Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Vinci z Francji i IFM z Australii strategicznym inwestorem lotniska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Vinci z Francji i IFM z Australii strategicznym inwestorem lotniska
fot. CPK
Spółka CPK wskazała Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w konkursie na inwestora strategicznego w spółce CPK Lotnisko, która będzie realizować budowę i zarządzać nowym portem lotniczym. Wygrała francusko-australijska propozycja przedstawiona wspólnie przez Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund.  CPK uruchomił proces pozyskania inwestora w połowie 2022 r. Procedura zakończyła się 13 października tego roku podjęciem przez CPK decyzji o wyborze oferty Vinci Airports i IFM GIF jako najkorzystniejszej w konkursie na inwestora strategicznego w CPK Lotnisko.
– CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji – podkreślił Marcin Horała, rządowy pełnomocnik ds. CPK. 

Do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży.

Strategiczna kontrola

Założenia finansowania części lotniskowej CPK są takie, że 60 proc. finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 proc. pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK Lotnisko wybuduje, a następnie będzie operatorem portu lotniczego CPK.

– Naszych partnerów poddaliśmy dokładnej weryfikacji pod względem doświadczenia, kompetencji i wiarygodności w realizacji strategii CPK. Rzeczpospolita zachowa kontrolę nad strategiczną infrastrukturą obejmując nie mniej niż 51 proc. udziałów w spółce CPK Lotnisko – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W wyniku przyjęcia fazowania realizacji lotniska zdolnego obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie, CPK udało się obniżyć początkowe nakłady inwestycyjne o 16 proc. Objęcie do 49 proc. udziałów będzie oznaczało przyciągnięcie do Polski około 8 mld zł bezpośredniej inwestycji. Inwestorzy ubiegali się o nabycie udziałów wyłącznie w spółce CPK Lotnisko, a nie – udziałów lub akcji w pozostałych spółkach kontrolowanych przez CPK. Proces nie umożliwia w szczególności prywatyzacji akcji Polskich Portów Lotniczych SA (PPL) ani Lotniska Chopina.  

Spółka i fundusz

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. To światowy lider w zakresie projektowania, budowy, finansowania i operowania projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach, które w 2019 r. (przed pandemią COVID-19) obsłużyły łącznie ponad 240 mln pasażerów. 

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę.  IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotnisk w różnych krajach, które wspólnie obsłużyły ponad 232 mln pasażerów w 2019 r. Wśród nich znajdują się m.in. Wiedeń, Manchester, Sydney, Melbourne, Perth i Brisbane.

Od zakończenia wyborów przyszłość CPK budzi ożywione dyskusje. Maciej Lasek, poseł na Sejm z ramienia Koalicji Obywatelskiej, jest przekonany, że nowe centralne lotnisko nigdy nie powstanie. – Nic nie wskazuje na kontynuowanie prac części lotniczej. Odblokowany zostanie rozwój Modlina i odkurzone zostaną plany rozbudowy Okęcia – uważa z kolei Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – CPK jest odpowiedzią na dwa problemy, co do których panuje w polityce zgoda: Warszawa potrzebuje lepszego lotniska jako hubu dla LOT, a sieć kolejowa wymaga potężnej przebudowy. Projekt jest w Polsce wyjątkowy, bo jest odpowiedzią kompleksową, a nie wyrywkową – podkreślił natomiast Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.

Kontrolę poselską w CPK zapowiedzieli Michał Szczerba i Dariusz Joński z Koalicji Obywatelskiej. – Wyborcy dali prawo demokratycznej większości do pilnego audytu projektu CPK, ochrony lotniska Okęcie i zatrzymania wyprzedaży 460 ha gruntów, które tuż przed wyborami wniesiono do grupy CPK. Przepisy nie chronią gruntów przed sprzedażą i użyciem ich jako zabezpieczenie finansowania projektu. W nietransparentnej procedurze, odchodząca władza próbuje związać projekt umowami i zaciągnąć wieloletnie zobowiązania. Nie mają do tego prawa. Ustalimy dla Was szczegóły – napisał Szczerba na Twitterze. 
 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lasek (KO): Chopin obsłuży 30 mln pasażerów. CPK nie powstanie

Infrastruktura i lotniska

Lasek (KO): Chopin obsłuży 30 mln pasażerów. CPK nie powstanie

Mateusz Kieruzal 23 października 2023

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Łukasz Malinowski 19 października 2023

Łódź: Nowy przystanek kolejowy Retkinia do wyburzenia

Infrastruktura i lotniska

Łódź: Nowy przystanek kolejowy Retkinia do wyburzenia

Kasper Fiszer 18 października 2023

Zobacz również:

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Łukasz Malinowski 19 października 2023

Efekt cargo CPK. Lotnisko ma zwrócić się po 12 latach

Infrastruktura i lotniska

CPK: Jest umowa na projekt najwyższej w Polsce wieży kontroli ruchu

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lasek (KO): Chopin obsłuży 30 mln pasażerów. CPK nie powstanie

Infrastruktura i lotniska

Lasek (KO): Chopin obsłuży 30 mln pasażerów. CPK nie powstanie

Mateusz Kieruzal 23 października 2023

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Łukasz Malinowski 19 października 2023

Łódź: Nowy przystanek kolejowy Retkinia do wyburzenia

Infrastruktura i lotniska

Łódź: Nowy przystanek kolejowy Retkinia do wyburzenia

Kasper Fiszer 18 października 2023

Zobacz również:

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Łukasz Malinowski 19 października 2023

Efekt cargo CPK. Lotnisko ma zwrócić się po 12 latach

Infrastruktura i lotniska

CPK: Jest umowa na projekt najwyższej w Polsce wieży kontroli ruchu

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5