Oprócz tego, że jest przyjazna dla środowiska, intermodalność okazała się już kluczowa dla wzrostu ruchu linii lotniczych. Czasami miejscem docelowym pasażera nie jest miasto obsługiwane przez lotnisko, co oznacza, że wymagana jest dodatkowa podróż. Dlatego pasażerowie często muszą kupić bilet lotniczy, a następnie uzupełnić go o kolejny bilet kolejowy lub autobusowy. Połączenie dwóch usług okazało się być kluczowe dla linii lotniczych, które zawiązały mariaż z przewoźnikiem kolejowym czy autobusowym. Oferowanie przejazdu pociągiem lub autobusem na lotnisko, skąd pasażer później leci samolotem, pozwoliło zwiększyć ruch w każdym środku transportu publicznego.
Strategia oferowania jednego biletu łączącego lot z przejazdem pociągiem lub autobusem zrewolucjonizowała branżę. Na przykład hiszpańskie linie lotnicze Iberia, które są wiodącym przewoźnikiem między Europą Zachodnią a Ameryką Środkową, zaimplementowały intermodalność, aby zwiększyć ruch na rynku Meksyk – Europa. Podobnie jak ITA Airways, Iberia nawiązała współpracę z meksykańską linią autobusową, aby umożliwić pasażerom znajdującym się w odległości do dwóch godzin drogi od portu Mexico City wygodny zakup jednego, zintegrowanego biletu na lotnisko i stamtąd na lot liniami Iberia do Europy.
Współpraca DB z liniami lotniczymiZnaczenie intermodalności stało się oczywiste, gdy
największy sojusz linii lotniczych, Star Alliance, nawiązał współpracę z głównym niemieckim operatorem kolejowym, Deutsche Bahn (DB). Po zawarciu umowy wszyscy członkowie Star Alliance mogą połączyć bilet lotniczy z dalszym połączeniem kolejowym w całych Niemczech. Dedykowane usługi i udogodnienia zapewniają również wygodę pasażerom, a osoby często podróżujące mogą gromadzić mile za przejazdy pociągiem w ramach zintegrowanego biletu.
Intermodalność wydaje się być zwycięską kartą nie tylko dla przewoźników oferujących pełen zakres usług, ale także dla tanich linii lotniczych. Na przykład
easyJet nawiązał współpracę z Deutsche Bahn (DB), dodając kolejowego operatora do swojego programu „Worldwide by easyJet”. Wartość dodana intermodalności dla linii lotniczych, niezależnie od ich modelu biznesowego, polega na tym, że mogą ulepszać jeden ze swoich najważniejszych atutów, jakim jest siatka połączeń, bez konieczności faktycznego latania. Jest to ulepszenie oferty bez praktycznego zwiększania kosztów.
Inne linie lotnicze obsługujące usługi intermodalne w postaci lotu samolotem i podróży koleją lub autobusem to Lufthansa (połączenia z Frankfurtu i Monachium do wielu miast w Niemczech oraz francuskiego Strasburga, czy American Airlines, które oferują taką usługę w przypadku lotów z portu lotniczego w Filadelfii do Atlantic City i Allentown. Na współpracę z autobusowym przewoźnikiem zdecydowały się także fińskie linie lotnicze Finnair.
Autobusem do portu w Helsinkach można dojechać z Tampere oraz Turku. Bilet autobusowy kosztuje zaledwie 10 euro. Linie oferują do tych miast także usługi lotnicze, lecz zachęcają do skorzystania z oferty autobusowej, gdyż są to krótkie trasy i dobry sposób na zmniejszenie śladu węglowego odbywanej podróży. Autobus kursuje z lotniska w Turku i lotniska w Tampere przez lokalny dworzec autobusowy na lotnisko w Helsinkach tam i z powrotem. Czas podróży na obu trasach wynosi około dwóch godzin. Rozkłady zostały zaprojektowane z myślą o płynnych połączeniach z lotami międzynarodowymi. W sytuacjach zakłóceń w ruchu drogowym linie zapewniają alternatywne połącznia lotnicze.
Włochy: rynek, na którym intermodalność jest raczej pilnie potrzebna niż pożądanaWłochy to szczególnie dochodowy rynek w Europie; jednak przewoźnikowi oferującemu pełen zakres usług nie jest łatwo działać wydajnie. Chociaż różne przeszkody utrudniały Alitalii sukces, nie można zaprzeczyć, że cechy jej rodzimego rynku przyczyniły się do jeszcze większego skomplikowania sprawy. Strategia lotnicza zdefiniowała kiedyś Włochy jako kraj praktycznie podzielony na dwie odrębne rzeczywistości: północ, a w szczególności Mediolan, stanowią gospodarcze serce półwyspu, skąd pochodzi większość krajowego produktu krajowego brutto (PKB).
Południe, czyli Mezzogiorno, to stosunkowo biedny obszar, ze średnim dochodem na mieszkańca o ponad połowę niższym niż na północy. W rezultacie strategia jednego hubu skoncentrowana na lotnisku w Rzymie spowodowałaby przeniesienie dużego popytu bogatej Północy na europejskich przewoźników sieciowych, którzy już kierują znaczną część ruchu do swoich europejskich hubów.
Poza aspektem społeczno-ekonomicznym Włochy mają również szczególny kształt geograficzny, charakteryzujący się pasmami górskimi, obszarami pagórkowatymi i jeziorami. Dlatego łączność z głównymi międzynarodowymi portami lotniczymi czasami nie jest bezproblemowa. Opracowując biznesplan na lata 2021-2025, ITA Airways zdawała sobie sprawę z pilnej potrzeby inwestowania w intermodalność Air-Rail i Air-Bus w celu zwiększenia zasięgu swojego głównego hubu – Rzymu. Rzeczywiście, większość miast środkowych i południowych Włoch opiera się na mniejszych, regionalnych portach lotniczych, obsługiwanych głównie przez tanich przewoźników, którzy skorzystali z przeciętnie niższych poziomów dochodów w tym regionie i zaoferowali szeroką gamę tanich biletów lotniczych do wielu miejsc docelowych w całej Europie. Dobrym przykładem jest Polska i jej regionalne porty lotnicze, z których można polecieć do kilkunastu miast w całych Włoszech.
Dlatego od 1 grudnia Itabus świadczy usługi transportu autobusowego z dwóch włoskich miast, Perugii w regionie Umbrii i Pescary w regionie Abruzji, do międzynarodowego lotniska im. Leonardo da Vinciego w Rzymie. Stamtąd pasażerowie mogą bezproblemowo wsiąść na pokład samolotu ITA Airways lecącego do dowolnego miejsca docelowego w siatce linii i poza nią, dzięki obowiązującym już umowom code-share z partnerskimi liniami lotniczymi.
Jednak w przypadku lotów międzykontynentalnych ludzie muszą podróżować do Rzymu lub innych europejskich węzłów komunikacyjnych. Dlatego też, aby ograniczyć konkurencję ze strony europejskich przewoźników sieciowych i zwiększyć natężenie ruchu, intermodalność jest najlepszą kartą, jaką flagowe linie lotnicze ITA Airways mogą wykorzystać, aby rozwijać się na swoim rodzimym rynku.