Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Igrek do Wrocławia i Poznania, szprychy przez Śląsk i Podkarpacie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2023
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Igrek do Wrocławia i Poznania, szprychy przez Śląsk i Podkarpacie
fot. CPK
Odcinki Kolei Dużych Prędkości, dla których są już wyznaczone i skonsultowane przebiegi, liczą już łącznie ponad 600 km. W tej grupie jest cały kolejowy „igrek”, czyli trasa łączącą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, a oprócz niej dwa ważne szlaki na Śląsku i Podkarpaciu. Dla prawie 250 km szybkich tras trwa już zaawansowane projektowanie

Jeszcze w ubiegłym spółka CPK opracowała preferowane przebiegi dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą i Łodzią, 200 km między Łodzią i Wrocławiem (dla obu tych odcinków trwa już projektowanie) i 40 km z Łętowni do Rzeszowa. W marcu tego roku CPK przedstawił preferowany przebieg dla 70-kilometrowego transgranicznego odcinka Katowice – Ostrawa, a w tym miesiącu dla ponad 155-kilometrowej trasy z Poznania do Sieradza.

Warszawa-Łódź. Włączenie lotniska w układ kolejowy

To będzie pierwszy fragment nowej sieci KDP w Polsce. Jej projektowanie przez spółkę CPK już trwa, a w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie i Łodzi toczą się zaawansowana procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.

Między Warszawą i Łodzią, jak też na pozostałych elementach igreka, spółka CPK planuje wybudować łącznie ok. 140 km trasy, na których pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h.

Korzyści dla pasażerów są kolosalne. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Łodzią a Warszawą skróci się do ok. 45 minut (dziś taka podróż półtorej godziny). Natomiast z Łodzi do Lotniska CPK dojedziemy w ok. pół godziny.

Kolejna dobra wiadomość: w Brzezinach, po wschodniej stronie Łodzi, powstanie nowa stacja, dzięki czemu możliwe będzie włączenie tego miasta do sieci kolejowej.



Harmonogram zakłada, że linia ta zostanie uruchomiona równocześnie z pierwszym etapem lotniska CPK, czyli w 2028 r. Prace przygotowawcze prace budowlane powinny ruszyć jeszcze w tym roku, dlatego spółka CPK przygotowuje zlecenia m.in. na rozbiórki, wycinki i prace geologiczne w ramach dużej umowy ramowej.

Łódź – Wrocław. Szybciej na Dolny Śląsk

Łódź - Wrocław to drugi fragment kolejowego „igreka”. To też jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. Brak bezpośredniej magistralnej linii łączącej Warszawę i Wrocław to jeszcze pozostałość z czasów zaborów.

Efekt jest taki, że między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. W tej sytuacji czasy przejazdu pociągiem są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem.

Po wybudowaniu tej linii czas podróży z Łodzi do Wrocławia skróci się do godziny (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.), a do Sieradza do 25 min (zamiast około godziny – jak obecnie). Ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Polski pasażerowie dojadą dzięki inwestycji kolejowej CPK w 1 godz. 55 min, czyli ponad dwa razy szybciej niż obecnie!

Sieradz – Poznań. Wielkopolska odnoga KDP

Trzecim i najnowszym fragmentem kolejowego igreka, dla którego spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski w tym miesiącu, jest 155-kilometrowy odcinek KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem.

Jakie są korzyści dla mieszkańców? Dzięki tej inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa ok. 2 godz. (dzisiaj ponad 3 godz.). Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza dojedziemy ze stolicy w ok. 1 godz. 25 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie).

Także w tym przypadku zostanie wybudowana nowa infrastruktura pasażerska. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, CPK planuje budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą.

Łętownia – Rzeszów. Do Podkarpacia i Jasionki

Dzięki tej kolejowej inwestycji CPK szybkie połączenie między Podkarpaciem a centralną Polską stanie się wreszcie realne. Dziś podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy to wyzwanie – logistyczne, ze względu na przesiadki, ale przede wszystkim czasowe.

Docelowo kolejowa szprycha CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min, podczas gdy dziś taka podróż trwa ok. 5 godz.

Na tej trasie spółka zaplanowała osiem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka, Stobierna, Łukawiec Dolny, Łąka, Łętownia Wieś, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych: Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód.

Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego. Pasażerowie lotniska w Rzeszowie otrzymają więc szybkie, przelotowe połączenie z centrum Rzeszowa.

Katowice – Ostrawa. Z Czechami wspólna sprawa

Wisienką na torcie dotychczasowych wariantów inwestorskich jest odcinek szprychy CPK nr 7 między Katowicami i Ostrawa, który został ogłoszony w marcu. Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei.

Korzyści dla pasażerów? Z Katowic do Jastrzębia Zdroju pasażerowie dojadą w 50 min pociągiem regionalnym lub w 35 min przyspieszonym (dziś w ogóle brak jest takiego połączenia). Do Katowic z Rybnika podróż pociągiem potrwa 25 min (obecnie dwa razy dłużej), a z Wodzisławia Śląskiego ok. 40 min (dziś ponad 1 godz.).

Linia będzie miała charakter transgraniczny i powstaje we współpracy z przedsiębiorstwem Správa železnic. Docelowo będzie to łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem w ramach projektu V4.

Program kolejowy CPK jest odpowiedzią na ponad 30 lat prawie całkowitego przestoju w budowie kolei w Polsce. Szprychy CPK umożliwią dojazd do lotniska CPK, Warszawy i serca Polski z większości miast w kraju w czasie do 2,5 godz.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać  przy okazji CPK

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać przy okazji CPK

Elżbieta Pałys 27 listopada 2023

Zobacz również:

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

CPK:  155 mld złotych na II etap. Jedna trzecia wydatków na lotnisko

Infrastruktura i lotniska

CPK: Chopin i duoport z Modlinem nie, CPK tak

Infrastruktura i lotniska

CPK: Chopin i duoport z Modlinem nie, CPK tak

informacja prasowa/ materiał partnera CPK 20 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać  przy okazji CPK

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać przy okazji CPK

Elżbieta Pałys 27 listopada 2023

Zobacz również:

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

CPK:  155 mld złotych na II etap. Jedna trzecia wydatków na lotnisko

Infrastruktura i lotniska

CPK: Chopin i duoport z Modlinem nie, CPK tak

Infrastruktura i lotniska

CPK: Chopin i duoport z Modlinem nie, CPK tak

informacja prasowa/ materiał partnera CPK 20 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5