RynekInfrastruktury.pl/ Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice
Podziel się ze znajomymi:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
fot. Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice
Nowa droga startowa na katowickim lotnisku do użytku oddana zostanie 30 kwietnia lub 28 maja. Obecnie nowa infrastruktura przechodzi procedury związane z rejestracją i certyfikacją. Samą budowę drogi startowej zakończono w listopadzie ubiegłego roku.
To największy pod względem kosztów (157 mln zł) i skali prac przedsięwzięcie budowlane w historii katowickiego lotniska. Dzięki nowej drodze Katowice Airport będzie jedynym w Polsce portem regionalnym z kodem referencyjnym 4E, którego infrastruktura w całości przystosowana będzie do obsługi dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł do 65 m (jak Boeing 747-400 czy Airbus A340).
Wpis do AIP Polska
Obecnie trwają przygotowania do uzyskania pełnej gotowości operacyjnej nowej infrastruktury. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadzi zmiany w dokumentacji rejestracyjnej lotniska AIP Polska. Pojawiają się one w tzw. cyklu AIRAC, który opiera się na zasadzie jednolitych dat wprowadzania wprowadzania zmian w życie, w 28-dniowych przedziałach czasowych. Oznacza to, że planując wprowadzenie znaczących zmian podlegających tym regulacjom, należy zgłosić je z wyprzedzeniem co najmniej 77 dni (Zmiana AIRAC/Suplement) przed datą wejścia ich w życie. W związku z powyższym termin oddania do użytku nowej drogi startowej zależy od tego, w którym cyklu AIRAC zmiany w dokumentacji zostaną wprowadzone.
– Z niecierpliwością czekamy na moment, w którym najważniejsza z inwestycji, nad którą pracowaliśmy w ostatnich latach, będzie mogła zacząć służyć Katowice Airport i wpływać na rozwój regionu. Zwiększą się wtedy możliwości operacyjne naszego portu w obsłudze dalekodystansowych połączeń pasażerskich. Z kolei samoloty cargo będą mogły w pełni wykorzystać swoją ładowność, co w naturalny sposób zoptymalizuje ich parametry operacyjne. Pozwoli to w większym stopniu wykorzystać potencjał Śląska i podkreślić jego centralne położenie na mapie Europy – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Dzięki nowej infrastrukturze katowickie lotnisko zwiększy swoje możliwości w obsłudze pasażerów, ale nie tylko. Lotnisko chce się bowiem wyspecjalizować w obsłudze cargo, czarterów i biznesu.
Większe możliwości dzięki wyższej kategorii ILS
Wraz z oddaniem inwestycji do użytku port zyska również system naprowadzania samolotów wyższej kategorii. Chodzi o system ILS, którego aktualnie trwają testy. W perspektywie do 2016 r. pozwoli on pilotom lądować w Pyrzowicach przy znacznie gorszych warunkach atmosferycznych niż ma to miejsce obecnie, tj. przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m i przy wysokości decyzji (momencie, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) nie mniejszej niż 30 m. Na pyrzowickim lotnisku instalowany jest obecnie również system AWOS, pozwalający na automatyczną obserwację warunków atmosferycznych, jakie panują w porcie, w miejscach reprezentatywnych dla nowego pasa startowego. Podmiotem odpowiedzialnym za to zadanie jest Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
Nowo wybudowana droga startowa ma długość 3200 m, czyli o 400 m więcej aniżeli dotychczasowa, a jej szerokość wynosi 45 m. Została ona usytuowana równolegle i w odległości 195 m od aktualnie funkcjonującej. Położenie nowej infrastruktury zostało tak wyznaczone, aby w przyszłości, w razie potrzeby, umożliwić bezkolizyjne wydłużenie drogi w kierunku zachodnim o kolejne 400 m. Do nowej drogi startowej dobudowano drogi kołowania: trzy prostopadłe (L, S i T) oraz dwie drogi szybkiego zjazdu: dla kierunku wschodniego (N) oraz dla kierunku zachodniego (R). Są to tzw. speedway’e, usytuowane pod takim kątem względem drogi startowej, by możliwe było opuszczenie jej przez samolot jeszcze przed ukończeniem pełnego dobiegu, tzn. przy prędkości do 90 km/h. Powierzchnia nowo wybudowanej infrastruktury (drogi startowej oraz głównych dróg kołowania) wynosi ponad 246 tys. m kw.
Na lotnisku w Pyrzowicach znajdują się obecnie dwie drogi startowe. Niezmiennie wykorzystywana jest droga startowa o długości 2800 m, która po oddaniu do użytku operacyjnego nowo wybudowanej drogi startowej zostanie zamknięta i przekształcona w drogę kołowania. Operacja związana z przeniesieniem ruchu z obecnie użytkowanej na nową drogę startową potrwa 12 godzin.
Budowa nowej drogi startowej zrealizowana została w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu 2013 roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.