Europejskie firmy toczą rozmowy z Izraelem na temat budowy portu lotniczego na Morzu Śródziemnym o wartości 14,5 mld dolarów. Zgodnie z szacunkami budowa miałaby trwać 10-15 lat.
Kraj potrzebuje nowych gruntów pod infrastrukturę
Luksemburskie przedsiębiorstwo Jan de Nul Group i belgijska firma Dredging Environmental & Marine Engineering rozmawiały na temat inwestycji z Avi Simhon, szefem Krajowej Rady Gospodarczej w biurze premiera Izraela. Simhon oszacował, że projekt może kosztować około 14,5 miliarda dolarów a zbudowanie go zajmie 10-15 lat.
Szybko rosnąca gospodarka Izraela jest ograniczona niedoborem gruntów pod infrastrukturę, zwłaszcza w centrum kraju. Izrael ma obecnie tylko jeden ważny port lotniczy obsługujący rozwijający się przemysł turystyczny i połączenia międzynarodowe.
Na początku tego roku rząd utworzył komitet kierowany przez Simhona, którego zadaniem jest zbadanie „ruchomych” projektów infrastrukturalnych oraz możliwości budowy nowych obiektów na sztucznych wyspach.
– Plany te były rozważane od wielu lat, ale obecnie jesteśmy bardzo blisko pchnięcia ich do przodu – powiedział Simhon w wywiadzie dla lokalnej prasy. – Nie możemy siedzieć i nic nie robić, podczas gdy lotnisko Ben-Guriona osiąga maksimum zdolności przepustowych.
Budowa sztucznych wysp wiązałaby się z wyzwaniami technicznymi i środowiskowymi. Firmy zainteresowane projektem mają jednak doświadczenie w pogłębianiu i rekultywacji gruntów, realizowały bowiem projekty infrastrukturalne w nisko położonych krajach Beneluksu.
Pomysł nie jest nowy
Już wcześniej budowano morskie lotniska - w szczególności w Japonii. W Zatoce Osaka, kosztem 20 miliardów dolarów, powstało międzynarodowe lotnisko Kansai, które obecnie obsługuje ponad 25 milionów ludzi rocznie.
Rząd Izraela zaaprobował plany budowy dwóch sztucznych wysp u wybrzeży kraju już w 2002 r. i ponownie w 2012 r. Żaden z pomysłów nigdy nie został jednak zrealizowany.
W ubiegłym roku Urząd Lotnictwa Izraela ogłosił plan modernizacji lotniska Ben-Gurion, aby sprostać oczekiwanemu wzrostowi ruchu pasażerskiego w nadchodzących latach. Inwestycje mają kosztować 1,4 miliarda dolarów.
Według prognoz IAA, łączny ruch pasażerski w Izraelu ma sięgnąć 24 miliony osób, co oznacza wzrost o 70 procent od 2013 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.