Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Jest projekt nowego Planu Transportowego kraju. Uwzględnia CPK


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2019-10-31 13:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jest projekt nowego Planu Transportowego kraju. Uwzględnia CPK
fot. materiały prasowe
Nowy Plan Transportowy do roku 2029, który umożliwi podpisanie umowy wieloletniej na obsługę połączeń z PKP Intercity, uwzględnia rozbudowę siatki połączeń w ramach programu CPK. Wartość umowy ma wynosić nawet 3 mld złotych rocznie. 
Nowelizacja tzw. Planu Transportowego jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych. Celem przyjęcia nowelizacji jest zawarcie na podstawie Planu nowej umowy ramowej PSC (public service contract) z PKP Intercity, o której pisaliśmy w tym miejscu. Więcej na temat nowego planu, który zakłada skokowy wzrost dotacji dla przewoźnika z 0,7 do 3 mld złotych, piszemy w tym miejscu. Łącznie w latach 2020-2029 będzie to kwota 18,86 mld złotych.

Plan umocowany w rządowych strategiach

Według zapisanej w samym planie definicji plan nie jest dokumentem strategicznym, a bazuje na rozstrzygnięciach strategicznych dokumentów rządowych programujących rozwój kraju. Ma więc charakter wtórny wobec obowiązujących zamierzeń inwestycyjnych. Przede wszystkim stanowi instrument zarządzania regulowanym rynkiem kolejowych przewozów pasażerskich w celu objęcia dofinansowaniem połączeń „gdzie występuje dostrzegalny popyt na przewozy międzywojewódzkie, którego wielkość nie uzasadnia jednak uruchamiania przewozów o charakterze komercyjnym”. Jak zaznaczono, kluczowe krajowe dokumenty strategiczne wskazują na potrzebę zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich.

Jak czytamy, przyczynami aktualizacji planu są zmiany wynikające z: zakończonych i rozpoczynanych inwestycji infrastrukturalnych, planowanej kolejnej perspektywy finansowej UE, sytuacji społeczno-gospodarczej oraz przyjęcia przez Radę Ministrów uchwały o koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny. Do tego zaktualizowano i przyjęto nowe dokumenty strategiczne: Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju,  Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego 2030 oraz Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku. Szczególnie istotna jest ta ostatnia, która określa krajowej polityki transportowej jako „zwiększenie dostępności transportowej kraju oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego, przez tworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym” – czytamy w projekcie rozporządzenia.

CPK w planie transportowym

Już w podstawowej wersji programu zaplanowano obsługę linii kolejowych wybudowanych w ramach pierwszych etapów programu CPK. Uwzględniono otwarcie w 2028 roku nowej linii dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź, łącznicy CPK – CMK (Korytów), łącznic CPK z linią kolejową nr 1 w rejonie Grodziska i w rejonie Żyrardowa, oraz z linią kolejową nr 3 w rejonie Błonia i w rejonie Sochaczewa, a także z linią kolejową nr 11 w okolicach Bobrownik.

Jak podkreśla Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR spółki Centralny Port Komunikacyjny, nowy Plan Transportowy wpisuje się w założenia budowy CPK, zakładając oddanie do użytku od rozkładu jazdy 2028/2029 tzw. „etapu zero” Programu Kolejowego CPK. – W dokumencie uwzględniono ponadto kierunki rozwojowe sieci do 2035 r., w tym realizację ciąg dalszych tzw. igreka, czyli linii dużych prędkości Łódź – Poznań/Wrocław (z ewentualnym przedłużeniem w kierunku Czech) i tzw. CMK-Północ – przez Płock, Włocławek w kierunku Torunia i Bydgoszczy oraz przez Płock i Grudziądz w kierunku Trójmiasta – wylicza Majszyk.

Jak dodaje, plan transportowy to już kolejny dokument strategiczny uwzględniający realizację CPK. – Przypominam, że 24 września 2019 r. Rada Ministrów wpisała ten kluczowy projekt jako jeden z priorytetowych działań Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. (SZRT). Wcześniej CPK został wpisany jako jeden z priorytetów Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r. (SOR). Projekt rozporządzenia, określający nowy plan kolejowego transportu publicznego, który został właśnie opublikowany przez Ministerstwo Infrastruktury to kolejny element tej misternej planistycznej układanki – wylicza rzecznik.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Roboty ziemne przed pozwoleniem na budowę? Styliński: dla CPK tak, dla dróg nie

Infrastruktura i lotniska

Roboty ziemne przed pozwoleniem na budowę? Styliński: dla CPK tak, dla dróg nie

Elżbieta Pałys 29 października 2019

Regionalne porty lotnicze zyskują na znaczeniu. Ich pozycji nie zagrozi nawet CPK

Infrastruktura i lotniska

Regionalne porty lotnicze zyskują na znaczeniu. Ich pozycji nie zagrozi nawet CPK

Red. ed 29 października 2019

Prezes IATA: Centralny Port Komunikacyjny ma szanse stać się sukcesem

Infrastruktura i lotniska

Prezes IATA: Centralny Port Komunikacyjny ma szanse stać się sukcesem

Emilia Derewienko 25 października 2019

 

Ryanair: Pasażerów więcej, ale brakuje MAX-ów

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Pasażerów więcej, ale brakuje MAX-ów

05 listopada 2019

Holandia. Nowy Dreamliner w KLM

Pasażer i linie lotnicze

Holandia. Nowy Dreamliner w KLM

05 listopada 2019

EASA: Boeingi 737 MAX wrócą w I kwartale 2020

Biznes i przemysł

EASA: Boeingi 737 MAX wrócą w I kwartale 2020

05 listopada 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5