Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

KLM chce pozyskiwać paliwo lotnicze z odpadów leśnych


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-06-28 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
KLM Press

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

KLM chce pozyskiwać paliwo lotnicze z odpadów leśnych
fot. KLM
Szwedzka Agencja Energetyczna przyzna fundusze na kontynuację badań nad rozwojem produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w regionie Vaxjo w Smalandii w Szwecji. Jako surowiec będą wykorzystywane odpady leśne. W projekt są zaangażowane linie lotnicze KLM oraz szwedzcy i holenderscy partnerzy: Södra, Växjö Energi, SkyNRG, RISE Research Institutes of Sweden oraz 2030-sekretariatet.
Przyznane fundusze pomogą partnerom konsorcjum w dalszych pracach nad budową zakładu produkcyjnego, który do produkcji SAF będzie stosował syntezę Fischera-Tropscha. Planowany obiekt ma potencjał, aby w dużym stopniu przyczynić się do dekarbonizacji sektora lotniczego. Szwedzka Agencja Energetyczna przyznała partnerom projektu dotację w wysokości 5,1 miliona koron szwedzkich (około 500 tysięcy euro) na sfinansowanie tego przedsięwzięcia.

Ten pierwszy w swoim rodzaju zakład produkcji paliw, który ma być zintegrowany z istniejącą już na miejscu produkcją energii opartą na surowcach organicznych, ma wytwarzać wysokiej jakości, przyjazne środowisku paliwo lotnicze. Start zakładu jest przewidziany za pięć lat (w 2026 r.), z szacowaną produkcją w wysokości 16 kiloton SAF rocznie. Partnerzy konsorcjum zakładają, że jeśli pomysł takiej produkcji uda się wprowadzić w życie, to infrastruktura z wykorzystaniem metody Fischera-Tropscha będzie stanowić w przyszłości modelowe rozwiązanie dla innych zakładów.

Różnorodni partnerzy – szerokie spektrum kompetencji

Konsorcjum składa się z różnorodnych partnerów, z różnymi kompetencjami, którzy będą w stanie zająć się wszystkimi aspektami wspomnianego przedsięwzięcia – pod względem inżynierii, technologii, biznesu i zrównoważonego rozwoju. Celem projektu jest zwiększenie dostępności wspomnianego paliwa alternatywnego na rynku w Szwecji oraz w Europie Północnej.

Organizacje pozarządowe, szwedzki rząd, Södra, systemy certyfikacji, naukowcy i Rada ds. Zrównoważonego Rozwoju w SkyNRG są zaangażowane w ustalenie właściwych ram środowiskowych dla tego projektu. Czynniki zrównoważonego rozwoju uwzględnione w pracach badawczych obejmują bilans węgla i bioróżnorodność lasów, a także potencjalne efekty wynikające z wykorzystania pozostałości leśnych do produkcji SAF.

Za mała dostępność paliw zrównoważonych na rynku

Silniki lotnicze obecnej generacji wymagają paliw płynnych. Samoloty nie mogą w krótkim okresie czasu przestawić się na alternatywne źródła energii, takie jak wodór lub energia elektryczna, dotyczy to również infrastruktury lotniskowej, która wymaga odpowiedniego dostosowania. Alternatywne do tradycyjnej nafty lotniczej zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) jest rozwiązaniem, które pozwala diametralnie obniżyć emisję dwutlenku węgla w perspektywie krótko- i średnioterminowej, bez konieczności wprowadzania zmian w infrastrukturze naziemnej i sprzęcie. Dzięki zastosowaniu SAF, emisję CO2 z operacji lotniczej można obniżyć od 75 do nawet 100 procent, w zależności od zastosowanej technologii, wykorzystywanego surowca i innych czynników. Niestety SAF nie jest jeszcze powszechnie dostępne, w takim stopniu, aby zaspokoić
popyt ze strony linii lotniczych.

KLM – koncentracja na innowacjach i alternatywnych technologiach

– Aby podążać dalej ścieżką zrównoważonego rozwoju i poszanowania środowiska, KLM koncentruje swoje wysiłki na poszukiwaniu nowych źródeł SAF, aby móc zwiększać wykorzystanie tego paliwa w swoich operacjach. Do tego konieczne jest rozwijanie technologii i inicjowanie budowy nowych zakładów produkcyjnych. Projekt, który rozpoczęliśmy w Szwecji to kolejny ważny krok w tym kierunku. Aktualnie stosowane technologie, oparte na zużytych olejach spożywczych mają swoje granice ze względu na niedobór surowca, a w pełni syntetyczne SAF wiąże się z wyzwaniami technologicznymi i finansowymi. Technologia, nad którą pracujemy w Szwecji, opiera się na syntezie Fischera-Tropscha, dzięki której powstaje paliwo do silników odrzutowych z wykorzystaniem odpadów leśnych. Odpady leśne są dostępne w dużych ilościach w Szwecji i innych krajach Europy, dzięki czemu nasze przedsięwzięcie zapowiada się optymistycznie – podkreślił Karel Bockstael, Wiceprezes ds. Zrównoważonego Rozwoju w KLM. 

