To rząd zdecyduje o tym, czy Centralny Port Lotniczy powstanie. Ale jeśli rząd podejmie taką decyzję, w roli PAŻP będzie dostosowanie się do nowej infrastruktury i zapewnienie nawigacji tam, gdzie to konieczne.
– Agencja nie decyduje, w jakim miejscu budowany będzie port lotniczy, a także do którego portu mają zamiar latać przewoźnicy, zadaniem natomiast PAŻP jest zapewnienie na odpowiednim poziomie bezpieczeństwa możliwość żeglugi nad Polską i polskimi portami lotniczymi – mówił podczas Forum Lotniczego 2016 Janusz Niedziela, zastępca prezesa ds. finansowo-administracyjnych w PAŻP wspominając jednocześnie o tym, że dla PAŻP najważniejsza jest obecnie europejska strategia w zakresie lotnictwa, która narzuca pewne standardy, w jakich agencje powinny zapewniać poszczególne usługi. Strategia krajowa, mówiąca o tym, które lotniska rozwijać w pierwszej kolejności, jest z perspektywy PAŻP na drugim miejscu.
– To, czy postawimy wieżę o wartości kilkudziesięciu milionów złotych w tym lub innym miejscu jest sprawą ważną, wydatkiem rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Ale to nie są wielkie pieniądze w stosunku do tego, co jest pierwotną kwestią w strategii, czyli decyzja o lotnisku, które będzie kosztować np. 20 mld zł.
– Jako Agencja damy sobie radę z każdym programem budowy lotnisk, czy z kwestiami wymogów technologicznych. Warto również powiedzieć, że w naszych inwestycjach droższe są technologie, niż kwestie postawienia poszczególnych urządzeń. W tej chwili Polska jest w peletonie europejskim, ale nie wytyczamy tam kierunków, jedynie próbujemy to robić. Nie jesteśmy technologicznie najbardziej zaawansowani – a powinniśmy być, żeby móc właściwie wykonywać swoją służbę. I wreszcie, żeby transport lotniczy odgrywał istotną rolę, musimy zwiększyć nasze możliwości. W tej chwili wydajemy około 200 mln rocznie na inwestycje, w następnym roku wydamy około 300 mln. To dopiero jest stworzenie warunków, żeby Polska była ogniwem, pasującym do całej reszty Europy w stopniu na tyle dobrym, aby również przyczyniać się do rozwoju całej branży – podkreślał Niedziela.
Ambitny plan inwestycyjny PAŻP zakłada, że do 2019 roku zrealizowane zostaną w Agencji inwestycje o wartości 1 mld zł. Pieniądze te przeznaczone zostaną m.in. na wdrożenie nowego systemu, ale też budowę niezbędnej infrastruktury, jak nowych radarów, radiostacji czy zapasowego centrum szkoleniowego. W marcu bieżącego roku PAŻP wprowadziła pionowy podział przestrzeni powietrznej. W istniejących dotychczas sektorach kontroli ruchu lotniczego wyodrębniona została warstwa górna i dolna.