Pod koniec lipca br. kadłub samolotu Sukhoi Superjet SSJ-NEW został dostarczony do testów z centrum produkcyjnego Irkut Corporation w Komsomolsku nad Amurem na lotnisko Moskwa-Żukowski gdzie znajduje się Instytut Badań Lotniczych im. Gromowa. Kadłub prototypu SSJ-NEW, o numerze seryjnym 97002, przejdzie cykl testów w Centrum Badawczym Centralnego Instytutu Aerohydrodynamiki (FAU TsAGI) im. prof. Żukowskiego.
W najbliższym czasie kadłub SSJ-NEW zostanie dostarczony do laboratorium TsAGI, gdzie specjaliści przeprowadzą ostateczny montaż płatowca: połączenie skrzydła, pionowego i poziomego statecznika z kadłubem oraz montaż mocowań.
Testy w Moskwie
- Jest to drugi kadłub SSJ-NEW, który został wyprodukowany w Komsomolsku nad Amurem i został dostarczony do Moskwy, aby wziąć udział w certyfikacyjncyh testach wytrzymałościowych. Dla naszego zespołu to wydarzenie jest godne uwagi, ponieważ po raz pierwszy kadłub SSJ-NEW opuścił firmę. Zmontowany wcześniej pierwszy kadłub znajduje się obecnie w montażowni końcowej i jest wyposażany w elementy systemów i zespołów. W 2023 roku wykona on swój pierwszy lot i weźmie udział w programie certyfikacyjnych prób w locie. Pomyślne zakończenie testów wytrzymałościowych i lotów pozwoli nam do końca 2023 roku certyfikować SSJ-NEW i rozpocząć masową produkcję - powiedział Andrey Boginsky, prezes Irkut Corporation i zastępca dyrektora generalnego UAC ds. lotnictwa cywilnego.
W TsAGI specjaliści z korporacji Irkut zamocują do kadłuba m.in. skrzydła oraz usterzenie pionowe i poziome oraz podwozie i inne komponenty. Jednocześnie pracownicy Instytutu będą instalować systemy i stanowiska do testów. Prototyp SSJ-New ma przejść także próby trwałości (wytrzymałości zmęczeniowej i żywotności eksploatacyjnej) wymagane do certyfikacji nowej wersji samolotu. Badania mają udowodnić resurs na poziomie 54 tys. godzin.
Jak zapewnia producent takie testy są powszechną praktyką w przemyśle lotniczym w przypadku wprowadzania istotnych zmian w projekcie płatowca. W przypadku SSJ-NEW zmiany te są uwarunkowane uogólnieniem doświadczeń eksploatacyjnych samolotów rodziny SSJ na trasach krajowych i międzynarodowych oraz koniecznością integracji nowych systemów lotniczych, opracowanych przez rosyjskie przedsiębiorstwa.
SSJ-NEW nowa wersja SSJ100
SSJ-New powstaje w odpowiedzi na sankcje wprowadzone przez USA oraz ich sojuszników i państwa podporządkowane. Przy okazji Rosjanie wprowadzają modyfikacje wynikające z doświadczeń z eksploatacji SSJ na trasach krajowych i międzynarodowych. Związane z tymi czynnikami zmiany konstrukcyjne są na tyle duże, że wymagana jest dodatkowa certyfikacja typu.
Sukhoi Superjet 100 lub SSJ100 to regionalny odrzutowiec zaprojektowany przez rosyjską firmę Sukhoi Civil Aircraft, oddział United Aircraft Corporation (Irkut Corporation). Prace nad nim rozpoczęły się w 2000 roku, swój pierwzy lot odbył 19 maja 2008 roku, a pierwszy lot komercyjny 21 kwietnia 2011 roku w linii Armavia. Samolot o masie startowej 46-49 ton, zabierający na pokład od 87 do 98 pasażerów jest napędzany dwoma silnikami PowerJet SaM146 o mocy 77-79 kN, opracowanymi przez joint venture francuskiego Safrana i rosyjskiego NPO. Do listopada 2021 roku flota 147 SSJ100 wylatała co najmniej 2 mln godzin. SSJ100 miał również trzy katastrofy, w których zginęło łącznie 86 osób.
Warto tutaj dodać, że ponad 70 proc. Superjeta było spoza Rosji. Awionikę dla samolotu dostarczała firma Thales, układy sterujące Liebherr, a silniki PowerJet. Konsultantem projektu był Boeing, a partnerem strategicznym Alenia Aeronautica. We Włoszech działała także firma SuperJet International – spółka joint venture pomiędzy firmą Alenia Aermacchi (51 proc.), a holdingiem Suchoja (49 proc.), która jest odpowiedzialna za wykonanie dostaw dla zachodnich odbiorców SSJ100. W zakładzie każda maszyna otrzymywała pełny wystrój kabiny pasażerskiej i malowanie danego przewoźnika oraz przygotowanie dokumentacji lotniczej do dostawy. Do tej pory zamówiono 301 Suchojów SSJ100 wraz ze 100 opcjami, a do końca kwietnia 2022 r. dostarczono łącznie 147 samolotów tego typu.