Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przyjęło z uznaniem wytyczne Komisji Europejskiej (KE) dotyczące ułatwień operacji lotniczych towarów pilnej potrzeby podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.
KE zrozumiała aktualne wyzwania branży i zapewniła szybkie przyznanie zezwoleń na prowadzenie działalności przewoźnikom oferującym transport niezbędnego sprzętu medycznego oraz żywności. – Jesteśmy w niebezpieczeństwie, ale Komisja Europejska zareagowała szybko i jasno – przyznał Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.
Zaostrzana biurokracja tworzy wąskie gardła
– Państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą działać szybko, zapewniając przestrzeganie wytycznych, tak aby ładunek lotniczy, w tym niezbędne przesyłki leków i sprzętu medycznego, dotarł tam, gdzie powinien – zaznaczył de Juniac. – Inne rządy powinny pójść za przykładem KE i wprowadzić podobne środki, abyśmy mogli odblokować globalne sieci ładunków lotniczych, od których wszyscy jesteśmy zależni – dodał dyrektor generalny IATA.
Odparowanie popytu pasażerów i odwołanie lotów pasażerskich spowodowało zmniejszenie pojemności ładunków lotniczych, zaostrzonych biurokracją. – Niestety linie lotnicze napotykały wąskie gardła w uzyskiwaniu odpowiednich zezwoleń i załatwianiu lotów towarowych przy ograniczeniach dotyczących kwarantanny. Rezultatem były opóźnienia w wysyłkach, gdy czas ma kluczowe znaczenie dla zwalczania pandemii oraz utrzymanie globalnych łańcuchów dostaw – podsumował de Juniac.
Zwolnienia z ograniczeń podróży personelu i ładunku
Nowe wytyczne współpracy zawierają bezzwłoczne udzielanie wszystkich niezbędnych zezwoleń w przypadku transportu z towarami pilnej potrzeby spoza Unii Europejskiej oraz tymczasowe usuwanie ograniczeń czasu na start lub lądowanie w portach w celu wykonywania podstawowych operacji. Ważną częścią porozumienia jest również ułatwienie korzystania z samolotów pasażerskich do operacji wyłącznie towarowych i zagwarantowanie, że załoga ładunku lotniczego, a także personel obsługi technicznej są wykwalifikowani jako personel krytyczny. Istotne jest również zapewnienie, w miarę możliwości, wystarczającej pojemności ładunkowej, gdy regionalne porty lotnicze są zamykane z przyczyn ekonomicznych, lub rozważenie utrzymania portów otwartych tylko dla ładunku lotniczego.
Zwolnienie z ograniczeń podróży musi mieć zagwarantowany personel ładunkowy i transportowy oraz tym załoga, pod warunkiem, że nie wykazują objawów zakażeniem. Ważne jest również umożliwianie przyspieszonych zwolnień ad hoc w celu zaradzenia nieprzewidzianym sytuacjom, takim jak nagłe operacje awaryjne. Istotną kwestią jest także zachęcanie samych linii lotniczych do przewozu ładunków zaopatrzenia medycznego i awaryjnego oraz stosowanie rozsądnych stawek za takie dostawy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.