Partner serwisu
Prawo i polityka

Jakie mogą być skutki podziału woj. mazowieckiego?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Jakie mogą być skutki podziału woj. mazowieckiego?
fot. Sebastian Maćkiewicz, lic. CC BY-SA 2.5 Wikimedia commons
Czy podział województwa mazowieckiego, zapowiedziany przez marszałka sejmu, da samorządowi więcej środków unijnych? Zdania ekspertów są podzielone.

Podział województwa mazowieckiego PiS zapisał w swoim programie wyborczym. Temat odżył po wczorajszej wypowiedzi marszałka sejmu Marka Kuchcińskiego, ważnej postaci w partii Prawo i Sprawiedliwość. „Przed nami wyzwanie podziału Mazowsza – z odrębną Warszawą. Mamy świadomość, że w wielu jego miejscach poziom życia jest niezwykle niski" – napisał na Twitterze Kuchciński.

Na razie nie znamy ani harmonogramu, ani szczegółowych założeń podziału. Nie wiadomo więc, czy PiS chce wydzielić samą Warszawę, czy też aglomerację. Warto jednak już teraz zadać pytanie, jakie byłyby efekty takiej decyzji.

Kowalski: Podział nie będzie korzystny w perspektywie krótkoterminowej

Bogusław Kowalski, były wicemarszałek województwa mazowieckiego i jeden z twórców Kolei Mazowieckich uważa, że nowy podział administracyjny nie byłby korzystny w perspektywie krótkoterminowej. – Natomiast długoterminowo może się opłacać, ale potrzebne są solidne analizy ekonomiczne, by to stwierdzić – powiedział „Rynkowi Kolejowemu".

Głównym argumentem PiS jest wyrównanie poziomu życia mieszkańców. Po wydzieleniu Warszawy i jej okolic mazowieckie okazuje się nie najbogatszym, a najbiedniejszym województwem. Jak zauważa Bogusław Kowalski, województwo już teraz transferuje dużą część wpływów z podatku CIT generowanego przez stolicę do biedniejszych obszarów województwa. Nie wiadomo nawet, czy wpływy z Janosikowego po wydzieleniu z województwa Warszawy zrównoważyłyby mniej zamożnym powiatom utratę tych wpływów.

Walcząc o środki unijne

Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego Transportu uważa z kolei, że niewydzielenie Warszawy z województwa mazowieckiego przed rozpoczęciem obecnej perspektywy unijnej było błędem. – Mazowsze straciło przez to bardzo dużo środków unijnych, ponieważ przekraczając średnią unijną dochodu na mieszkańca „wypadło” z polityki spójności. Inne województwa dostały 2-3 razy więcej środków niż w ubiegłej perspektywie, a Mazowsze mniej niż poprzednio – stwierdza społecznik z CZT. – Dlatego też stolice są wydzielonymi województwami we wszystkich krajach unijnych, które pod tym kątem sprawdzałem. Tak jest w przypadku Berlina, Pragi, Bratysławy, Budapesztu czy Sofii – wylicza Rytel.

Jednak zdaniem Bogusława Kowalskiego wcale nie jest powiedziane, że Mazowsze bez Warszawy otrzymałoby więcej pieniędzy unijnych. W ramach obecnych przepisów mogłoby bowiem wystarczyć do tego wydzielenie statystyczne stolicy, co postulował marszałek województwa Adam Struzik. – Nie są jeszcze znane założenia kolejne perspektywy unijnej. Wydaje się jednak, że w obecnym stanie prawnym koszty podziału województwa przewyższają korzyści – stwierdza Kowalski.

O tym, jak podział województwa mazowieckiego może wpłynąć na Koleje Mazowieckie, przeczytasz na portalu Rynek Kolejowy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rosjanie mają problem. Naprawa mostu Krymskiego trochę potrwa

Prawo i polityka

Rosjanie mają problem. Naprawa mostu Krymskiego trochę potrwa

Redakcja 14 października 2022

Oficjalny finał budowy lotniska w Radomiu. Terminal odebrany przez PPL

Infrastruktura i lotniska

ACI World: Konieczne są poważne inwestycje w infrastrukturę

Infrastruktura i lotniska

Welcome Airport Services: Pytamy jak znaleźć pracę na lotnisku

Infrastruktura i lotniska

Prezes Łódź Airport: Ring drogowy to szansa dla lotniska

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Rosjanie mają problem. Naprawa mostu Krymskiego trochę potrwa

Prawo i polityka

Rosjanie mają problem. Naprawa mostu Krymskiego trochę potrwa

Redakcja 14 października 2022

Oficjalny finał budowy lotniska w Radomiu. Terminal odebrany przez PPL

Infrastruktura i lotniska

ACI World: Konieczne są poważne inwestycje w infrastrukturę

Infrastruktura i lotniska

Welcome Airport Services: Pytamy jak znaleźć pracę na lotnisku

Infrastruktura i lotniska

Prezes Łódź Airport: Ring drogowy to szansa dla lotniska

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5