W trakcie sezonu „Zima 2021/2022” połączenia regularne na trasach z oraz do Katowice Airport będą obsługiwane przez linie Wizz Air, Ryanair, PLL LOT oraz Lufthansę. W sumie w ofercie lotów rozkładowych znajduje się 40 tras do 37 lotnisk w 16 państwach.
Najwięcej kierunków, bo aż 22, zaoferuje Wizz Air. Samoloty węgierskiego przewoźnika obsłużą loty do 13 państw, to jest do Wielkiej Brytanii (
Bristol, Doncaster-Sheffield, Liverpool – loty są dostępne do 7 listopada, następnie przerwa do 16 grudnia,
Londyn-Luton), Hiszpanii (
Barcelona, Fuerteventura, Teneryfa), Ukrainy (
Kijów-Żuliany, Zaporoże, Lwów – od 17 grudnia), Niemiec (
Dortmund, Kolonia-Bonn), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (
Dubaj), Włoch (
Mediolan-Bergamo, Rzym-Ciampino – od 16 grudnia), Gruzji (
Kutaisi), Szwecji (
Sztokholm-Skavsta – loty są dostępne do 14 listopada, następnie przerwa do 29 marca 2022 roku), Norwegii (
Oslo-Torp), Holandii (
Eindhoven), na Islandię (
Keflavik), Cypr (
Larnaka) oraz na
Maltę.
Po jednym kierunku Lufthansy i PLL LOT Linie lotnicze Ryanair w sezonie „Zima 2021/2022” latać będą z Pyrzowic na 16 kierunkach do 8 państw. Najwięcej kierunków irlandzki przewoźnik zaoferuje do Wielkiej Brytanii (
Birmingham, Edynburg, Londyn-Stansted, Manchester), następnie do Włoch (
Alghero, Bolonia, Katania, Mediolan-Bergamo), Niemiec (
Dortmund, Kolonia-Bonn), Ukrainy (
Kijów-Borispol, Odessa), Grecji (
Ateny), Irlandii (
Dublin), Norwegii (
Oslo-Gardermoen) oraz na Cypr (
Pafos). Podczas sezonu zimowego
jeden kierunek zaoferuje zarówno Lufthansa (
Frankfurt nad Menem) oraz
Polskie Linie Lotnicze LOT – narodowy przewoźnik będzie obsługiwał połączenie do Warszawy.
– Branża lotnicza ciągle zmaga się z największym kryzysem w swojej historii. Tegoroczne wakacje dały nam odrobinę wytchnienia, ruch pasażerski odbudował się na poziomie 70% tego z przedpandemicznych wakacji 2019 roku. Mamy nadzieję, że sezon zimowy przebiegnie bez poważnych turbulencji i przewozów lotniczych nie dotkną żadne większe obostrzenie związane z czwartą falą pandemii koronawirusa. Ostrożny optymizm widać u przewoźników, na przykład w sezonie zimowym PLL LOT zwiększą do 19 tygodniowo liczbę rotacji pomiędzy Pyrzowicami a Warszawą.
Podobnie postępuje Lufthansa, która w zimie, częściej niż w sezonie letnim, będzie latać pomiędzy naszym lotniskiem a Frankfurtem. Dobrą siatkę połączeń w rozkładzie zimowym utrzymują najwięksi przewoźnicy niskokosztowi w Pyrzowicach, to jest Wizz Air i Ryanair. W tym momencie prognozujemy, że w trakcie dwóch ostatnich miesięcy bieżącego roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzysta około 400 tys. podróżnych i ten trudny rok zamkniemy z wynikiem około 2,4 miliona pasażerów, czyli takim jaki zanotowaliśmy w 2010 roku. Stabilny sezon zimowy może być dobrym punktem wyjście dla rozpoczęcia popandemicznego procesu odbudowy ruchu pasażerskiego, który, mamy nadzieję, nastąpi w przyszłym roku – podkreślił Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Najbogatsza oferta czarterowa w historii PyrzowicW ramach rozkładu „Zima 2021/2022” linie lotnicze obsłużą na zlecenie biur podróży loty czarterowe między pyrzowickim lotniskiem a 22 miejscami zlokalizowanymi w 14 państwach. Najwięcej połączeń – cztery – będzie dostępnych do Egiptu (
Hurghada, Marsa Alam, Sharm El Sheikh, Taba) oraz Hiszpanii (
Fuerteventura, Gran Canaria, Lanzarote, Teneryfa). Dwie trasy będą obsługiwane do Dominikany (
Punta Cana, Puerto Plata) oraz do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (
Dubaj, Fudżajra –
inauguracja 12 stycznia 2022 roku). Jeden kierunek będzie dostępny do Turcji (
Antalya), Portugalii (
Madera), Wysp Zielonego Przylądka (
Amilcar Cabral), Omanu (
Salala), Tanzanii (
Zanzibar), Tajlandii (
Bangkok – inauguracja 22 listopada), Meksyku (
Cancun), Kenii (
Mombasa), Maroka oraz na Kubę (
Varadero – inauguracja 27 listopada).
– Dzięki konsekwentnej współpracy z biurami podróży i odpowiedniej infrastrukturze, która umożliwia funkcjonowanie w Katowice Airport dużych baz linii czarterowych, zbudowaliśmy najsilniejszą wśród polskich lotnisk pozycję w segmencie przewozów realizowanych na zlecenie biur podróży. Po dziewięciu miesiącach 2020 roku czartery mają 65 proc. udział w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w tym czasie w Pyrzowicach. Siatka połączeń czarterowych w sezonie „Zima 2021/2022” to najmocniejsza oferta w tym okresie roku w historii Pyrzowic. Pandemia pokazała, że z Katowice Airport jest spory potencjał na realizację dalekodystansowych bezpośrednich połączeń czarterowych. Wiedzieliśmy o tym, dlatego m.in. projektując rozwój infrastruktury zdecydowaliśmy się wybudować nową drogę startową o długości 3 200 metrów. Nowoczesna infrastruktura sprawia, że z punktu widzenia operacyjnego obsługa dalekich tras z Pyrzowic nie jest żadnym problem. Na przełomie lutego i marca w naszej siatce połączeń czarterowych pojawiły się bezpośrednie trasy do Dominikany i Meksyku obsługiwane na zlecenie biura podróży Rainbow lotowskim, szerokokadłubowym Boeingiem 787-8 Dreamliner. Ze względu na ogromne zainteresowania tymi kierunkami będą one dostępne także w sezonie „Zima 2021/2022”. Jednocześnie w rozkładzie zimowym oferta dalekich tras czarterowych z Pyrzowic zostanie uzupełniona o Kubę i Tajlandię – wyjaśnił Tomasik.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 rok zakładała przewiezienie 5,5 miliona podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach towarowych.