Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Katowice Airport: Nowe znaki identyfikacji drogi startowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Blog Katowice Airport

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Katowice Airport: Nowe znaki identyfikacji drogi startowej
fot. Katowice Airport
Od 6 października 2022 roku w Katowice Airport są nowe znaki identyfikacji drogi startowej. Używane przez lata cyfry 09 i 27 zostały zastąpione przez 08 i 26.

Numeracja progów jest naturalnym elementem komunikacji zarówno pracowników lotniska, jak i fanów awiacji. – Jeśli ktoś mówił, że jedzie pooglądać samoloty na platformę spotterską „dwa siedem” to osoby, które orientują się w temacie wiedziały, że wypowiadający te słowa wybiera się w południowo-wschodnią część lotniska. Jeżeli padało hasło, że używamy pasa „zero dziewięć” jasnym było, że lądowania odbywają się od zachodu, czyli od strony Tarnowskich Gór, a starty na wschód, czyli w stronę Siewierza – wyjaśniał na blogu Piotr Adamczyk, rzecznik górnośląskiego portu im. Wojciecha Korfantego.

Na pyrzowickiej drodze startowej można więc lądować na zachodnim lub wschodnim kierunku. Dwucyfrowe znaki identyfikacyjne wyznaczono w kilku etapach. – Po pierwsze musimy z pomocą geodetów określić azymuty magnetyczne osi drogi startowej, czyli kąt między północną częścią południka magnetycznego, a danym kierunkiem poziomym osi drogi startowej. Po drugie musimy odwołać się do międzynarodowych regulacji, które mówią, że oznakowanie poziome identyfikacji progów drogi startowej jest liczbą dwucyfrową, całkowitą, najbliższą 1/10 wartości azymutu magnetycznego osi drogi startowej widzianego z kierunku podejścia i lokalizowane jest na progu drogi startowej. Po trzecie w oparciu o powyższe przeprowadzamy proste działanie matematyczne dzieląc uzyskaną wartość azymutu magnetycznego przez 10, następnie uzyskaną liczbę zaokrąglamy. Jeśli wynikiem przeprowadzonego działania jest jedna cyfra, to musimy postawić przed nią zero – tłumaczył dalej Adamczyk.

Rzecznik górnośląskiego portu im. Wojciecha Korfantego podkreślił przy tym, że oznakowanie identyfikacji drogi startowej nie są wartościami nadanymi raz na zawsze. Dlaczego? Igła kompasu nie ustawia się bowiem względem północy geograficznej tylko magnetycznej, a biegun magnetyczny Ziemi stale się zmienia. W konsekwencji może dojść do sytuacji, w której oznakowanie identyfikacji drogi startowej z czasem przestają się pokrywać z rzeczywistym wskazaniem kierunku magnetycznego. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego nakazuje dlatego wszystkim lotniskom, aby raz na pięć lat przeprowadzały badania porównujące oznakowanie identyfikacji drogi startowej z ich rzeczywistym azymutem magnetycznym.

– W marcu 2022 roku, zgodnie z przepisami, przeprowadziliśmy kolejną walidację azymutów magnetycznych osi drogi startowej. Dla kierunku lądowania od zachodu uzyskaliśmy wynik 264°39’, a dla kierunku lądowania od wschodu 84°36 – precyzuje Adamczyk, objaśniając dodatkowo skąd na pyrzowickiej drodze startowej pojawiły się nowe oznaczenia.

  • 84,36/10 = 8,436 – wynik zaokrąglamy i uzyskujemy 8. Pamiętając o tym, że oznaczenie tożsamości progu drogi startowe musi być liczbą dwucyfrową, więc przed ósemką wstawiamy zero, co daje nam 08.

  • 264,39/10 = 26,439 – po zaokrągleniu otrzymujemy dwucyfrową wartość 26.

    – Powyższe wyniki jednoznacznie wskazują, że w Katowice Airport musieliśmy zmienić oznakowanie identyfikacji drogi startowej z RWY 27 na RWY 26 oraz z RWY 09 na RWY 08. Przygotowania do tej operacji rozpoczęliśmy natychmiast po otrzymaniu wyników, czyli już w kwietniu 2022 roku. Dotyczyły zarówno kwestii formalnych, jak i samej organizacji prac w momencie, który został wybrany – kontynuował Adamczyk.

