Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Intermodalność: Przyszłość podróży lotniczych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Intermodalność: Przyszłość podróży lotniczych
fot. Lufthansa Technik
Oprócz tego, że jest przyjazna dla środowiska, intermodalność okazała się już kluczowa dla wzrostu ruchu linii lotniczych. Czasami miejscem docelowym pasażera nie jest miasto obsługiwane przez lotnisko, co oznacza, że wymagana jest dodatkowa podróż. Dlatego pasażerowie często muszą kupić bilet lotniczy, a następnie uzupełnić go o kolejny bilet kolejowy lub autobusowy. Połączenie dwóch usług okazało się być kluczowe dla linii lotniczych, które zawiązały mariaż z przewoźnikiem kolejowym czy autobusowym. Oferowanie przejazdu pociągiem lub autobusem na lotnisko, skąd pasażer później leci samolotem, pozwoliło zwiększyć ruch w każdym środku transportu publicznego.

Strategia oferowania jednego biletu łączącego lot z przejazdem pociągiem lub autobusem zrewolucjonizowała branżę. Na przykład hiszpańskie linie lotnicze Iberia, które są wiodącym przewoźnikiem między Europą Zachodnią a Ameryką Środkową, zaimplementowały intermodalność, aby zwiększyć ruch na rynku Meksyk – Europa. Podobnie jak ITA Airways, Iberia nawiązała współpracę z meksykańską linią autobusową, aby umożliwić pasażerom znajdującym się w odległości do dwóch godzin drogi od portu Mexico City wygodny zakup jednego, zintegrowanego biletu na lotnisko i stamtąd na lot liniami Iberia do Europy.

Współpraca DB z liniami lotniczymi

Znaczenie intermodalności stało się oczywiste, gdy największy sojusz linii lotniczych, Star Alliance, nawiązał współpracę z głównym niemieckim operatorem kolejowym, Deutsche Bahn (DB). Po zawarciu umowy wszyscy członkowie Star Alliance mogą połączyć bilet lotniczy z dalszym połączeniem kolejowym w całych Niemczech. Dedykowane usługi i udogodnienia zapewniają również wygodę pasażerom, a osoby często podróżujące mogą gromadzić mile za przejazdy pociągiem w ramach zintegrowanego biletu.

Intermodalność wydaje się być zwycięską kartą nie tylko dla przewoźników oferujących pełen zakres usług, ale także dla tanich linii lotniczych. Na przykład easyJet nawiązał współpracę z Deutsche Bahn (DB), dodając kolejowego operatora do swojego programu „Worldwide by easyJet”. Wartość dodana intermodalności dla linii lotniczych, niezależnie od ich modelu biznesowego, polega na tym, że mogą ulepszać jeden ze swoich najważniejszych atutów, jakim jest siatka połączeń, bez konieczności faktycznego latania. Jest to ulepszenie oferty bez praktycznego zwiększania kosztów.

Inne linie lotnicze obsługujące usługi intermodalne w postaci lotu samolotem i podróży koleją lub autobusem to Lufthansa (połączenia z Frankfurtu i Monachium do wielu miast w Niemczech oraz francuskiego Strasburga, czy American Airlines, które oferują taką usługę w przypadku lotów z portu lotniczego w Filadelfii do Atlantic City i Allentown. Na współpracę z autobusowym przewoźnikiem zdecydowały się także fińskie linie lotnicze Finnair.

Autobusem do portu w Helsinkach można dojechać z Tampere oraz Turku. Bilet autobusowy kosztuje zaledwie 10 euro. Linie oferują do tych miast także usługi lotnicze, lecz zachęcają do skorzystania z oferty autobusowej, gdyż są to krótkie trasy i dobry sposób na zmniejszenie śladu węglowego odbywanej podróży. Autobus kursuje z lotniska w Turku i lotniska w Tampere przez lokalny dworzec autobusowy na lotnisko w Helsinkach tam i z powrotem. Czas podróży na obu trasach wynosi około dwóch godzin. Rozkłady zostały zaprojektowane z myślą o płynnych połączeniach z lotami międzynarodowymi. W sytuacjach zakłóceń w ruchu drogowym linie zapewniają alternatywne połącznia lotnicze.

Włochy: rynek, na którym intermodalność jest raczej pilnie potrzebna niż pożądana

Włochy to szczególnie dochodowy rynek w Europie; jednak przewoźnikowi oferującemu pełen zakres usług nie jest łatwo działać wydajnie. Chociaż różne przeszkody utrudniały Alitalii sukces, nie można zaprzeczyć, że cechy jej rodzimego rynku przyczyniły się do jeszcze większego skomplikowania sprawy. Strategia lotnicza zdefiniowała kiedyś Włochy jako kraj praktycznie podzielony na dwie odrębne rzeczywistości: północ, a w szczególności Mediolan, stanowią gospodarcze serce półwyspu, skąd pochodzi większość krajowego produktu krajowego brutto (PKB).

Południe, czyli Mezzogiorno, to stosunkowo biedny obszar, ze średnim dochodem na mieszkańca o ponad połowę niższym niż na północy. W rezultacie strategia jednego hubu skoncentrowana na lotnisku w Rzymie spowodowałaby przeniesienie dużego popytu bogatej Północy na europejskich przewoźników sieciowych, którzy już kierują znaczną część ruchu do swoich europejskich hubów.

Poza aspektem społeczno-ekonomicznym Włochy mają również szczególny kształt geograficzny, charakteryzujący się pasmami górskimi, obszarami pagórkowatymi i jeziorami. Dlatego łączność z głównymi międzynarodowymi portami lotniczymi czasami nie jest bezproblemowa. Opracowując biznesplan na lata 2021-2025, ITA Airways zdawała sobie sprawę z pilnej potrzeby inwestowania w intermodalność Air-Rail i Air-Bus w celu zwiększenia zasięgu swojego głównego hubu – Rzymu. Rzeczywiście, większość miast środkowych i południowych Włoch opiera się na mniejszych, regionalnych portach lotniczych, obsługiwanych głównie przez tanich przewoźników, którzy skorzystali z przeciętnie niższych poziomów dochodów w tym regionie i zaoferowali szeroką gamę tanich biletów lotniczych do wielu miejsc docelowych w całej Europie. Dobrym przykładem jest Polska i jej regionalne porty lotnicze, z których można polecieć do kilkunastu miast w całych Włoszech.

Dlatego od 1 grudnia Itabus świadczy usługi transportu autobusowego z dwóch włoskich miast, Perugii w regionie Umbrii i Pescary w regionie Abruzji, do międzynarodowego lotniska im. Leonardo da Vinciego w Rzymie. Stamtąd pasażerowie mogą bezproblemowo wsiąść na pokład samolotu ITA Airways lecącego do dowolnego miejsca docelowego w siatce linii i poza nią, dzięki obowiązującym już umowom code-share z partnerskimi liniami lotniczymi.

Jednak w przypadku lotów międzykontynentalnych ludzie muszą podróżować do Rzymu lub innych europejskich węzłów komunikacyjnych. Dlatego też, aby ograniczyć konkurencję ze strony europejskich przewoźników sieciowych i zwiększyć natężenie ruchu, intermodalność jest najlepszą kartą, jaką flagowe linie lotnicze ITA Airways mogą wykorzystać, aby rozwijać się na swoim rodzimym rynku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Rafał Dybiński 13 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Rafał Dybiński 13 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5