Partner serwisu
Prawo i polityka

Joński i Szczerba z KO apelują o audyt w CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Joński i Szczerba z KO apelują o audyt w CPK
fot. CPK
Posłowie Koalicji Obywatelskiej Michał Szczerba i Dariusz Joński apelują o audyt w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – informuje "Gazeta Wyborcza".

Według Szczerby i Jońskiego ostatnie decyzje w spółce CPK są podejmowane "za pięć dwunasta" i w "trybie ekspresowym".

– To, co ustalamy, wygląda jak działanie na chybcika. Usłyszeliśmy, że umowa z prywatnymi inwestorami CPK ma być zawarta w pierwszym kwartale 2024 roku, ale już teraz podpisywane są dokumenty, które wiążą się ze skutkami odszkodowawczymi. Mamy do czynienia z zakamuflowaną prywatyzacją. zapadają tu decyzje, które niektórzy określają skokiem na kasę – uważa Szczerba.

Według posła KO rząd PiS nie działa w tej sprawie transparentnie. – Nikt nas nie pytał, czy chcemy jeździć kilkadziesiąt kilometrów do lotniska w Baranowie. Oni chcą zlikwidować Okęcie – przekonywał Szczerba.

Joński z kolei zarzuca decydentom z Wiejskiej, że na CPK wydano dotąd blisko 5 mld zł, a nie udało się nawet wbić pierwszej łopaty pod nowe lotnisko. - Kiedy kontrolowaliśmy budowę elektrowni w Ostrołęce, to tam poszły w piach 2 mld zł bez żadnego efektu i nikt nie poniósł za to odpowiedzialności. Teraz rząd PiS jest na wylocie, a podejmuje kolejne wiążące decyzje w sprawie CPK. Wszystko jest poufne - przekazał Joński.

– Nie mamy zaufania do tej władzy. Coś się dzieje za naszymi plecami. Mówimy wprost: trzeba zatrzymać CPK i przeprowadzić dokładny audyt – dodał Joński.

Ożywiona dyskusja wokół CPK

Od zakończenia wyborów przyszłość CPK budzi ożywione dyskusje. Maciej Lasek, poseł na Sejm z ramienia Koalicji Obywatelskiej, jest przekonany, że nowe centralne lotnisko nigdy nie powstanie. – Nic nie wskazuje na kontynuowanie prac części lotniczej. Odblokowany zostanie rozwój Modlina i odkurzone zostaną plany rozbudowy Okęcia – uważa z kolei Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. 

– CPK jest odpowiedzią na dwa problemy, co do których panuje w polityce zgoda: Warszawa potrzebuje lepszego lotniska jako hubu dla LOT, a sieć kolejowa wymaga potężnej przebudowy. Projekt jest w Polsce wyjątkowy, bo jest odpowiedzią kompleksową, a nie wyrywkową – podkreślił natomiast Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.

Horała: Transport bez CPK "trwale upośledzony"

Marcin Horała, rządowy pełnomocnik ds. CPK na wtorkowej konferencji prasowej odniósł się do pojawiających się coraz mocniej sugestiach ze strony posłów KO, PSL, Polski 2050 i Lewicy o kasacji projektu CPK. – Bieżące wydatki to jedno, ale są również umowy, które rodzą zobowiązania. Gdyby opozycja miała ten projekt skasować, to koszty będą gigantyczne i tak ogromne, że aż trudne do oszacowania. Po pierwsze kilka miliardów wydanych już na prace projektowe i planistyczne, a także pierwsze prace wykonawcze i budowlane. Po drugie blisko pół miliarda złotych dofinansowania unijnego już teraz trzeba by było oddać, gdyby ktoś chciał zrezygnować z tych projektów. Po trzecie oznacza to, że nie otrzymamy pieniędzy z KPO, ponieważ część projektów związanych z CPK ma finansowanie z KPO, więc ich nie zrealizowanie oznacza niewykonanie kamieni milowych i niespełnienie kryteriów wniosku o płatność – ostrzega wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Zamknęliśmy i podsumowaliśmy to, co było do zrobienia w programie CPK w tej kadencji sejmu. Pozyskaliśmy niezbędne zgody i pozwolenia, z których najważniejszą była decyzja środowiskowa. To pozwoliło rozpocząć pracę budowlane. Trwa również procedowanie wniosku o decyzję lokalizacyjną. Nabyliśmy również dobrowolnie ponad 1000 ha, które pozwoliły w ogóle rozpocząć te prace budowlane. Wszystko co było do zrobienia, to zostało wykonane – dodał wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

United Airlines zastosują innowacyjny system boardingu

Pasażer i linie lotnicze

United Airlines zastosują innowacyjny system boardingu

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

British Airways wycofują się Norymbergi. Więcej lotów KLM i Air France

Pasażer i linie lotnicze

Akbar Al Baker odejdzie z Qatar Airways

Pasażer i linie lotnicze

Akbar Al Baker odejdzie z Qatar Airways

Mateusz Kieruzal 24 października 2023

Zobacz również:

Rząd przyjął II etap inwestycyjny CPK na lata 2024-2030. 155 mld zł wydatków

Infrastruktura i lotniska

Rząd przyjął II etap inwestycyjny CPK na lata 2024-2030. 155 mld zł wydatków

Redakcja 24 października 2023

CPK: Vinci z Francji i IFM z Australii strategicznym inwestorem lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Łukasz Malinowski 19 października 2023

Pozostałe z wątku:

United Airlines zastosują innowacyjny system boardingu

Pasażer i linie lotnicze

United Airlines zastosują innowacyjny system boardingu

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

British Airways wycofują się Norymbergi. Więcej lotów KLM i Air France

Pasażer i linie lotnicze

Akbar Al Baker odejdzie z Qatar Airways

Pasażer i linie lotnicze

Akbar Al Baker odejdzie z Qatar Airways

Mateusz Kieruzal 24 października 2023

Zobacz również:

Rząd przyjął II etap inwestycyjny CPK na lata 2024-2030. 155 mld zł wydatków

Infrastruktura i lotniska

Rząd przyjął II etap inwestycyjny CPK na lata 2024-2030. 155 mld zł wydatków

Redakcja 24 października 2023

CPK: Vinci z Francji i IFM z Australii strategicznym inwestorem lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Łukasz Malinowski 19 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5