia ekonomicznego, to mamy dużo do nadrobienia. Natomiast cała gospodarka już się kręci. Takich branż jak nasza jest naprawdę niewiele. Jeśli panaceum na to ma być podwyżka opłat nawigacyjnych dla nas, to ja nie znam tekonomisty, który coś takiego by wymyślił.

Czy możemy spodziewać się jakiś niespodzianek w sezonie zimowym i nowych połączeń? Jaka to w ogóle będzie jesień i zima dla podróżnych wybierających się z Gdańska?

Trzeba przede wszystkim spodziewać się podwyżek cen biletów, jeśli wejdą w życie pomysły rządzących dotyczące podwyżek dla linii lotniczych z tytułu użytkowania przestrzeni powietrznej w Polsce. Wówczas linie lotnicze przeniosą takie podwyżki na pasażerów. To z kolei być może przyniesie redukcję połączeń, a na pewno wzrost cen biletów.

Wyobraża pan sobie polskie niebo bez samolotów Ryanaira? Michael O'Leary zagroził już wycofaniem się z naszego kraju w przypadku zatwierdzenia tych proponowanych podwyżek opłat nawigacyjnych.

Ja sobie w ogóle nie wyobrażam nieba bez tanich linii lotniczych. To nie będzie tak, że niskokosztowi przewoźnicy znikną. Wyobrażam sobie natomiast świat, w którym tanie linie lotnicze są praktycznie we wszystkich portach lotniczych w Polsce i też taki świat, gdzie w tych małych portach regionalnych nie będzie takich przewoźników. To jest dzwonek alarmowy dla rządzących i dla Urzędu Lotnictwa Cywilnego, żeby naprawdę jeszcze raz przemyśleć to, co planują.

A co pan sądzi o takiej współpracy regionalnej portów? Powstała niedawno inicjatywa V4+ Airports, skupiająca lotniska z południowej Polski oraz Europy Środkowej. Czy jest możliwa taka współpraca?

Porty lotnicze muszą ze sobą współpracować. Wymieniamy się know-how, oczywiście nie całym, bo część stanowi tajemnicę naszych przedsiębiorstw i chcemy być konkurencyjni. Porty lotnicze przecież konkurują ze sobą. Gdzieś tam na poziomie ogólnym ta współpraca jest możliwa. Nie oczekujmy jednak cudów. Między portami nigdy nie dojdzie do bardzo pogłębionej współpracy, bo są one dla siebie konkurentami.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Port Gdańsk: Testowanie wszystkich pasażerów na COVID-19 jest nierealne

Prawo i polityka

Port Gdańsk: Testowanie wszystkich pasażerów na COVID-19 jest nierealne

Kasper Fiszer 23 września 2020

Gdańsk: Przekroczona bariera 5 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk: Przekroczona bariera 5 mln pasażerów

inf. pras. oprac. ad 17 grudnia 2019

Gdańskie lotnisko i Port Gdańsk na rzecz Portu Centralnego

Infrastruktura i lotniska

Gdańskie lotnisko i Port Gdańsk na rzecz Portu Centralnego

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2019

 

PAŻP zmniejszy zatrudnienie o 7 proc.

Infrastruktura i lotniska

PAŻP zmniejszy zatrudnienie o 7 proc.

28 października 2021

Renfe chce kursować między Londynem a Paryżem

Pasażer i linie lotnicze

Renfe chce kursować między Londynem a Paryżem

28 października 2021

Pomorze Zachodnie z uchwałą i apelem o więcej lotów do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Pomorze Zachodnie z uchwałą i apelem o więcej lotów do Warszawy

28 października 2021

A350 Iberii zderzył się z czarnym sępem. Uszkodzony nos odrzutowca

Pasażer i linie lotnicze

A350 Iberii zderzył się z czarnym sępem. Uszkodzony nos odrzutowca

28 października 2021

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Pasażer i linie lotnicze

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

28 października 2021

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5