Airbus potwierdził wczoraj (25 kwietnia) w specjalnym komunikacie do mediów, że indyjska linia IndiGo zgodziła się złożyć zamówienie na 30 samolotów szerokokadłubowych airbus A350-900. Przyszłe zamówienie zawiera także prawa zakupu kolejnych 70 maszyn tego typu. Nowe samoloty pomogą zaoferować przewoźnikowi połączenia dalekodystansowe.
IndiGo wielokrotnie zastanawiało się nad wprowadzeniem lotów długodystansowych, aby wykorzystać rosnącą liczbę zamożnych obywateli Indii latających międzynarodowo do Wielkiej Brytanii oraz innych europejskich krajów. Niskokosztowy przewoźnik użytkuje obecnie dwa boeingi B777-300ER dzierżawione od Turkish Airlines, co daje mu możliwość sprawdzenia lotów na tego typu samolotach. Kilka tygodni temu przewoźnik i Airbus odmawiali komentarza agencjom prasowym, ale w czwartek europejski producent potwierdził informację, że indyjska linia zakupi samoloty A350.
- To ekscytujący nowy rozdział w naszej bliskiej współpracy z IndiGo. Linia zrewolucjonizowała indyjskie krajowe podróże lotnicze dzięki rodzinie A320neo, czyniąc latanie bardziej dostępnym dla większej liczby osób. Wraz z wyborem A350, Indigo rozpoczyna dalsze otwieranie świata na Indie. Będziemy wspierać linię w podjęciu tego pionierskiego i strategicznego kroku. Wielkie podziękowania dla zespołu IndiGo za ponowne zaufanie Airbusowi - powiedział Benoît de Saint-Exupéry'ego, wiceprezesa Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
Warto dodać, że linia jest już jednym z największych klientów Airbusa po złożeniu latem ubiegłego roku, podczas Paris Air Show 2023, rekordowego zamówienia na
500 samolotów z rodziny A320neo. Ostatnia umowa zwiększa łączną liczbę samolotów Airbusa zamówionych przez IndiGo do 1330. Umacnia również pozycję IndiGo jako największego na świecie nabywcy samolotów z rodziny A320. Zamówienie to jest rekordowe w kategorii największej indywidualnej umowy zakupowej w historii lotnictwa pasażerskiego.
Flota IndiGoZałożona w 2005 r. linia IndiGo obsługuje obecnie ponad 2 tys. lotów dziennie do 118 miejsc docelowych. W 2023 r. stała się jedną z zaledwie kilku linii lotniczych, które przewożą ponad 100 milionów pasażerów rocznie, a liczbę tę planuje podwoić do końca dekady.
Obecna flota przewoźnika składa się z 369 samolotów: 45 ATR-ów 72-600, 33 A320ceo, 192 A320neo, trzech A321F, 94 A321neo oraz dwóch boeingów B777-300ER. Przewoźnik oczekuje na dostawę aż 975 samolotów: pięciu ATR-ów 72-600, 262 airbusów A320neo, 608 A321neo, 69 A321XLR, jednego A321F, 30 A350-900 oraz jednego boeinga B777-300ER.
Rodzina A350A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A330-300, A340-600/600 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu) oraz wersji cargo A350F. Samolot napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm), które są najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta.
Do końca marca 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1307 samolotów A350: 953 A350-900, 299 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 kwietnia br. francuski producent dostarczył 592 maszyny 40 liniom lotniczym: 508 A350-900 oraz 84 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Warto także dodać, że w zeszłym roku zamówienia w programie wreszcie przekroczyły 1000 samolotów.