Partner serwisu
Biznes i przemysł

IATA: Październik przyniósł rozczarowujący początek szczytu sezonu cargo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
IATA: Październik przyniósł rozczarowujący początek szczytu sezonu cargo
fot. Colin Brown Photography
Październikowy 3,5 proc. spadek popytu rdr. na lotnicze przewozy cargo to rozczarowujący początek szczytu, zauważa w swoim najnowszym podsumowaniu Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA).

Październik był już 12. miesiącem, w którym obserwujemy spadki rok do roku na rynku przewozów lotniczych cargo. Tym razem, popyt mierzony w tonokilometrach (FTK) spadł o 3,5 proc. w porównaniu z październikiem 2018 r. Było to szczególnie rozczarowujące na tle 2,2 proc. wzrostu oferowania (AFTK) – październik jest już 18. miesiącem z rzędu, w którym wzrost oferowania wyprzedzał wzrost popytu. Taka sytuacja przełożyła się na 2,8 proc. spadek średniego współczynnika wypełnienia, który ostatecznie osiągnął rozczarowujący poziom 47,7 proc.

Lekka poprawa w Europie

Największy rynek lotniczy cargo z 35,4 proc. udziałem w rynku globalnym, czyli Azja-Pacyfik, odnotował w październiku 5,3 proc. spadek popytu w porównaniu z tym samym miesiącem przed rokiem, przy czym oferowanie wzrosło o 0,6 proc. Region zmaga się bezpośrednio z dwiema wojnami handlowymi – amerykańsko-chińską oraz japońsko-koreańską. Dodatkowo, negatywnym czynnikiem były zakłócenia pracy największego lotniczego hubu świata w Hongkongu. Jednak nie wszystkie wiadomości z regionu są złe - rysuje się szansa na porozumienie handlowe pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami, a kluczowe gospodarki w regionie odnotowują pozytywne zmiany.

 

Przewoźnicy z Europy odnotowali w październiku 1,5 proc. spadek popytu rdr., co jest poprawą wyników w porównaniu z 3,5 proc. spadkiem rdr odnotowanym we wrześniu. Popyt stymulowany był lepszą niż spodziewaną sytuacją gospodarczą odnotowaną w III kw. w kilku dużych gospodarkach regionu. Październikowe oferowanie w Europie wzrosło o 2,8 proc. rdr.

 

Podobnie jak we wrześniu, w październiku najgorzej radzili sobie przewoźnicy w Bliskiego Wschodu, którzy zmagali się z 6,0 proc. spadkiem popytu przy 0,9 proc. wzroście oferowania. Liderem wzrostu były za to linie lotnicze z Afryki - przewoźnicy z Czernego Lądu zanotowali aż 12,6 proc. wzrost popytu, za którym stoją wzrost handlu oraz obsługa kanałów inwestycji z Azji (na kluczowych trasach pomiędzy Afryką i Azją przewozy cargo wzrosły we wrześniu o 23 proc. rdr.), zwiększając w październiku oferowanie o 13,9 proc. rdr. Pamiętać jednak należy, że Afryka to wciąż bardzo mały rynek, z 1,6 proc. udziałem w rynku globalnym.

Kiepski start sezonu

Fakt, że w globalnym ujęciu statystycznym samoloty latały w połowie puste, na pewno nie jest rezultatem oczekiwanym przez branżę na początku szczytu sezonu. Jak przypomina IATA, przewoźnicy od ponad roku muszą się zmagać z efektami toczącej się wojny handlowej pomiędzy Chinami i Stanami Zjednoczonymi, pogarszaniem się handlu międzynarodowego oraz mającym szerokie podstawy spowolnieniem wzrostu gospodarczego na świecie.

 

– To jest rozczarowujący start szczytu sezonu, pod znakiem 3,5 proc. spadku popytu w październiku. Nie da się uniknąć spadku popytu w całym 2019 r., co stanowi najsłabszy odnotowany roczny wynik od czasu światowego kryzysu finansowego. To był bardzo trudny rok dla branży cargo lotniczego – powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny oraz prezes IATA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

HiSky poleci z Bukaresztu do Nowego Jorku!

Pasażer i linie lotnicze

HiSky poleci z Bukaresztu do Nowego Jorku!

Mateusz Kieruzal 24 grudnia 2023

Przejęcie Widerøe przez Norwegiana staje się faktem

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair i Wizz Air nie przywrócą lotów z Polski do Jordanii

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Biznes i przemysł

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Rafał Dybiński 17 września 2022

Dr hab. Kozuba: Lokalizacja lotnisk pomaga działalności cargo

Biznes i przemysł

Kloskowski: Nie ma w Gdańsku cargo i nie będzie. Szukam innych przychodów

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

HiSky poleci z Bukaresztu do Nowego Jorku!

Pasażer i linie lotnicze

HiSky poleci z Bukaresztu do Nowego Jorku!

Mateusz Kieruzal 24 grudnia 2023

Przejęcie Widerøe przez Norwegiana staje się faktem

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair i Wizz Air nie przywrócą lotów z Polski do Jordanii

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Biznes i przemysł

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Rafał Dybiński 17 września 2022

Dr hab. Kozuba: Lokalizacja lotnisk pomaga działalności cargo

Biznes i przemysł

Kloskowski: Nie ma w Gdańsku cargo i nie będzie. Szukam innych przychodów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5