Södra – efektywne wykorzystanie surowca drzewnego

Jednym z partnerów konsorcjum jest Södra – międzynarodowa grupa przemysłu leśnego i jednocześnie największe zrzeszenie liczące 53 tysiące właścicieli małych lasów w Szwecji.  – Södra dąży do efektywnego i maksymalnego wykorzystania surowca z każdego drzewa, które pochodzi z naszych lasów w południowej Szwecji. Wykorzystanie każdej jego części, łącznie z odpadam jest kluczowym działaniem w realizacji naszej ambicji, aby uniezależnić społeczeństwo od paliw kopalnych i tym samym powstrzymać zmiany klimatu. Produkcja wysokiej jakości zrównoważonego paliwa dla lotnictwa z odpadów leśnych, które nie nadają się do innych celów jak na przykład budownictwo, dobrze wpisuje się w naszą ambicję pomagając w dekarbonizacji lotnictwa - powiedziała Lotta Lyrå, prezes i dyrektor generalny Södra.  

Vaxjo – najbardziej zielone miasto w Europie

– Växjö Energi zaopatruje nasz region w prąd oraz zapewnia mieszkańcom ogrzewanie i chłodzenie ich domów, dzięki efektywnie wyprodukowanej energii, bez użycia paliw kopalnych. Dostarcza jej elektrociepłownia Sandviksverket w gminie Växjö w Szwecji. Vaxjo, które okrzyknięto najbardziej zielonym miastem w Europie, z całej siły dąży do dalszego powstrzymywania zmian klimatycznych. Wierzymy również, że zaangażowanie naszego zakładu w produkcję zrównoważonego paliwa lotniczego z wykorzystaniem odpadów leśnych jako surowca, będzie korzystne dla klimatu i nas wszystkich. Jesteśmy przekonani, że będzie to pierwszy w swoim rodzaju projekt o tak dużym znaczeniu dla transformacji energetycznej - powiedział Erik Tellgren, dyrektor generalny Växjö Energi, dostawcy produktów, usług energetycznych i ciepłownictwa w gminie Växjö w Szwecji. 

SkyNRG – lider w dziedzinie zrównoważonych paliw lotniczych

– Jako jeden z globalnych liderów na rynku paliw zrównoważonych dla lotnictwa jesteśmy aktywnym partnerem w wielu projektach, których zadaniem jest testowanie różnych surowców i technologii. Odpady leśne mają duży potencjał w wykorzystaniu do produkcji wysokiej jakości, gotowych do użycia produktów końcowych, takich jak SAF. Jednak przed podjęciem kolejnego kroku jakim jest produkcja na dużą skalę, istotne jest, aby dokładnie poznać wpływ nowego, zintegrowanego łańcucha dostaw na środowisko. Bardzo ważne jest też zrozumienie potrzeby zrównoważonego rozwoju. Dlatego jesteśmy bardzo wdzięczni za silne partnerstwo i wsparcie finansowe ze strony szwedzkiego rządu. Dowodzi to, że partnerzy są świadomi potencjału wspomnianego surowca i tej technologii – dodał Maarten van Dijk, dyrektor zarządzający SkyNRG, które jest pionierem w dziedzinie SAF i posiada największy w branży dedykowany zespół specjalistów. 




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Podróż przez Amsterdam już bez testów

Pasażer i linie lotnicze

Podróż przez Amsterdam już bez testów

Redakcja/inf. pras. 07 czerwca 2021

Sześć nowych dalekich tras KLM. Dreamlinerem do USA, Meksyku i Kenii

Pasażer i linie lotnicze

Sześć nowych dalekich tras KLM. Dreamlinerem do USA, Meksyku i Kenii

Redakcja/inf. pras. 27 maja 2021

Cztery nowe miasta w europejskiej sieci KLM. Więcej lotów do Polski

Pasażer i linie lotnicze

Cztery nowe miasta w europejskiej sieci KLM. Więcej lotów do Polski

Rafał Dybiński 25 maja 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5