Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: Sierpień na wysokim poziomie. Popyt na podróże rozwija się dobrze

Dalej Wstecz
PASAŻER I LINIE LOTNICZE
IATA: Sierpień na wysokim poziomie. Popyt na podróże rozwija się dobrze
fot. Frankfurt Airport
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w sierpniu 2022 roku. Statystyki potwierdziły trwające odrodzenie w podróżach lotniczych na całym świecie.

IATA wróciła do porównań ruchu rok do roku, zamiast odniesień do okresu sprzed trzech lat, czyli 2019 roku. Niektóre regionalne rynki wykazały więc bardzo wysokie wzrosty w stosunku do 2021 roku, kiedy ruch lotniczy wciąż był ograniczony ze względu na rozprzestrzeniające się warianty delta i omikron koronawirusa SARS-CoV-2.

Ogółem w sierpniu 2022 roku popyt na podróże lotnicze mierzony w pasażerokilometrach (RPK) wzrósł o 67,7 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. To efekt trwającego wciąż ożywienia ruchu międzynarodowego. Globalne podróże lotnicze osiągnęły poziom 73,7 proc. wskaźników sprzed kryzysu wywołanego wirusem COVID-19.

Popyt na krajowe połączenia wzrósł w sierpniu o 26,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Do takiego wyniku przyczyniła się znaczna poprawa na większości rynków w połączeniu ze złagodzeniem ograniczeń związanych z omikronem w Japonii. Ogólnie ruch krajowy w sierpniu 2022 roku osiągnął 85,4 proc. poziomu z tego samego miesiąca 2019 roku.

Popyt na międzynarodowe podróże lotnicze wzrósł o 115,6 proc. w porównaniu z sierpniem 2021 roku. To efekt zniesienia ograniczeń w podróżowaniu w większości obszarów Azji i Pacyfiku. Przychody RPK z rynków międzynarodowych osiągnęły w sierpniu bieżącego roku 67,4 proc. poziomów sprzed trzech lat.

– Szczyt letniego sezonu turystycznego na półkuli północnej zakończył się na wysokim poziomie. Popyt na podróże rozwija się dobrze, biorąc pod uwagę panującą niepewność gospodarczą. Zniesienie lub złagodzenie ograniczeń w podróżowaniu w niektórych kluczowych azjatyckich miejscach docelowych, w tym w Japonii, przyspieszy jeszcze bardziej ożywienie. Chiny są w zasadzie ostatnim dużym rynkiem, na którym utrzymują się surowe restrykcje – ocenił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Restrykcje w Chinach hamulcem ożywienia

Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w sierpniu wzrost ruchu o 449,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie wzrosło o 167 proc. w odniesieniu do sierpnia 2021 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł o 40,1 punktu procentowego do poziomu 78 proc. IATA podkreśla, że region Azji i Pacyfiku odnotował najwyższy wzrost ruchu rok do roku spośród wszystkich pozostałych części świata. Niemniej ożywienie w tym regionie utrudniają utrzymujące się ograniczenia w Chinach.

Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w sierpniu o 78,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2021 roku. Oferowanie było wyższe o 48 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 14,7 punktu procentowego do poziomu 85,5 proc. To drugi pod tym względem najlepszy wynik, porównując inne regiony świata.

Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w sierpniu wzrost ruchu o 144,9 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2021 roku. Oferowanie było wyższe o 72,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wskaźnik wypełniania samolotów wzrósł z kolei o 23,7 punktu procentowego do pułapu 79,8 proc.

Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w sierpniu wzrost ruchu o 110,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Oferowanie było wyższe o 69,7 proc. Wskaźnik wypełniania samolotów wzrósł natomiast o 16,9 punktu procentowego do poziomu 87,2 proc. To był najlepszy wynik wśród wszystkich analizowanych regionów.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w sierpniu wzrost ruchu o 102,5 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 80,8 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 8,9 punktu do pułapu 83,5 proc.

Przewoźnicy z Afryki odnotowali w sierpniu wzrost ruchu o 69,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 45,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 10,8 punktu procentowego do poziomu 75,9 proc. To najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów, niemniej ruch międzynarodowy między Afryką a sąsiednimi regionami jest bliski osiągnięcia poziomu sprzed pandemii.

Ruch krajowy w Australii był w sierpniu wyższy aż o 449 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku i wynosił 85,8 proc. poziomu sprzed trzech lat. Z kolei krajowy ruch w Stanach Zjednoczonych urósł rok do roku jedynie o 7 proc. Dalsze ożywienie w tym kraju jest jedna ograniczone limitami podaży.

Najważniejsza dekarbonizacja

– Zgodnie z porozumieniem paryskim lotnictwo zobowiązało się do dekarbonizacji do 2050 roku. Niezbędna do tego transformacja energetyczna musi być wspierana przez politykę rządową poszczególnych krajów – podkreślił były prezes Aer Lingus, British Airways oraz IAG.

– Podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 lotnictwo pokazało już jak jest ważne dla współczesnego świata. Zrobimy ogromny krok w kierunku zapewnienia długoterminowych społecznych i ekonomicznych korzyści płynących ze zrównoważonej globalnej łączności, jeśli wizja polityczna rządów poszczególnych krajów będzie zgodna z zobowiązaniem branży do dekarbonizacji do 2050 roku – podsumował Walsh.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5