Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways: Satelity zoptymalizują trasy lotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
ITA Airways: Satelity zoptymalizują trasy lotów
fot. ITA Airways
ITA Airways rozpoczęły współpracę z Europejską Agencją Kosmiczną w celu optymalizacji planowania tras przelotów. Dzięki partnerstwu, nowe włoskie flagowe linie lotnicze skorzystają z unikalnej technologii, która pozwala pilotom łączyć się cyfrowo z wieżą kontroli ruchu lotniczego, w której kontrolerzy w czasie rzeczywistym będą starali się „ulepszyć” rejs, aby nie było żadnych zakłóceń. Samoloty ITA Airways zostaną wyposażone w technologię „Iris”, która zwiększy niezawodność operacyjną, terminowość i bezpieczeństwo realizowanych lotów.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zapewnia zarówno linie lotnicze, jak i opinię publiczną, że dzięki temu lotnictwo staje się bezpieczniejsze i wydajniejsze, ponieważ znacznie poprawiona zostaje komunikacja i koordynacja między ATC a pilotami. W ten sposób podróże lotnicze optymalizują się, gdyż zmniejsza się liczba opóźnień lotów, a eliminowane są błędy komunikacyjne.

Nowa technologia, z której będą korzystać piloci ITA Airways, jest opracowana przez firmę Inmarsat na zlecenie Agencji. Iris wykorzystuje komunikację satelitarną do przekazywania informacji z samolotu (od pilotów) do wieży kontroli lotów (ATC) i odwrotnie. Transmisja danych odbywa się za pomocą bezpiecznych i szybkich łączy komunikacyjnych o dużej przepustowości. Podczas gdy, piloci latający dla większości linii lotniczych korzystają już z nawigacji GPS, większość załóg kokpitowych nie używa jej do prowadzenia komunikacji z wieżą.

Korzystając z technologii Iris, loty w czasie rzeczywistym mogą być optymalizowane, ponieważ kontrolerzy lotów mogą w lepszy sposób monitorować rejs i kierować całym ruchem lotniczym. Komunikacja pilotów wieżą, za pomocą systemu Iris, sprawi, że operacje lotnicze będą bardziej wydajne. Zmniejszy się szansa na zatrzymanie samolotów w drodze kołowania, czas oczekiwania na zezwolenie na start lub lądowanie. Wyeliminowany zostanie dodatkowy czas, który ATC potrzebuje, jeśli występują przekierowania lotów, holding, czy tzw. go-around, czyli odejście samolotu na drugi krąg.

Umożliwiając ATC skuteczniejsze monitorowanie i koordynowanie ruchu, Iris prawdopodobnie pomoże zmniejszyć liczbę „wtargnięć” na pas startowy. Wraz z nagłym i bardzo szybki wzrostem popytu na podróże lotnicze liczba ta wzrosła w ostatnich miesiącach, co zwiększyło obciążenie kontrolerów ruchu lotniczego. Technologia Iris ma na celu zmniejszenie tak dużego stresu i umożliwienie pilotom i ATC symulację zdarzeń z wyprzedzeniem, a także dobre rozłożenie w czasie odbywających się w czasie rzeczywistym operacji.

Iris wspiera jednolitą europejską przestrzeń powietrzną

Włoskie flagowe linie lotnicze implementując technologię Iris dołączą do czterech linii lotniczych, które już wdrożyły wspieraną przez Europejską Agencję Kosmiczną technologię. Z oprogramowania korzystają już przewoźnicy, tacy jak easyJet, Transavia, Virgin Atlantic i Jet2.com. System szwajcarskiej firmy wspiera ideę jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR). W latach 2023-2024 system ma zostać zainstalowany w ponad 70 samolotach latających dla europejskich linii lotniczych.

– Cieszymy się, że możemy powitać ITA Airways jako drugie linie lotnicze, które dołączyły do Iris, zaledwie kilka miesięcy po tym, jak easyJet został ogłoszony pierwszym przewoźnikiem. Pokazuje to imponującą dynamikę z jaką rozwija się program. Iris będzie oznaczać rewolucyjną zmianę w zarządzaniu ruchem lotniczym, zapewniając korzyści operacyjne i środowiskowe liniom lotniczym i całemu branży, jednocześnie poprawiając wrażenia z lotu pasażerów – powiedział starszy wiceprezes ds. operacji lotniczych i bezpieczeństwa w Inmarsat, Joel Klooster.

Wieże kontroli lotów w 14 krajach europejskich korzystają już także z usług Iris, co oznacza, że ITA będzie mogła korzystać z tej technologii na wielu oferowanych przez siebie lotach. Włoski narodowy przewoźnik lotniczy wyposaży w system Iris wszystkie nowe samoloty typu airbus A320neo, A330neo i A350.

– Jesteśmy dumni, że możemy wspierać cyfryzację europejskiego nieba za pomocą przestrzeni kosmicznej, co pomoże uczynić lotnictwo bardziej ekologicznym. ESA opracowała system Iris we współpracy z Inmarsat. Witamy ITA Airways jako pierwszego przewoźnika z pełnym zakresem usług i drugie linie lotnicze, które zgłosiły się do korzystania z nowej technologii. Inwestowanie w kosmos poprawia życie na Ziemi – wyznał Javier Benedicto, p.o. dyrektora ds. telekomunikacji i aplikacji zintegrowanych w Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla

ESA przewiduje, że zwiększając efektywność lotu, technologia Iris znacząco pomoże zmniejszyć emisję dwutlenku węgla emitowaną przez linie lotnicze. Uważa się, że dzięki ulepszonemu zarządzaniu przez wieże kontroli lotów, emitowany w trakcie rejsów ślad węglowy może zostać zmniejszony aż o 10 proc.

– Jesteśmy dumni z przystąpienia do programu Iris, który jest w pełni zgodny z naszą strategią rozwoju, ponieważ odzwierciedla dwa podstawowe filary ITA Airways: zrównoważony rozwój i innowacyjność. ITA jest pierwszym przewoźnikiem w Europie, które oferuje pełen zakres usług. Posiadamy nową flotę samolotów, które są w pełni wyposażone w najnowocześniejszą technologię firmy Inmarsat Aviation. Iris zapewni nam korzyści operacyjce, ale przede wszystkim środowiskowe, gdyż emitowany ślad węglowy będzie mniejszy – powiedział dyrektor ds. operacji w ITA Airways, Alessio Leone.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ITA Airways odebrały kolejnego A220. Tym razem już w pełnych barwach

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways odebrały kolejnego A220. Tym razem już w pełnych barwach

Piotr Bożyk 08 września 2023

ITA Airways odebrała pierwszego airbusa A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2023

ITA Airways: Pierwszy A330neo już w pełnych barwach (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa chce przejąć udziały w ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

ITA Airways odebrały kolejnego A220. Tym razem już w pełnych barwach

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways odebrały kolejnego A220. Tym razem już w pełnych barwach

Piotr Bożyk 08 września 2023

ITA Airways odebrała pierwszego airbusa A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2023

ITA Airways: Pierwszy A330neo już w pełnych barwach (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa chce przejąć udziały w ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5