Turbośmigłowy Iljuszyn Ił-114-300 odbył we wtorek (19 stycznia) drugi lot techniczny z podmoskiewskiego lotniska Żukowski. Intensyfikacja lotów technicznych wznowionego programu Iła 114 ma na celu wprowadzenie na rynek nowego regionalnego samolotu będącego następcą antonowa An-24 i An-26.
Podczas drugiego lotu Iła-114-300 (RA-54114), który trwał prawie trzy godziny na wysokości 2000 metrów i przy prędkości 290 km/h, załoga sprawdzała tryby pracy silników, stateczność i sterowność statku powietrznego, a także działanie jego wszystkich systemów. Według raportu załogi, systemy i sprzęt działały normalnie, misja lotnicza została zakończona z sukcesem.
– Samolot turbośmigłowy Ił-114-300 jest w naszym kraju bardzo oczekiwanym samolotem. Jest wygodny, niezawodny i zdolny do lądowania nawet na słabo przygotowanych lotniskach. Może stać się podstawą rozwoju transportu regionalnego w Rosji. Naszym zadaniem jest jak najszybsze wprowadzenie go na rynek. Pierwszy lot samolotu odbył się w grudniu ubiegłego roku, a teraz Ił-114-300 wystartował po raz drugi – powiedział Anatolij Sierdiukow, dyrektor przemysłowy w Rostec.
Producentem nowego samolotu jest Iljuszyn Aviation Complex, należący do rosyjskiego koncernu United Aircraft Corporation. W zakładach w Woroneżu, Uljanowsku i Niżnym Nowogrodzie w ramach współpracy przemysłowej UAC zmontowano do tej pory dwie maszyny w finalnej konfiguracji testowej. Jedna z nich, która wykonała pierwszy lot, napędzana jest przez dwa silniki turbośmigłowe Klimov TV7-117S. Kolejny zbudowany Ił-114-300 posiada silniki Pratt & Whitney PW127H i wkrótce zostanie podjęta decyzja kiedy wykona on pierwszy lot. Wybór również zachodnich silników został dokonany w 2017 r. podczas Paris Air Show. Wtedy podpisana została umowa pomiędzy Pratt & Whitney Canada i firmą Ilyushin na dostawę dwóch silników PW127H, które zostały wykorzystane przy restarcie programu Iła-114.
– Zwiększymy intensywność lotów, aby zapewnić odpowiednią dynamikę i harmonogram lotów oraz przygotować odpowiedni program lotów certyfikacyjnych. Mamy nadzieję, że ze względu na swoją prostotę i łatwość obsługi samolot będzie miał popyt, szczególnie w regionach o trudnym klimacie. Zakończenie certyfikacji i rozpoczęcie seryjnych dostaw planowane jest na drugą połowę 2022 r. – powiedział Siergiej Ganin, główny konstruktor PJSC.
Nowy stary Ił-114-300
Według producenta, Ił-114-300 to uniwersalna platforma transportowa, która daje możliwość przygotowania, w oparciu o rodzinę samolotów pasażerskich, do różnych zastosowań – cargo, mieszanej cargo i pasażerskiej oraz specjalnych samolotów np. medycznych oraz fotografii lotniczej itp. Charakterystyka techniczna samolotu pozwala mu działać w trudnych warunkach klimatycznych i przy słabej infrastrukturze lotniska, w tym na nieprzygotowanych i nieutwardzonych drogach startowych. Nowy samolot w podstawowej konfiguracji będzie mógł przewozić do 64 pasażerów, opcjonalnie 50 pasażerów przy zwiększonej pojemności części bagażowej i przedziałów cargo. Jego maksymalną pojemność pokładu ustalono na 68 pasażerów. Samolot jest wyposażony w nowoczesną awionikę i nowe turbośmigłowe silniki Klimov i Pratt & Whitney. Zastąpić ma importowane samoloty tej klasy i przestarzałe antonowy An-24 oraz An-26.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.