Partner serwisu
Prawo i polityka

KE i USA: Fuzja Korean Air z Asianą zakłóci wolny rynek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KE i USA: Fuzja Korean Air z Asianą zakłóci wolny rynek
Fot. Asiana Airlines
Komisja Europejska sprzeciwia się planowanemu przejęciu Asiana Airlines przez Korean Air. Mariaż dwóch koreańskich przewoźników lotniczych ma zakłócić wolny rynek, co doprowadzi do wzrostu cen pasażerskich biletów lotniczych, czy obniżenia jakości świadczonych usług. Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych rozważa pozew przeciwko proponowanej fuzji, twierdząc, że zaszkodzi ona konkurencji na trasach pasażerskich i towarowych między Koreą Południową a Stanami Zjednoczonymi.

Komisja Europejska jest uprawniona do analizowania fuzji i przejęć spółek z określonymi progami. Egzekwuje regulacje zapobiegające koncentracjom istotnie wpływającym na konkurencję w Europejskim Obszarze Gospodarczym lub na znacznej jego części. Zdaniem Komisji większość zgłoszonych fuzji nie stwarza problemów w zakresie konkurencji i jest zatwierdzana po rutynowym przeglądzie. Transakcja między Korea Air i Asiana została zgłoszona 13 stycznia. Unijny organ podejmuje zwykle decyzję w 25 dni. W przypadku koreańskiej fuzji Komisja wszczęła dogłębne śledztwo.

Organ regulacyjny wybrał to drugie rozwiązanie, a zakończenie dochodzenia oznacza, że należy zająć się kwestiami budzącymi obawy, zanim dwie koreańskie linie lotnicze będą mogły prowadzić działalność pod wspólnym szyldem. 17 maja Komisja Europejska poinformowała Korean Air w swojej wstępnej opinii, że przejęcie Asiany może ograniczyć konkurencję na rynku przewozów pasażerskich i towarowych między Koreą Południową a Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG).

Podczas dochodzenia Komisja Europejska oceniła potencjalne skutki planowanego przejęcia, które obejmowały analizę dokumentów wewnętrznych dostarczonych przez obie linie lotnicze oraz zrozumienie perspektywy konkurencyjności linii lotniczych, różnych interesariuszy i potencjalnych uczestników rynku lotniczego Korea Południowa – Europa.

Zakłócenie wolnego rynku

Po zakończeniu dochodzenia unijny organ regulacyjny obawia się, że transakcja może ograniczyć konkurencję w świadczeniu usług transportu pasażerskiego na czterech trasach między Koreą Południową a Francją, Hiszpanią, Niemcami i Włochami. Komisja Europejska nie obawia się o loty np. z Budapesztu, bo oprócz Korean Air, takie połączenie oferowane jest przez Polskie Linie Lotnicze LOT.

Fuzja dwóch koreańskich przewoźników może dodatkowo ograniczyć konkurencję w świadczeniu lotniczych usług cargo między EOG a Koreą Południową. Komisja przedstawiła liniom lotniczym pisemne zastrzeżenia, co jest formalnym krokiem w dochodzeniu mającym na celu powiadomienie obu stron o przedstawionych zastrzeżeniach.

Przesłane kilka dni temu stanowisko Komisji nie przesądza jednak o wyniku śledztwa; w związku z tym Korean Air ma możliwość udzielenia odpowiedzi Komisji Europejskiej w celu zapoznania się z aktami sprawy i wnioskowania o bycie przesłuchanym. Komisja wszczęła śledztwo 17 lutego. Ostateczne decyzja zostanie podjęta do 3 sierpnia.

Obie linie lotnicze konkurują ze sobą w przewozie pasażerów i ładunków między Europą a Azją. Ich fuzja doprowadziłaby do powstania jednego z największych i najbardziej znanych przewoźników oferujących pełen zakres usług, eliminując konkurencję i usuwając ważne alternatywy w podróży dla wielu klientów. Konkurenci koreańskich linii muszą zmagać się z regulacyjnym utrudnieniem, jeśli chodzi o rozszerzenie swoich usług w Korei. Lokalny Urząd Lotnictwa Cywilnego niechętnie wydaje zezwolenia na zwiększanie ilości lotów do Seulu przez zagranicznych przewoźników. Komisja Europejska obawia się, że europejskie linie
będą miały trudności z konkurowaniem z połączoną organizacją. Może to prowadzić do wzrostu cen biletów lub obniżenia jakości obsługi pasażerów i transportu lotniczego.

USA przeciwko

Jak po raz pierwszy donosiło Politico, według trzech źródeł zbliżonych do sprawy, Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych może wnieść pozew o zablokowanie fuzji Korean Air z Asiana Airlines. Departament bada fuzję od około dwóch lat i jest jednym z ostatnich światowych władz, które jeszcze nie zatwierdziły transakcji, wraz z Japonią i UE.

Głównym problemem jest wpływ, jaki umowa miałaby na konkurencję. Korean Air i Asiana Airlines obsługują kilka miast w USA, w tym Honolulu, Los Angeles, Nowy Jork, San Francisco i Seattle. Połączone w jeden organizm dwie firmy kontrolowałaby prawie cały ruch pasażerski między Seulem a Nowym Jorkiem, Los Angeles i Seattle oraz około 80 proc. ruchu do San Francisco i Honolulu. Ponadto fuzja, jeśli dojdzie do skutku, zapewniłaby firmie znaczną kontrolę nad transportem kluczowych towarów, takich jak mikroczipy, co dodatkowo budzi obawy amerykańskiego regulatora.

Obie linie lotnicze argumentują, że fuzja powinna być chroniona ustawą o doktrynie państwowej, która uniemożliwia władzom USA orzekanie w sprawie działań obcych rządów na ich własnej ziemi. Jednak Stany Zjednoczone są zwykle zdecydowane orzekać w sprawach, które miałyby wpływ na konkurencję w obrębie ich własnych granic.

Stany Zjednoczone interweniowały prawnie w poprzednich fuzjach, w tym w proponowanej fuzji pomiędzy JetBlue a Spirit, czy partnerstwie między JetBlue American Northeast Alliance. Jednak kazus koreański oznaczałby, że Departament Sprawiedliwości po raz pierwszy w historii kwestionuje fuzję zagranicznych przewoźników lotniczych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Biznes i przemysł

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Welcome Airport Services 10 września 2023

Innowacyjne rozwiązanie w usługach transportu lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

Prawo i polityka

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

inf pras. 07 lipca 2023

KE daje zielone światło Słowenii na dotowanie lotów

Prawo i polityka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Prawo i polityka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Biznes i przemysł

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Welcome Airport Services 10 września 2023

Innowacyjne rozwiązanie w usługach transportu lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

Prawo i polityka

KE przedłuża możliwość pomocy niektórym portom lotniczym

inf pras. 07 lipca 2023

KE daje zielone światło Słowenii na dotowanie lotów

Prawo i polityka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Prawo i polityka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5