Partner serwisu
Prawo i polityka

IATA obawia się „twardego brexitu”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-12-2018
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP/ tvn24bis.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
IATA obawia się „twardego brexitu”
fot. Nick Morrish, British Airways
Brexit nie jest dobrą wiadomością dla branży lotniczej. Jeśli cokolwiek ograniczy jego skutki, będzie to dobra wiadomość dla linii lotniczych – powiedział dyrektor generalny Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac.

– Nie jesteśmy zwolennikami zamykania granic i protekcjonizmu handlowego w oderwaniu od globalizacji – powiedział w środę Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA w Genewie w trakcie prezentacji najnowszej prognozy dla branży lotniczej.

Brexit a lotnictwo

Szef IATA wskazał, że w ostatnich kilku latach proces globalizacji został zakwestionowany. Najbardziej tego wyrazistym objawem na Starym Kontynencie jest wyjście Wielkiej Brytanii ze struktury Unii Europejskiej. W ten trend wpisują się również coraz silniejsze ruchy izolacjonistyczne na świecie w tym wojna handlowa Stanów Zjednoczonych z Chinami. To wszystko zagrożenia dla globalnego rynku lotniczego.

– To głęboko niepokojące, musimy dążyć do większej globalizacji. Ale nie zostanie to osiągnięte dzięki polityce protekcjonistycznej lub wojnom handlowym. Dobrobyt będzie pochodził z granic, które są otwarte dla ludzi i handlu. To niezbędny warunek, by lotnictwo najlepiej służyło globalnemu rozwojowi gospodarczemu i społecznemu. Brexit jest związany z tym ogólnym tematem. Nie mamy specjalnego wglądu w to, jak to się stanie. Ale wiemy, że przemysł potrzebuje większej przejrzystości niż obecnie – powiedział szef IATA.

Zrzeszenie podkreśla, że sytuacja w sprawie brexitu jest dynamiczna, a pasażerowie i linie lotnicze muszą mieć tak zwany plan awaryjny. Szczególnie na wypadek, jeśli Wielka Brytania opuści UE bez umów, tak aby później uniknąć zakłóceń, jakie mogą powstać w branży. Chodzi, między innymi o formalności celne, czy kontrolę paszportową.

– W brytyjskim parlamencie nie ma konsensusu co do obecnego porozumienia Wielkiej Brytanii z UE, a rząd brytyjski zapowiedział, że będzie próbował renegocjować to, które uzyska akceptację parlamentu. Niestety opóźnienie to powoduje większą niepewność dla lotnictwa. Dlatego należy rozważyć umowę, która stworzy warunki do dwuletniej transformacji. Aby uniknąć poważnych zakłóceń dla linii lotniczych i pasażerów samolotów, rząd Wielkiej Brytanii i parlament muszą rozwiązać ten impas – powiedział wiceszef IATA na Europę Rafael Schvartzman.

Wielka Brytania powinna opuścić Unię Europejską 29 marca 2019 roku. Wiele wskazuje na to, że zrobi to bez uprzedniego podpisania nowej umowy z UE. Tzw. twardy brexit spędza z powiek sen nie tylko branży lotniczej. Na nowo trzeba będzie uregulować ogromną liczbę kwestii.

Unijny szczyt

Na czwartek szef Rady Europejskiej Donald Tusk zwołał szczyt UE w sprawie brexitu. Szef Rady Europejskiej stwierdził, że nie ma mowy o renegocjacji porozumienia UE z Wielką Brytanią, podkreślając, że jest gotów rozmawiać o tym, jak ułatwić Brytyjczykom ratyfikację umowy.

Najnowsza próba renegocjacji porozumienia w sprawie wyjścia ze Wspólnoty związana jest z poniedziałkową decyzją brytyjskiego rządu o odłożeniu w czasie głosowania w Izbie Gmin nad przyjęciem treści umowy. Brytyjska premier Theresa May obawiała się wysokiej porażki w parlamencie, która osłabiłaby jej pozycję.

W środę brytyjska premier Theresa May podkreśliła, że osiągnięcie porozumienia w sprawie warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE "jest w interesie narodowym" i wskazała, że "jest w naszym zasięgu". – Musimy zrealizować wolę wyrażoną w referendum – dodała.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Pasażer i linie lotnicze

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Emilia Derewienko 08 grudnia 2020

EasyJet: Niepewność dotycząca Brexitu odbija się czkawką

Prawo i polityka

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Pasażer i linie lotnicze

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Emilia Derewienko 08 grudnia 2020

EasyJet: Niepewność dotycząca Brexitu odbija się czkawką

Prawo i polityka

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5