    Wszystkie wymagane prawem decyzje i zezwolenia pozyskano od prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zlecono również przygotowanie nowego pakietu map lotniska, który 6 października 2022 roku został opublikowany w AIP POLSKA. – W ramach całej operacji zmodyfikowaliśmy wszystkie oznaczenia poziome znajdujące się na nawierzchni pola manewrowego. Za pomocą metody hydrodynamicznej, czyli użyciem wody pod bardzo wysokim ciśnieniem, usunięte zostały cyfry 7 oraz 9, a w ich miejsce namalowano cyfry 6 oraz 8. Ponadto wymienione zostały piktogramy na ośmiu podświetlanych znakach poziomych oraz sześciu niepodświetlanych – wyjaśniał dalej rzecznik górnośląskiego portu im. Wojciecha Korfantego.

    Wszystkie prace realizowane były zgodnie z ustalonym harmonogramem powiązanym z NOTAMAMi informującymi użytkowników lotniska o czasowym zamknięciu poszczególnych części pola manewrowego. Wszystkie NOTAMy zostały przygotowane z kilkutygodniowym wyprzedzeniem, tak, żeby przewoźnicy mogli się z nimi zapoznać i ewentualnie skorygować swój rozkład lotów. Dokonano także zmian w systemach AWOS (Automatyczny System Pomiarów Parametrów Meteorologicznych), ATIS (Automatyczny System Informacji Lotniczej) oraz w panelu sterowania oświetleniem nawigacyjnym.

    – Zmianę oznakowanie identyfikacji drogi startowej zaczęliśmy już 5 października 2022 roku od dróg kołowania, na których zmieniono zarówno znaki poziome, jak i pionowe. Rozpoczęliśmy od drogi kołowania Tango, która zamknięta była od godziny 08:00 do 10:30, następnie od godziny 10:30 do 13:00 zamknięta była droga kołowania Sierra, potem od 15:30 do 18:00 droga kołowania November, a od 18:00 do 19:30 droga kołowania Lima. W trakcie trwania operacji drogę startową zamknęliśmy NOTAMem od 18:25 do 21:30 i od 23:45 do 01:00 oraz od 04:00 do 05:00 już 6 października. Cały proces przebiegł płynnie i nie miał wpływu na pracę operacyjną pyrzowickiego lotniska – podsumował Adamczyk.
  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    POZOSTAŁE Z WĄTKU:

    Poznań: Enter Air poleci do Dubaju

    Pasażer i linie lotnicze

    Poznań: Enter Air poleci do Dubaju

    Redakcja 28 listopada 2022

    Enter Air uruchomi dla TUI bazę operacyjną w Karlsruhe

    Pasażer i linie lotnicze

    ZOBACZ RÓWNIEŻ:

    Pula i Warna. Nowe trasy Ryanaira z Katowic

    Pasażer i linie lotnicze

    Pula i Warna. Nowe trasy Ryanaira z Katowic

    inf. pras. 17 listopada 2022

    Katowice: Rekordowy październik i ponad 400 tys. pasażerów

    Infrastruktura i lotniska

    Odrzutowiec KLM wylądował w Katowicach (zdjęcia)

    Infrastruktura i lotniska

    POZOSTAŁE Z WĄTKU:

    Poznań: Enter Air poleci do Dubaju

    Pasażer i linie lotnicze

    Poznań: Enter Air poleci do Dubaju

    Redakcja 28 listopada 2022

    Enter Air uruchomi dla TUI bazę operacyjną w Karlsruhe

    Pasażer i linie lotnicze

    ZOBACZ RÓWNIEŻ:

    Pula i Warna. Nowe trasy Ryanaira z Katowic

    Pasażer i linie lotnicze

    Pula i Warna. Nowe trasy Ryanaira z Katowic

    inf. pras. 17 listopada 2022

    Katowice: Rekordowy październik i ponad 400 tys. pasażerów

    Infrastruktura i lotniska

    Odrzutowiec KLM wylądował w Katowicach (zdjęcia)

    Infrastruktura i lotniska

    Najnowsze wiadomości:

    Kongresy
    Konferencje
    Seminaria
    OFERTY PRACY
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5